OLIE wordt gedumpt

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
reminem
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.05.2008 - 13:57

Beste allemaal,

Korte beschrijving van probleem:
Gisteren olie bijgevuld ietsje te veel, maar niet extreem.
Op weg gegaan naar vrienden 160 kilometer
Na een uur blauwe rook pluimen af en toe
Aankomst bij vrienden en stationair draaien VEEL Blauwe Rook en rook in de aansluiting bij de motor naar de uitlaat toe!!!

Mijn conclusie- Blauwe rook - te veel olie - lekje in aansluiting op uitlaat. Komt goed.

Terug gereden 's avond op snel weg af en toe een pluim bij thuis komst straat blauw!!
Vanochtend oliepijl controleren en pijlstok schoon en dus geen olie meer aanwezig!
Geen olie op oprit

Doos onder auto en olie bijgevuld tot half van maximum pijlstok. Wachten om te kijken of het ging lekken half uur. Geen lekkage na het vullen!
Vervolgens motor gestart
Starten - eerst klein beetje blauwe rook en daarna zeer extreem. Motor uit gezet.

Op doos onder auto - Zwarte olie(plas) en de pijlstok na controle bij uithalen en schoonmaken SCHOON oftewel LEEG geen olie meer!

Wat kan dit zijn?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik ben niet zo thuis in de oudere Volvo-modellen, maar zit er niet ergens een overdrukstop die er door de te hoge oliestand (en daardoor te hoge oliedruk) kan zijn uitgedrukt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
reminem
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.05.2008 - 13:57

Oceanracer

Ik denk dit niet, want kan hier niets over terug vinden op het net.

Thanks
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Heb je wellicht zelf de olie vervangen dan? Of laten doen? Er wordt nogal eens gebruik gemaakt van de oude oliestop, terwijl de kans op lekkage dan nogal groot is.

En voordat je olie bijgevuld had, had je toen ook al problemen met de auto?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
reminem
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.05.2008 - 13:57

De avond voordat we naar vrienden zouden gaan, brandje olielampje even.
Dus zelf olie bijgevuld met de fles

Verder geen problemen
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

koppakking doorgeslagen?
reminem
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.05.2008 - 13:57

daar dacht ik ook aan, maar zijn er naastdeze verklaring nog eventueel andere: zuigerveren?

wat kost reparatie koppakking ongeveer?
Gebruikersavatar
mr.borrie
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 23.12.2009 - 14:49
Locatie: Haarlem

gewoon zelf doen ;-)
CURRENT:764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 85'|Volvo 360 86 Cup|Volvo 144 70'|
Gebruikersavatar
chrisje
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
Locatie: Tilburg

Is je motor van buiten wel helemaal schoon? Dus dat ie niet onder de olie zit.
Zo nee dan zou je die kunnen schoon spuiten, en zo kijken waar de olie uit komt.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt mij dat er een oliekeerring is uitgeslagen en dat de olie op de uitlaat terecht komt en verbrand. Dat geeft een hele hoop blauwe rook, kan veroorzaakt zijn door het te hoge oliepeil of een te hoge carterdruk door een verstopte carterventilatie. Verklaart ook waarom er alleen olie lekt bij een lopende motor.
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 596
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Of heb je het olie filter ook vervangen ? en met de nieuwe erop schroeven de afdicht ring eruit gedraait.
begint dat ook te lekken bij draaiende motor.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
reminem
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 12.05.2008 - 13:57

Dank voor alle reacties
De motor is helemaal schoon! Ziet er erg netjes uit voor een auto motor.. geen overtollige olie en andere troep.
De olie komt niet op de uitlaat, maar uit het eerste stuk dat aansluit op het begin van de uitlaat. Hierin zit een lek (komt rook uit), waaruit olie en andere troep komt (hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
Ik heb geen oliefilter vervangen en lekkage alleen na een tijdje als de motor draait (eerst weinig rook, na een minuut of 4 dikke blauwe rook en stikt)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zou dat wel eens willen zien, al die rook en olie. Alleen waar je huis staat, is nog niet duidelijk. Doe dat eventueel maar per PM omdat je profiel niet echt is ingevuld.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

(hoe kan je een plaatje toevoegen, dan kan ik dit aangeven)
Om een plaatje toe te voegen moet je onderaan de reacties op nieuw antwoord klikken. Dan kan je daar op "attachment toevoegen" klikken om een foto vanaf je PC te kunnen uploaden. Let wel op de grootte en eventueel verkleinen. Anders via imageshack oid, uploaden die passen de foto automatisch aan.
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

welke motor/bouwjaar/turbo ?
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Ik zou beginnen met het controleren van verstopping van de carterontluchting. Reinigen daarvan en montage van een nieuw vlamkerend roostertje wordt vaak vergeten met dit soort dingen tot gevolg.
Als je motor tot die tijd nooit veel olie heeft verbruikt lijkt het me stug dat ie nu ineens helemaal naar de vaantjes is. Tenzij je natuurlijk echt zonder voldoende smeerolie in je carter hebt gereden. Ik weet niet om welk type 7/9 serie het precies gaat, maar ik reinig elke 45000 km bij mijn S90 de carterontluchting en monteer een nieuw roostertje.

Succes, Jan.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Inderdaad eerst de carterventilatie reinigen en daarna een compressie meting doen. Grote kans dat één van beiden het probleem veroorzaakt. Maar begrijp ik nu goed dat de rook uit je uitlaatspruitstuk komt? Heb je een turbo? Komt het daaruit? Ik begrijp niet helemaal waar de rook/olie vandaan komt. Is het ook echt olie die eruit komt. Zijn het wellicht niet 2 problemen:
1. extreem olie verbruik
2. lekke uitlaat???
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Of het is een turbo en is de olieslang gesprongen of heeft de turbo zelf het begeven. Maar goed dat is allemaal speculatie, de beschrijving van het probleem is te onduidelijk, een plaatje schept duidelijkheid.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Heerlijk als mensen een topic openen en redelijk snel een antwoord nodig hebben er dan ook bij vermelden om wat voor model volvo het gaat en welk type motor er in hangt.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Alle motoren zijn toch hetzelfde. :)
Het is af en toe net een raadspelletje.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”