Ik heb sinds enige weken een splinternieuwe S60 met Audioline II. Volgens de dealer kon hier in tegenstelling tot model 2003 geen andere radio ingebouwd worden dan een van Volvo. Mijn vorige S60 was uitgerust met High Performance luidsprekers. Zelf een Alpine met 4X75 watt versterker ingebouwd en gaf een fantastisch geluid. Ik weet dus hoe het kan klinken.
De HU-850 daarentegen doet het prima op de luidsprekers voor, maar achter is het geluid aanzienlijk zachter en ontbreken de lage tonen. En juist de luidsprekers in de hoedenplank zijn daar bijzonder geschikt voor. Uiteraard heb ik Dolby Pro Logic uitgeschakeld en ook de middenluidspreker boeit mij niet zo. Ook alle instellingen uitgeprobeerd maar zonder resultaat. Al twee keer terug geweest naar de dealer, maar volgens hun is alles in orde. Ik heb het vermoeden dat het probleem in de HU-850 zit en niet in de eindversterker. De luidsprekers ken ik en die zijn uitstekend. Verder heb ik gehoord dat de HU-850 van nieuwe software kan worden voorzien. Ik heb hier een vraag over gesteld bij Volvo Nederland maar tot op heden geen antwoord gekregen.
Rest mij nog een ding: de HU-850 eruit en een andere Volvo radio zonder Dolby PL of een radio van een ander merk en dan maar geen afstandbediening op het stuur.
Heeft iemand ervaring met dit probleem of suggesties wat ik nog meer kan doen om dit op te lossen?
HU-850 presteert matig
- EV
- 2nd Gear member
Ik vroeg me af of er luidsprekers in de deuren achter zitten.Niels schreef:De HU-850 daarentegen doet het prima op de luidsprekers voor, maar achter is het geluid aanzienlijk zachter en ontbreken de lage tonen. Heeft iemand ervaring met dit probleem of suggesties wat ik nog meer kan doen om dit op te lossen?
speelt in de achterdeuren dan zowel de woofer (onder) als de tweeter (boven)?
zal zelf deze week eens proberen hoe en wat met deze auto en type radio...
EV
-
- 1st Gear member
Jawel, zowel in de achterdeuren als de hoedenplank zitten gecombineerde hoog/laag speakers. Ze werken ook, maar alleen te laag volume en te weinig lage tonen. Ik weet vrijwel zeker dat het probleem in de HU-850 zelf zit. Ik heb al geprobeerd om een andere geluidsbron rechtstreeks op de eindversterker onder de stoel aan te sluiten, maar dit lukte niet omdat ik de DIN-stekker niet los kreeg. De hele stoel eruit halen is mij iets teveel werk. Ga komende week de radio zelf eruit halen, als het goed is zit er aan de achterkant eveneens een DIN-plug om het signaal naar de versterker door te geven. De pin-layout heb ik al elders op dit forum gevonden.
Wel jammer dat ik dit allemaal zelf moet doen. Iedereen die ik het laat horen is het met mij eens dat het geluid slecht is, alleen bij de dealer vinden ze het goed.
Wel jammer dat ik dit allemaal zelf moet doen. Iedereen die ik het laat horen is het met mij eens dat het geluid slecht is, alleen bij de dealer vinden ze het goed.
- EV
- 2nd Gear member
Ik vroeg me ook af of het een origineel af-fabriek ingebouwde versterker is of nadetijd als accesoire ingebouwd, het wil wel eens voorkomen dat er alleen een versterker geplaatst is zonder de speakers te vervangen voor betere, dan blijf je gewoon ehh kutgeluid houden ookal zit er een versterker in, alles moet op elkaar afgestemd zijn!
EV
EV
-
- 1st Gear member
Ja, alles is af-fabriek ingebouwd. De luidsprekers heb ik ook bekeken, zijn dezelfde als ik hiervoor had (High-Performance) en die gaven een uitstekend geluid (net als nu in de voordeuren). Voor zover ik kan zien (onder de stoel) kun je aan de versterker niets regelen. Komende week haal ik de radio eruit zoals boven beschreven. Dan weet ik zeker waar het probleem zit.
Ik waardeer je suggesties, dank hiervoor.
Ik waardeer je suggesties, dank hiervoor.
- RoberT2.0
- 2nd Gear member
Ik zelf heb een HU1205 en was niet helemaal tevreden over het geluid.
Nu blijkt dat er in de Volvo radio's nog wat verborgen menu's zitten en dus ook één om hoge, midden, en lage tonen in te stellen.
Om in dit menu te komen bij mijn radio moest ik de radio uitzetten de source knop ingedrukt houden ondertussen de radio aanzetten de source knop blijven vasthouden en na ongeveer 5 seconden komt er een sub menu in beeld waarmee je diverse extra instellingen kan maken.
Misschien helpt je dit voor een betere muziek weergave.
Nu blijkt dat er in de Volvo radio's nog wat verborgen menu's zitten en dus ook één om hoge, midden, en lage tonen in te stellen.
Om in dit menu te komen bij mijn radio moest ik de radio uitzetten de source knop ingedrukt houden ondertussen de radio aanzetten de source knop blijven vasthouden en na ongeveer 5 seconden komt er een sub menu in beeld waarmee je diverse extra instellingen kan maken.
Misschien helpt je dit voor een betere muziek weergave.
Live begins at 8.000 rpm....maar een Turbo is ook leuk!!!
-
- 1st Gear member
Nee, helaas, werkt niet bij de HU850.
Ben nog druk op buitenlandse Volvo forums aan het zoeken geweest, blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem. Het schijnt dat de HU-850 via de CAN-bus doorkrijgt in welk type Volvo hij ingebouwd is en met deze informatie diverse parameters instelt. In dit geval niet op de juiste manier dus. Kan niets aan gedaan worden. Word er een beetje moedeloos van zo langzamerhand. Als je bijna 2000 euro neertelt voor muziek in je auto mag je er toch ook wel iets van verwachten.
Ben nog druk op buitenlandse Volvo forums aan het zoeken geweest, blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem. Het schijnt dat de HU-850 via de CAN-bus doorkrijgt in welk type Volvo hij ingebouwd is en met deze informatie diverse parameters instelt. In dit geval niet op de juiste manier dus. Kan niets aan gedaan worden. Word er een beetje moedeloos van zo langzamerhand. Als je bijna 2000 euro neertelt voor muziek in je auto mag je er toch ook wel iets van verwachten.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Probeer deze dan eens:
http://www3.sympatico.ca/p_bruno/volvo/ ... nMenus.pdf
Hierin staat de volledige instructie...
http://www3.sympatico.ca/p_bruno/volvo/ ... nMenus.pdf
Hierin staat de volledige instructie...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 1st Gear member
Pfff... eindelijk lotgenoten gevonden op vvspy.com. Het blijkt dat dit een algemeen probleem is met de HU-850, het regent klachten. De HU-850 kent geen verborgen menus, de instellingen worden middels een configuratie-file met een PC ge-upload in de fabriek. De dealer kan dit ook, maar helaas kan hij de configuratie-files niet zelf maken, deze komen van Volvo. De eerste klachten dateren al van januari 2005 en er is van Volvo uit nog niets aan gedaan ondanks druk van velen.
Ik ben blij dat ik nu de oorzaak ken, maar een oplossing is er voorlopig nog niet. Naar de dealer maar weer en blijven klagen.
Zou het ooit goedkomen...?
Excuses voor deze negatieve geluiden. Buiten de audio is het een fantastische auto.
Ik ben blij dat ik nu de oorzaak ken, maar een oplossing is er voorlopig nog niet. Naar de dealer maar weer en blijven klagen.
Excuses voor deze negatieve geluiden. Buiten de audio is het een fantastische auto.
-
- 5th Gear member
Zijn dit algemene klachten over de HU850? Of over de toepassing in de S60? Ik vind het geluid in onze 2006 XC70 ook niet geweldig namelijk, terwijl je dat, zoals je terecht opmerkt, wel mag verwachten voor een dergelijke prijs. Die 'hidden menu's', is dat niet hetzelfde als de Audio settings van het advanced menu? Daar kun je ook het één en ander instellen.Niels schreef:Pfff... eindelijk lotgenoten gevonden op vvspy.com. Het blijkt dat dit een algemeen probleem is met de HU-850, het regent klachten. De HU-850 kent geen verborgen menus, de instellingen worden middels een configuratie-file met een PC ge-upload in de fabriek. De dealer kan dit ook, maar helaas kan hij de configuratie-files niet zelf maken, deze komen van Volvo. De eerste klachten dateren al van januari 2005 en er is van Volvo uit nog niets aan gedaan ondanks druk van velen.
Thom
-
- 1st Gear member
Ja, het gaat specifiek over de HU-850, ik heb dezelfde klachten ook van o.a. V70 rijders gelezen. De z.g. "hidden menu's" zijn bij de HU-850 en overigens ook de HU-650 niet meer beschikbaar zo heb ik gelezen (en uitgeprobeerd). De instellingen waren hier uitgebreider dan het geval is bij de Audio Settings van het Advanced Menu. Onder andere een uitgebreide equalizer was hier beschikbaar. Bij de HU-850 zijn deze instellingen nog uitgebreider geworden en daardoor zo complex dat dit niet meer eenvoudig via een menu met de knoppen op de radio ingesteld kan worden en tevens voor een leek te ingewikkeld zou worden, vandaar het configuratie bestand.
Ik ben er van overtuigd dat deze radio/CD een prima weergave moet kunnen geven (zoals nu overigens wel het geval is via de luidsprekers in de voorportieren).
Vandaag de dealer weer gesproken en vervolgens een mail gestuurd met een uitgebreide omschrijving van de klacht. Ik hoop op een reactie van Volvo Nederland waar, gezien de vele berichten, dit probleem bekend moet zin.
Ik houd jullie op de hoogte...
Ik ben er van overtuigd dat deze radio/CD een prima weergave moet kunnen geven (zoals nu overigens wel het geval is via de luidsprekers in de voorportieren).
Vandaag de dealer weer gesproken en vervolgens een mail gestuurd met een uitgebreide omschrijving van de klacht. Ik hoop op een reactie van Volvo Nederland waar, gezien de vele berichten, dit probleem bekend moet zin.
Ik houd jullie op de hoogte...
-
- 5th Gear member
Het is zeker vreemd als het geluid van de achterspeakers minder is, aangezien in het instructieboekje staat dat de Dolby Prologic van de 2e generatie met name voor de achterpassagiers een sterke verbetering oplevert t.o.v. de eerste generatie...
-
- 5th Gear member
Ik heb vandaag zelf nog eens het e.e.a. geprobeerd, maar het lijkt wel of de speakers in de achterportieren helemaal niet 'meedoen' idd! Als je bv. de fader helemaal naar achter zet, hoor je een schel geluid dat absoluut niet past bij een dergelijk systeem. Waarom Volvo dan zo nodig zo hoog moet opgeven over haar audiosystemen... Het lukt ze niet eens de luidsprekers op elkaar af te stemmen lijkt het wel.
Thom
Thom
- IkeV70
- 5th Gear member
Heb je Dolby Prologic aan staan? Probeer dit eens zonder. Niet elke CD is geschikt voor dobly prologic.Thom schreef:Ik heb vandaag zelf nog eens het e.e.a. geprobeerd, maar het lijkt wel of de speakers in de achterportieren helemaal niet 'meedoen' idd! Als je bv. de fader helemaal naar achter zet, hoor je een schel geluid dat absoluut niet past bij een dergelijk systeem. Waarom Volvo dan zo nodig zo hoog moet opgeven over haar audiosystemen... Het lukt ze niet eens de luidsprekers op elkaar af te stemmen lijkt het wel.
Thom
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 5th Gear member
Ook zonder DPL is dit helaas het geval... En ik weet hoe het ook kan klinken, bv. in de XC90.IkeV70 schreef:Heb je Dolby Prologic aan staan? Probeer dit eens zonder. Niet elke CD is geschikt voor dobly prologic.Thom schreef:Ik heb vandaag zelf nog eens het e.e.a. geprobeerd, maar het lijkt wel of de speakers in de achterportieren helemaal niet 'meedoen' idd! Als je bv. de fader helemaal naar achter zet, hoor je een schel geluid dat absoluut niet past bij een dergelijk systeem. Waarom Volvo dan zo nodig zo hoog moet opgeven over haar audiosystemen... Het lukt ze niet eens de luidsprekers op elkaar af te stemmen lijkt het wel.
Thom
Thom
- V480-S60
- Geartronic member
Thom, Volgens mij schreef je dat het een 2006 model is. (De XC70) dan heb je nog fabrieksgarantie. Zorg dan dat de dealer het in orde maakt!
Er klopt gewoon iets niet (de speakers achter doen niet goed mee). Dan moet het onder garantie verholpen worden.
En laat je niet afschepen, met: Daar kunnen wij niets aan doen. Het moet gewoon goed zijn!!!
Misschien klinkt dit kriegelig maar als ik dit zo hoor is het gewoon een productiefout die onder de garantie opgelost moet worden.
Er klopt gewoon iets niet (de speakers achter doen niet goed mee). Dan moet het onder garantie verholpen worden.
En laat je niet afschepen, met: Daar kunnen wij niets aan doen. Het moet gewoon goed zijn!!!
Misschien klinkt dit kriegelig maar als ik dit zo hoor is het gewoon een productiefout die onder de garantie opgelost moet worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
Met Dolby PL ingeschakeld is het wel logisch dat het geluid achter anders (en zachter) klinkt, het is immers de bedoeling om een soort ruimtelijk effect te creeren. Wat ik echter graag wil is een gelijkmatige weergave over alle luidsprekers, uiteraard met zowel Dolby als de midden luidspreker uitgeschakeld. Met beide uitgeschakeld blijft het geluid achter aanzienlijk zachter en vrijwel zonder lage tonen.
Overigens hoop ik deze week wat van de dealer of Volvo NL te horen.
Overigens hoop ik deze week wat van de dealer of Volvo NL te horen.
- liquid_force
- 6th Gear member
Persoonlijk vind ik de standaard volvo radio's over het algemeen minder van kwaliteit ... in mijn huidige S70 heb ik de HighPerformance radio (CD&Cass, heb geen type nummer bij de hand) vervangen door een Pioneer MP80 en moet zeggen dat het met dezelfde speakers een gigantische verbetering is ... mijn eens kijken wat de HU-650 in de nieuwe S60 doet ...
-
- 5th Gear member
Met beide uitgeschakeld blijft het geluid achter aanzienlijk zachter en vrijwel zonder lage tonen.
Exact! Beter had ik het niet kunnen omschrijven! Dat is dus kennelijk geen productiefout, maar gewoon een HU850-euvel. En Volvo moet dat gewoon op gaan lossen, of heel snel stoppen met te roepen dat ze zulke geweldige geluidsinstallaties leveren, want ik ken heel wat merken die het wél voor elkaar hebben.
Thom
Exact! Beter had ik het niet kunnen omschrijven! Dat is dus kennelijk geen productiefout, maar gewoon een HU850-euvel. En Volvo moet dat gewoon op gaan lossen, of heel snel stoppen met te roepen dat ze zulke geweldige geluidsinstallaties leveren, want ik ken heel wat merken die het wél voor elkaar hebben.
Thom