Pagina 1 van 2

OLIE wordt gedumpt

Geplaatst: 16.01.2011 - 14:49
door reminem
Beste allemaal,

Korte beschrijving van probleem:
Gisteren olie bijgevuld ietsje te veel, maar niet extreem.
Op weg gegaan naar vrienden 160 kilometer
Na een uur blauwe rook pluimen af en toe
Aankomst bij vrienden en stationair draaien VEEL Blauwe Rook en rook in de aansluiting bij de motor naar de uitlaat toe!!!

Mijn conclusie- Blauwe rook - te veel olie - lekje in aansluiting op uitlaat. Komt goed.

Terug gereden 's avond op snel weg af en toe een pluim bij thuis komst straat blauw!!
Vanochtend oliepijl controleren en pijlstok schoon en dus geen olie meer aanwezig!
Geen olie op oprit

Doos onder auto en olie bijgevuld tot half van maximum pijlstok. Wachten om te kijken of het ging lekken half uur. Geen lekkage na het vullen!
Vervolgens motor gestart
Starten - eerst klein beetje blauwe rook en daarna zeer extreem. Motor uit gezet.

Op doos onder auto - Zwarte olie(plas) en de pijlstok na controle bij uithalen en schoonmaken SCHOON oftewel LEEG geen olie meer!

Wat kan dit zijn?

Geplaatst: 16.01.2011 - 15:07
door Oceanracer
Ik ben niet zo thuis in de oudere Volvo-modellen, maar zit er niet ergens een overdrukstop die er door de te hoge oliestand (en daardoor te hoge oliedruk) kan zijn uitgedrukt?

Geplaatst: 16.01.2011 - 15:29
door reminem
Oceanracer

Ik denk dit niet, want kan hier niets over terug vinden op het net.

Thanks

Geplaatst: 16.01.2011 - 15:32
door Oceanracer
Heb je wellicht zelf de olie vervangen dan? Of laten doen? Er wordt nogal eens gebruik gemaakt van de oude oliestop, terwijl de kans op lekkage dan nogal groot is.

En voordat je olie bijgevuld had, had je toen ook al problemen met de auto?

Geplaatst: 16.01.2011 - 15:42
door reminem
De avond voordat we naar vrienden zouden gaan, brandje olielampje even.
Dus zelf olie bijgevuld met de fles

Verder geen problemen

Geplaatst: 16.01.2011 - 16:44
door ferdy
koppakking doorgeslagen?

Geplaatst: 16.01.2011 - 18:18
door reminem
daar dacht ik ook aan, maar zijn er naastdeze verklaring nog eventueel andere: zuigerveren?

wat kost reparatie koppakking ongeveer?

Geplaatst: 16.01.2011 - 18:51
door mr.borrie
gewoon zelf doen ;-)

Geplaatst: 16.01.2011 - 19:06
door chrisje
Is je motor van buiten wel helemaal schoon? Dus dat ie niet onder de olie zit.
Zo nee dan zou je die kunnen schoon spuiten, en zo kijken waar de olie uit komt.

Geplaatst: 16.01.2011 - 19:36
door Iroll
Lijkt mij dat er een oliekeerring is uitgeslagen en dat de olie op de uitlaat terecht komt en verbrand. Dat geeft een hele hoop blauwe rook, kan veroorzaakt zijn door het te hoge oliepeil of een te hoge carterdruk door een verstopte carterventilatie. Verklaart ook waarom er alleen olie lekt bij een lopende motor.

Geplaatst: 16.01.2011 - 19:42
door slagschip-s60
Of heb je het olie filter ook vervangen ? en met de nieuwe erop schroeven de afdicht ring eruit gedraait.
begint dat ook te lekken bij draaiende motor.

Geplaatst: 16.01.2011 - 20:47
door reminem
Dank voor alle reacties
De motor is helemaal schoon! Ziet er erg netjes uit voor een auto motor.. geen overtollige olie en andere troep.
De olie komt niet op de uitlaat, maar uit het eerste stuk dat aansluit op het begin van de uitlaat. Hierin zit een lek (komt rook uit), waaruit olie en andere troep komt (hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
Ik heb geen oliefilter vervangen en lekkage alleen na een tijdje als de motor draait (eerst weinig rook, na een minuut of 4 dikke blauwe rook en stikt)

Geplaatst: 16.01.2011 - 21:14
door Msuidgeest
Ik zou dat wel eens willen zien, al die rook en olie. Alleen waar je huis staat, is nog niet duidelijk. Doe dat eventueel maar per PM omdat je profiel niet echt is ingevuld.

Geplaatst: 16.01.2011 - 21:27
door Iroll
(hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
Om een plaatje toe te voegen moet je onderaan de reacties op nieuw antwoord klikken. Dan kan je daar op "attachment toevoegen" klikken om een foto vanaf je PC te kunnen uploaden. Let wel op de grootte en eventueel verkleinen. Anders via imageshack oid, uploaden die passen de foto automatisch aan.

Geplaatst: 16.01.2011 - 21:39
door abbabak1
welke motor/bouwjaar/turbo ?

Geplaatst: 16.01.2011 - 23:04
door broker
Ik zou beginnen met het controleren van verstopping van de carterontluchting. Reinigen daarvan en montage van een nieuw vlamkerend roostertje wordt vaak vergeten met dit soort dingen tot gevolg.
Als je motor tot die tijd nooit veel olie heeft verbruikt lijkt het me stug dat ie nu ineens helemaal naar de vaantjes is. Tenzij je natuurlijk echt zonder voldoende smeerolie in je carter hebt gereden. Ik weet niet om welk type 7/9 serie het precies gaat, maar ik reinig elke 45000 km bij mijn S90 de carterontluchting en monteer een nieuw roostertje.

Succes, Jan.

Geplaatst: 17.01.2011 - 08:55
door edraket
Inderdaad eerst de carterventilatie reinigen en daarna een compressie meting doen. Grote kans dat één van beiden het probleem veroorzaakt. Maar begrijp ik nu goed dat de rook uit je uitlaatspruitstuk komt? Heb je een turbo? Komt het daaruit? Ik begrijp niet helemaal waar de rook/olie vandaan komt. Is het ook echt olie die eruit komt. Zijn het wellicht niet 2 problemen:
1. extreem olie verbruik
2. lekke uitlaat???

Geplaatst: 17.01.2011 - 11:04
door Iroll
Of het is een turbo en is de olieslang gesprongen of heeft de turbo zelf het begeven. Maar goed dat is allemaal speculatie, de beschrijving van het probleem is te onduidelijk, een plaatje schept duidelijkheid.

Geplaatst: 17.01.2011 - 12:30
door admiral
Heerlijk als mensen een topic openen en redelijk snel een antwoord nodig hebben er dan ook bij vermelden om wat voor model volvo het gaat en welk type motor er in hangt.

Geplaatst: 17.01.2011 - 12:52
door Ramon&Ramon
Alle motoren zijn toch hetzelfde. :)
Het is af en toe net een raadspelletje.