Verlichtingsproblemen 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

Hallo Volvo liefhebbers,

sinds gister morgen zit ik met een probleem.
Gistermorgen startte ik mijn 940 en het viel me direct op dat mijn dashbordverlichting het niet deed. Donderdagavond werkte wel alles nog. Gearriveerd op mijn werk gelijk eff naar de zekering gekeken, deze was kapot, vernieuwd, verlichting aangezet en gelijk pats, weer kapot.

Dus een probleem, begin maar te zoeken, waar zit het? Op deze zekering 21 zitten de parkeerlichten links, kentekenverlichting en de dashbordverlichting. De lampen heb ik allemaal gecontroleerd en getest, deze werken allemaal. Tevens op vocht gecontroleerd maar nergens zit vocht.

Heeft iemand van jullie toevallig een zelfde probleem gehad? En wat was uiteindelijk de oorzaak?

Groet Joep
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ergens denk ik dat het probleem in je dashboard-verlichting zit. Die wordt aangestuurd door een lichtregelaar die de lichtsterkte kan regelen (het draaiwieltje links naast je stuur). Als daar sluiting inzit, heb je dit probleem.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

Hallo Mark,

dank voor je reactie. Ga het morgen gelijk controleren. Heb je hier ervaring mee trouwens?

Groet Joep
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Na 11 jaar rijden in een 900 leer je wel eens wat ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Juupke240 schreef:En wat was uiteindelijk de oorzaak?

Groet Joep
Rheostaat stuk?
Haal die er eens uit en zet er een nieuwe zekering in, als ie dan weer springt, kun je die vast uitsluiten.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

Vanmorgen eens geprobeerd zonder de rheostaat, stekker losgehaald maar helaas .... zekering springt nogsteeds direct ..

Nog andere suggesties?
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Midden boven op de printplaat achter je klokkenwinkel zit een soort smeltdraadje, van ongeveer 1 cm lang. Dat was bij mij kapot en de oorzaak van dezelfde klachten bij mijn 945. Ook kan het sluiting zijn in je lichtsterkte regeling zoals gesuggereerd. Ik zou eerst even met contactspray te werk gaan en vuil verwijderen voordat je hem vervangt
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

Hallo Ries,

dank voor je tip, zal er eens naar kijken. Moet daarvoor de klokkenwinkel eruit of kan dat van onderuit? En als de klokkenwinkel eruit moet, is dat veel werk of gaat dat betrekkelijk eenvoudig?
De lichtregeling van het dashbord is niet de veroorzaker, de zekering knapt, zonder dat de stekker erin zit, ook.

Groet Joep
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Joep, je hebt een uitdaging. Zonder de klokkenwinkel te demonteren moet je ondersteboven met je hoofd tegen de pedalen aan gaan zoeken naar dat smeltdraadje. Een hele klus, lijkt mij.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Die klokkenwinkel is er zo uit Joep. Met een lange dunne schroevendraaier de veer (te vinden via smalle gleuf L en R in het frame) van het zwart aluminimum frame zover indrukken en tegelijkertijd trekken zodat ie los zit. Andere kant hetzelfde en los is het frame door naar je toe te trekken) (De kracht waarmee je de veer in moet drukken is best fors) Dan zie je vier torx schroeven op de klokkenwinkel die je moet lossen
Trek het geheel naar je toe en voila. Trek alle connectors los ( past maar op een manier terug dus geen zorgen) Mochten er nog zaken onverlicht zijn geweest op de klokkenwinkel kan je die nu gelijk vervangen evenals het smeltdraadje. De klokkenwinkel terugplaatsen met de juiste positie van het harnas waar hij in zit. Maar nogmaals ik zou het eerst even zoeken in de lichtsterkte regeling door die grondig te reinigen en met contactspray te behandelen.

Succes !
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

Dan ga ik maar eens "hobbiën" deze week.
Jullie horen van me ;).

Iig hartelijk bedankt voor de info!!

Groet Joep
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

We zijn weer een stapje verder waar we weer iets kunnen uitsluiten;

De rheostaat is niet defect en het smeltdraadje is intact aanwezig.

AArhgggh, word er gek van! Iemand nog een goed idee? Of kent iemand een

goede auto electricien?
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je woont wel erg ver weg om even langs te komen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
volvo-jan
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
Locatie: Drenthe

breuk in kabelboom in achterklep bij het scharnierpunt?
dit wil op V70's nog wel eens voor knallende zekeringen zorgen, maar ik weet niet of dit ook op de 940's zo is.
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
Juupke240
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 22.03.2008 - 16:23
Locatie: Baarlo

Een kleine update;

het zit inderdaad ergens in de bekabeling naar de achterlichten.
Heb gisteren de hele dag, gezocht, gemeten en geprobeerd.

Even heeft alles gefunctioneerd, maar toen ik later weer probeerde,, pets ...

Een van de twee rode draden die vanuit stekkerverbinding C2 naar achteren lopen is de boosdoener. Dus deze week eff de kabeling uit de stekkerverbining prikken en nieuwe kabeltjes trekken, hopelijk is het gedoe dan vergoed voorgoed voorbij. Jullie horen van me.

Groet Joep
Volvo 244 GL Automaat 1990 (280.000 km)
[sVolvo 940 Malmö Automaat 1996
Volvo 850 2.5 Automaat Exclusief 1995
Mercedes Benz W124 E200 Aut 1994 G3
Volvo 245 GLE 1993 (425.000 km)
Volvo V70 2.4T Aut 2001 (260.000 km)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”