Pagina 1 van 2

S80 T6 2000, foutcodes

Geplaatst: 18.01.2011 - 23:27
door M.Waals
Goedendag allemaal,

de S80 die ik laatst heb aangeschaft (mijn vorige topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39394)
gaf al een hele tijd de tekst 'emissie service vereist' inclusief het oranje oplichtende lampje.

In het vorige topic heb ik foutcodes omschreven die tijdens het uitlezen naar boven kwamen. Dit waren de voorste 2 lambda sensoren
(de kabels waren verschroeid) en 1 turbo control valve. De auto begon ook aardig te stotteren, dit bleek 1 bobine te zijn.

Alles vervangen, de computer gereset en de accu is er nog voor ongeveer anderhalf uur af geweest.

Het vreemde is dat na ongeveer 250 km rijden, de tekst 'emissie service vereist' weer verscheen inclusief het oranje oplichtende motorlampje.
De auto opnieuw laten uitlezen en exact dezelfde foutcodes kwamen tevoorschijn (lambda's en tcv, terwijl deze pas vervangen zijn).

Iemand die hiermee bekend is of mij eventueel een oplossing hiervoor kan bieden?

Verder geen klachten, de auto trekt hard op zonder dips of enige andere storingen/noemenswaardigheden.

Verder nog mooie Arrakis velgen kunnen overnemen van een ander forumlid :)

Met vriendelijke groet,
M.Waals

Geplaatst: 19.01.2011 - 17:35
door jellebos
ik heb een lambda ook kapot gehad doordat ik te lang met een kapotte bobine heb gereden. Het schijnt, ik ben zeker geen exper, maar dat onverbrande benzine schade aan de lambda's en cat kan veroorzaken... Misschien heeft de kapotte bobine toch een kettingreactie te weeg gebracht.... het is maar een idee..

Groet Jelle

Geplaatst: 19.01.2011 - 19:59
door DrRossi
Ik had soortgelijke problemen die na het door solderen van de ABS computer weg bleven.
Zoek maar eens op abs doorsolderen

Geplaatst: 19.01.2011 - 22:40
door M.Waals
Fijn dat ik hierop word gewezen. Ik heb de verschillende topics over de ABS controller doorgelezen.

Nu ik er over nadenk, ik heb een aantal (3 of 4) keer de melding 'ABS..' gekregen. Alleen deze melding verdween binnen een seconde, dus kon niet lezen wat er stond. Ook het lampje van de traction control bleef tot nu toe 2 keer continue branden, na het opnieuw starten blijft het lampje uit.

De schakelaars van de elektrische stoelverstelling werken niet, wel gaat de stoel in de stand van de sleutel waarmee de auto word geopend.
Ook de audiobediening op het stuur werkt niet. Kan dit aan de ABS controller worden gerelateerd?

Mvg,
M.Waals

Geplaatst: 19.01.2011 - 22:58
door Ramon&Ramon
zijn er orginele lambda sensors gemonteerd of imitatie?

Geplaatst: 19.01.2011 - 23:08
door M.Waals
Deze zijn gebruikt, Bosch sensoren:
Bosch 16198 Oxygen Sensor.

Gewoon de 5 pins aansluitingen, geen geknip of doorsolderen.


Mvg,
M.Waals

Geplaatst: 19.01.2011 - 23:15
door Ramon&Ramon
Ok,Waarmee zijn de storingen gewist?????????

Geplaatst: 19.01.2011 - 23:59
door M.Waals
Met een uitleescomputer bij een universele garage. Eén die de data kan uitlezen en real-time data weergeeft.
Het is niet met bijvoorbeeld zo'n goedkope handscanner gedaan.

Ook is de auto een keer uitgelezen en gereset bij een Volvo specialist, PG Auto's in Papendrecht.
Deze beschikken over Vadis enzovoort, maar zij kwamen tot dezelfde conclusie als de monteur bij de universele garage.


Mvg,
M.Waals

Geplaatst: 20.01.2011 - 00:17
door Ramon&Ramon
Als de lambda waarde gemeten wordt,is deze dan goed?
Probeer is met een viergastester of de juiste waarde bereikt wordt.

Geplaatst: 20.01.2011 - 00:19
door Ramon&Ramon
Vadis is ouderwets,je kunt hem beter is bij de dealer uit laten lezen,ze kunnen precies lezen waar de fout zit met Vadis..

Geplaatst: 20.01.2011 - 00:19
door Ramon&Ramon
Vida bedoel ik dus. :)

Geplaatst: 20.01.2011 - 00:31
door M.Waals
Vadis was maar een gokje van mij :) Ik bedoelde duidelijk te maken
dat ze niet minder (gespecialiseerd) zijn dan de officiele dealer, ze hanteren
zelfs dezelfde prijzen toen ik vroeg wat het zou kosten om 4 lambda's te laten
vervangen en ze gebruiken geen imitatie.


Mvg,
M.Waals

Geplaatst: 20.01.2011 - 06:59
door Marc O.
PG Auto's heeft een vrij goede reputatie. Ik zou met zo'n auto niet naar een algemene garage gaan. Daar zijn ze net wat te complex voor en hebben ze te veel vreemde storingen, waarvan een specialist of dealer waarschijnlijk vrij snel weet wat er aan de hand is en een algemene garage uren blijft zoeken maar niks vindt (denk aan het verhaal van die ABS controller doorsolderen).

Geplaatst: 20.01.2011 - 08:53
door syswichers
Hoi Mark,

Mooie velgen ! :wink:

Heb je eventueel al opnieuw de foutcodes uit laten lezen? Wellicht speelt er nu een ander probleem, en heeft het niets te maken met de lamba's en/of bobine welke zijn vervangen.

Onlangs heb ik zelf eenzelfde melding gehad. Het bleek dat de turbodruksensor defect was. Dit was aan het rijden niet te merken. Uiteraard toch vervangen, want het zit er niet voor niets op. Na het resetten van de melding was het probleem verholpen.

Sensor koste meen zo rond de 80 euro. Is zelf heel eenvoudig te vervangen binnen vijf minuten. Daarna wel zelf óf laten resetten.

Succes ermee!

Gr Niels

Geplaatst: 20.01.2011 - 09:07
door Frumpy
syswichers schreef:Sensor koste meen zo rond de 80 euro. Is zelf heel eenvoudig te vervangen binnen vijf minuten.
Zit dat in de dunnere slang die van het luchtfilterhuis richting inlaatspruitstuk gaat?

Geplaatst: 20.01.2011 - 11:29
door M.Waals
@ Marc. O.

Ik heb de auto ook laten uitlezen bij P.G. Auto's. Die kwam tot de conclusie dat het de voorste lambda sensoren waren.
Hij had een uitdraai gemaakt en daarna alles gereset. Zodra de storing weer tevoorscijn kwam moest ik terugkomen.
Wel vertelde hij mij dat ze de lambda's alleen per 4 vervangen.

Terwijl het alleen de voorste lambda sensoren waren. Dus heb ik ze
online besteld en bij de universele garage laten doen. Die heeft de
auto nog een keer uitgelezen, vóórdat hij de
lambda's verving. En kwam tot dezelfde conclusie als P.G. Auto's.


@ Syswichers

Dankje dankje Niels :)

Op een vrijdag zijn de lambda's vervangen en de auto gereset.
Geen storingen meer in beeld. De dag erna naar jou gereden,
geen storingen in beeld op de heenweg. Op de terugweg
ook geen storingen. Bij elkaar zo'n 250 km gereden sinds de reset.

Toen verscheen de storing weer in het scherm. Opnieuw uitgelezen
en exact dezelfde foutcodes als vóór het vervangen.

Dat is toch heel erg vreemd. Tijdens het starten verschijnt voor een
seconde 'ABS..' in het scherm. Dus wie weet is het de ABS module.


Mvg,
M.Waals

Geplaatst: 20.01.2011 - 16:01
door Marc O.
M.Waals schreef:@ Marc. O.
Wel vertelde hij mij dat ze de lambda's alleen per 4 vervangen.
Vind ik persoonlijk wat overdreven. Die dingen zijn vrij prijzig, dus waarom zou je ze vervangen als ze niet kapot zijn. Wél is het zo dat de uitlaat er onderuit moet, dus vervangen is (qua arbeid) een tijdrovende en dus dure klus. Uit dat oogpunt kan ik me voorstellen dat ze adviseren om ze alle 4 te vervangen.

Nadat ik mijn T6 kocht (ruim een jaar geleden) heb ik 1 van de voorste lambdasondes laten vervangen bij een Volvo specialist. Die deed er niet moeilijk over en sindsdien heb ik er ook geen problemen meer mee gehad.

Geplaatst: 20.01.2011 - 16:48
door M.Waals
Ik vond dat ook wat overdreven, het is ook de reden waarom ik het niet bij de specialist liet doen.
De universele garage rekende 100 euro aan arbeid om beide lambda's te vervangen.

Maar het heeft het probleem wat betreft de foutmelding niet verholpen. Ik kan altijd een gokje
wagen bij 'ABSREPAIR'. In verschillende topics staat het probleem ook omschreven: meldingen
die verschenen en dan weer terug kwamen.


Mvg,
M.Waals

Geplaatst: 20.01.2011 - 17:08
door Marc O.
M.Waals schreef: De universele garage rekende 100 euro aan arbeid om beide lambda's te vervangen + de bobine.
Da's geen geld. Nou ja, da's spotgoedkoop :wink:

Geplaatst: 20.01.2011 - 20:29
door M.Waals
Oeps, het was 100 euro aan arbeid voor de lambda's inclusief het uitlezen en
resetten en 40 euro aan arbeid voor de bobine. Bericht aangepast :)


Mvg,
M.Waals