Pagina 1 van 2
Remgeleiding?
Geplaatst: 11.01.2011 - 10:58
door madman72
Ik ga proberen mijn vraag goed te omschrijven.
Ik ben geen automonteur namelijk

Ik heb n v40 2.0 benzine/lpg uit 1997.
Ik ben bezig met remblokken vervangen links voor
en daar kom ik t probleem tegen, dat de vork of hoe
je t ook noemt, waar de remblokken in zitten, niet
gangbaar meer is. Het betreft dat gedeelte waar die 2
verende cylinders op zitten. 1 van die 2 veren wil geen
kant meer uit.
Nu wil ik daar n nieuw onderdeel voor bestellen, maar
heb dus geen idee, hoe dat heet.
Als iemand mij kan vertellen hoe dat gedeelte heet en
misschien beter nog, een artikelnummer ofzo voor me
heeft, zou ik diegene zeer dankbaar zijn.
Ik heb nog ff vlug gekeken op google, of ik er n plaatje
van kan vinden, maar helaas
Alvast bedankt.
Geplaatst: 11.01.2011 - 11:52
door Iroll
Als je bedoelt dat de remcilinder vastzit dan zul je een hele gereviseerde remklauw moeten plaatsen wil je het goed doen. Een revisie remklauw zal rond de €100 kosten, oude weer inleveren.
Geplaatst: 11.01.2011 - 12:59
door madman72
Nee t is niet de remcylinder, maar die 2 veren die de blokken terug moeten laten komen naar neutraal positie ofzo ?
Geplaatst: 11.01.2011 - 13:51
door gsx750r
Misschien helpt het om een antwoord te kunnen geven als je m.b.v. onderstaande tekening aangeeft wat je exact bedoelt.
Nog een vraag: Je geeft aan dat de auto van '97 is maar bedoel je daarmee MY97 of is hij wellicht van later in het jaar en al MY98 ?
Mail me anders even je chassisnummer via een PM.
Rob
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:04
door madman72
Het betreft in ieder geval de onderdelen van de tekening 5, 7 en 8.
Het chassisnr heb ik zo niet bij de hand, kan je iets met t kenteken? SF-SN-53
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:11
door Bart Giesen
Hij bedoelt deel 7 en 8 op de tekening. Dit is welliswaar van mijn oude wagen zijn achterremmen, maar het deel (onderdeel 5 van de tekening, remzadel) dat nu nog op de schijf ligt en waar de remblokken op rusten. Daar zit je boven en onder de locatie waar de bussen / stiften / geleiders in gehuisvest zijn. Links op de foto zie je de klauw met met de remcilinder. Die cilinder drukt tegen het remblokje aan de binnenzijde van schijf, en duwt tegelijkertijd tegen het blokje aan de buitenzijde. Die busjes zorgen ervoor dat deze beweging mogelijk is;
Dit is de achterste remzadel (gemonteerd aan de fusee, en de klauw met de remcilinder erin, zit gemonteerd op deze beugel). De voorste is groter maar het principe is hetzelfde;
Ik heb hetzelfde gehad. Stiften zaten bommetje vast!. Uiteindelijk na een tornado aan geweld en pogingen brak alles af. Heb een nieuwe bij de dealer gekocht (kost meen ik slechts 40 euro (beugel, stiften en rubbers!!!)) en ik was weer klaar. Tip; koop 'm nieuw! Als je 'm nu gangbaar krijgt, is die over een half jaar weer verstopt en vast.
8602148 is artikelnummer
Het deel waar de remcilinder in zit, zit met 2 bouten vast op het deel (de klauw) waar deze 2 bussen in zitten (en waar de remblokken op rusten). Deze 2 bouten op
35Nm aandraaien.
Het deel waar de remblokken op rusten, zit gemonteerd aan de fusee met 2 bouten. Draai deze aan op
100Nm.
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:30
door schaefer
Hoeft niet direct nieuw hoor...
Zelf heb ik gedaan:
Remzadel (waar de busjes inzitten) flink verwarmen. Dit kan met goede fohn of brander (zelf snijbrander gebruikt). Metaal wordt dan ruimer, dan met een waterpomp tang eruit trekken. Vervolgens het busje goed opschuren langs een slijpsteen o.i.d. Met veel vet monteren en klaar!
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:33
door Bart Giesen
Ook geprobeerd. Ik blijf erbij; met remmerij moet je niet teveel hobbyen en kun je beter voor nieuw gaan.
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:40
door Iroll
De glijpennen mogen niet los verkocht worden, als die verroest zijn moet je idd zoals Bart zegt de hele houder vervangen. Als de glijpennen roesten is de houder waarin ze zitten ook gepit en pitten betekent vervangen.
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:56
door Bart Giesen
Juist. En inderdaad, die worden niet los verkocht. Enkel het zadel incl. de pennen en rubbers.
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:58
door madman72
t Lijkt in ieder geval heel veel op die van de foto, maar toch anders.
Zal wel komen omdat t op die foto de achterrem is dan?
Maar in ieder geval niet los te krijgen, van alles geprobeerd......
verwarmen en zelfs aan de achterkant een gat erin geboord om
m los te slaan, niks helpt
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:58
door madman72
Bart Giesen schreef:Juist. En inderdaad, die worden niet los verkocht. Enkel het zadel incl. de pennen en rubbers.
En iemand daar n artikel nummer ofzo van?
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:59
door Bart Giesen
Lees mijn post eens goed!!! Heb ik er gepost joh!
Geplaatst: 11.01.2011 - 15:00
door madman72
Oh, dacht dat die van de achterrem was?
Geplaatst: 11.01.2011 - 15:01
door Bart Giesen
Nee, voor, een S/V40 1997, met een 1.8 motor. Toch?
P.s.; de foto is inderdaad van een 97er S40, achterremmen. Het was ook vergelijking

. Heb ik ook duidelijk geschreven

Geplaatst: 11.01.2011 - 15:17
door madman72
ik heb n v40 2.0 uit eind 97, maakt dat nog wat uit?
Geplaatst: 11.01.2011 - 15:32
door gsx750r
madman72 schreef:ik heb n v40 2.0 uit eind 97, maakt dat nog wat uit?
Met je kenteken kan ik niets.
Ik vroeg om het chassisnummer om zeker te weten dat je het juiste onderdeelnummer krijgt.
Het onderdeelnummer dat Bart Giesen opgeeft is voor een MY97 maar als blijkt dat jouw V40 MY98 is, hetgeen niet vreemd zou zijn gezien "eind '97", dan is het
onderdeelnummer 8602149 !
De benaming van het onderdeel is:
beugel
Verder sluit ik me aan bij de anderen: ga niet 'modderen' met je remmen maar gebruik nieuwe onderdelen. Is echt vele malen goedkoper dan een ongeval door slechte functionerende of weigerende remmen !
Rob
Geplaatst: 11.01.2011 - 15:34
door madman72
was ook de bedoeling om t nieuw te kopen, daarom vroeg ik om t
artikelnummer, maar in ieder geval allemaal bedankt voor de hulp.
Denk dat t hiermee wel moet lukken
Geplaatst: 11.01.2011 - 15:44
door Ramon&Ramon
Die glijpennen en rubbertjes kun je gewoon los kopen,tenminste,ik koop ze vaak los.
Ik snap ook niet goed wat hij bedoelt met veren,de enige veren die ik me kan bedenken zijn de veertjes op de remblokken.
Het lijkt me ook niet verstandig om aan remmen te werken als je totaal niet weet waar je mee bezig bent.
Geplaatst: 11.01.2011 - 19:17
door Bart Giesen
gsx750r schreef: Bart Giessen
1 's'