Problemen met remmen na noodstop

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
stefan2511
1st Gear member

Ongeveer 2 à 3 weken geleden moest ik vol in de ankers omdat het stoplicht net op oranje sprong (doorrijden was geen optie). Ik stond gelukkig op tijd stil maar ik hoorde de laatste meters een wat slippend geluid van de voorbanden komen (geen al te hoge toon). Sindsdien komt er tijdens het remmen een vreemd geluid van m'n rechtervoorwiel. Het was eerst alleen als ik het rempedaal wat dieper in trapte, maar zondag is het erger geworden. Het geluid is moeilijk te beschrijven maar het lijkt alsof de remblokjes wel de schijf raken, maar er gewoon overheen glijden. Nu heb ik vanochtend eerst een klein rondje gereden en bemerkte dat de remschijf rechts nog wat roest op de oppervlak had en de linker niet, zou het kunnen zijn dat de remblokjes rechts krom zijn getrokken of verschoven zijn? Vanmiddag heb ik een tweede keer een stuk gereden en onderweg en op de parkeerplaats merkte ik dat het rempedaal opeens niet verder dan 2-3 cm in kan trappen. Dit maakt me wel wat bezorgd aangezien ik geen zin heb om straks zonder werkend rempedaal rond te rijden.. Het remvloeistofniveau staat halverwege max en min.

Hopelijk kan iemand mij wat vooruit helpen.

ps: ik heb de remmen nog niet goed kunnen bekijken aangezien mijn voorwielen altijd moervast op de naaf zitten en ik heb hier geen spullen om dat los te krijgen.

edit: wat misschien ook het vermelden waard is is dat de auto na een tijdje stil te hebben gestaan niet van z'n plek willen komen en wat later opeens weg schiet alsof ie aan de grond vast zat gevroren/geroest.
kip88
3rd Gear member

Zoals ik uit je verhaal op kan maken zal er wel een remzuiger vastzitten.
Laat daar naar kijken door iemand die er verstand van heeft, want weigerende remmen wil je niet meemaken.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Iroll
6th Gear member

edit: wat misschien ook het vermelden waard is is dat de auto na een tijdje stil te hebben gestaan niet van z'n plek willen komen en wat later opeens weg schiet alsof ie aan de grond vast zat gevroren/geroest
Stond ie op de handrem? Als dat zo is dan zat de handremkabel vastgevroren. Met vriezend weer nooit je auto op de handrem wegzetten maar in zijn 1 of achteruit parkeren.
Verder denk ik dat je remblokken op zijn en dat je nu met metaal op metaal remt. Zo snel mogelijk de remblokken vervangen en hopen dat je remschijven nog te redden zijn.
V440_wrecker
2nd Gear member

Ik heb vorig jaar nog een (zwaar) aanlopend remblok gehad.
Dit was zo erg dat er op een gegeven moment zelfs rook van mn wiel af kwam.

Wat bleek.. Eén remblok liep continu op de schijf aan (maar remde nog wel / zuiger ging waarschijnlijk niet volledig terug).
Schijf, remblok en velg werd dus ook een stuk heter dan de rest van de wielen. Het aanlopende wiel liep dus ook minder hard dan het vrijlopende wiel. Dus mn stuur trok ook continu naar één kant.

Ik heb dit opgelost door voorzichtig al het vuil, roest, remstof en andere ellende uit de remklauw te slaan. Ik weet niet of dat een "officiële / goedgekeurde methode" is maar ik deed het als volgt:

Voorzichtig en beheerst met een (terugslagvrije)hamer tegen de klauw slaan. Tussen het slaan door spoot ik het hele remgedeelte met remmenreiniger in. Dit heb ik herhaald tot dat er geen vuil meer uit kwam.

Sindsdien loopt het wiel vrij, remt ie weer normaal en trekt ie niet meer naar één kant.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”