Pagina 1 van 2
Remschijf vervangen: dolgedraaide bout
Geplaatst: 19.01.2011 - 19:50
door Shockwave
Vanmiddag wilde ik even mijn remschijven gaan vervangen. Het ging allemaal goed, het bovenste gedeelte van de remklauw ging er zo vanaf, totdat ik de laatste 2 bouten van het onderste gedeelte van de remklauw wilde losdraaien. Mijn sleutel bleek amper grip te hebben. De 12 kantige rateldop ook niet helaas.
Mijn vraag: is hier nog wat aan te doen, en zo ja, wat? Of kan ik nog op een andere manier mijn remschijf vrij krijgen en de nieuwe erop zetten?
Even een foto om het wat duidelijker te maken, de rood omcirkelde bouten moeten er vanaf, de onderste heeft geen grip meer. Is het een optie om de groene bouten (waarvan er aan de andere kant ook 2 zijn) los te maken?
Oja, op dit moment heb ik alles ruimschoots ingespoten met kruipolie.
Geplaatst: 19.01.2011 - 20:04
door leip11
combinatie tang of waterpomp tang. daarna nieuwen bouten erop
Geplaatst: 19.01.2011 - 20:12
door Guidooo
Evt losslijpen, heb ik laatst gedaan met een bout van de veerpoot.
Moet je wel goed voorzichtig doen dan, maar ik slijp dan vaak recht de kop in zegmaar zodat je de kop in twee delen slijpt zegmaar, en dan met een oude schroevedraaier eronder en paar keer goed slaan en de helftjes breken af. raak je ook minder gauw de rest met de slijptol.
Geplaatst: 19.01.2011 - 20:21
door slagschip-s60
12 kantige rateldop is de bout sneller rond , kijk volgende keer eens naar
een 6 kantige dop , heb je minder kans op door draaien van een bout of moer.
Met een griptang er steving op zetten wil het ook nog wel eens los komen
deze bouten vervang je toch voor nieuwe.
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:06
door Ramon&Ramon
leip11 schreef:combinatie tang of waterpomp tang. daarna nieuwen bouten erop
Als het met een dop niet gaat,denk je dan dat het met een combinatietang wel lukt?

Geplaatst: 19.01.2011 - 23:10
door leip11
Zo los ik het al tijden op. Veel crc5-56 gebruiken. En dan waterpomptang of combitang erop
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:14
door Shockwave
Evt losslijpen,
Maar als ik die kop eraf heb dan zit de rest van de bout toch nog in het ijzer? Dan kun je helemaal niets meer. Of zeg ik nu iets doms?
combinatie tang of waterpomp tang.
Met de ratel heb ik op de bovenste wel grip, maar die kreeg ik al niet los met stevig krachtzetten. Met een tang kun je nog veel minder kracht zetten.
Vanavond heb ik 5 keer nieuw kruipolie erop gespoten. Even duimen dat het vannacht goed intrekt en dat ze morgenochtend nog net los willen.
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:58
door kip88
Die ga je niet meer los krijgen met een tang. Deze bouten zijn officieel ook geborgd met loctite(rood). Als hij echt doorgedraaid is kan je alleen nog de kop eraf slijpen.
In het vervolg een goede 6-kant dop gebruiken zoals slagschip-s60 al zegt.
Geplaatst: 20.01.2011 - 00:16
door Ramon&Ramon
Precies,gebrui het juiste gereedschap en geen gereedschap uit bijv de Kwantumhallen.

Beetje warm stoken met een brandertje en klaar is tie weer..
Geplaatst: 20.01.2011 - 00:22
door 945i
Precies, warmstoken!
En als de kop al rond is een griptang erop.
Geplaatst: 20.01.2011 - 09:38
door Shockwave
alleen nog de kop eraf slijpen.
En dan? De rest van de bout zit er toch nog in?
en geen gereedschap uit bijv de Kwantumhallen.

Dat zit wel goed
Beetje warm stoken met een brandertje
Is zo'n apparaat om verf los te branden ook goed?
Geplaatst: 20.01.2011 - 09:53
door Iroll
Ik gebruik de beitel. Zet de kop v.d. beitel schuin in de richting van losdraaien op de kop en met de hamer tik je 'm dan los. Eventueel eerst een brander erop, zo'n verffohn werkt niet.
Geplaatst: 20.01.2011 - 10:46
door kip88
Shockwave schreef: alleen nog de kop eraf slijpen. En dan? De rest van de bout zit er toch nog in?
Als de kop eraf is kan je na demontage van de remklauw er een tang opzetten, op dat stuk heb je meer grip als op de kop. En het is vaak de enigste oplossing.
en geen gereedschap uit bijv de Kwantumhallen:-) Dat zit wel goed
Goed gereedschap is het halve werk
Beetje warm stoken met een brandertje
Een keer roodgloeiend stoken en weer af laten koelen helpt ook goed ja.
Geplaatst: 20.01.2011 - 11:34
door Guidooo
Shockwave schreef: alleen nog de kop eraf slijpen.
En dan? De rest van de bout zit er toch nog in?
Klopt, verkeerd gezien van mij, de achterste op de foto kon dat wel maar met deze niet inderdaad.
Zijn inmiddels al zoveel oplossingen dat het moet lukken denk ik

Geplaatst: 20.01.2011 - 12:30
door Shockwave
Eventueel eerst een brander erop, zo'n verffohn werkt niet.
Hoe heet moet die brander worden dan? Die 'fohn' haalt 650 graden. Dat lijkt me toch redelijk warm!
Geplaatst: 20.01.2011 - 12:38
door 945i
Het zal wel werken, maar het duurt wel lang.
Bovendien warm je in die tijd ook dingen op die je niet opgewarmd wil hebben. (rubbers e.d.)
Een vlam is veel heter en meer gericht op een punt.
Geplaatst: 20.01.2011 - 12:42
door Shockwave
Duidelijk. Ik heb het vanmorgen al een keer gedaan, ik zet die fohn een paar millimeter voor de bout, hij wordt dan heel heet, daarna heb ik er ijskoud water overheen gedaan (met lekkere stoomwolken als gevolg), maar loskomen, ho maar...
Vanmiddag nog maar is proberen.
Geplaatst: 20.01.2011 - 12:45
door chrisje
je hebt weer een PM
Geplaatst: 20.01.2011 - 12:47
door 945i
Niet afkoelen, heet losdraaien.
Geplaatst: 20.01.2011 - 12:51
door Shockwave
Dat ga ik nu gelijk doen.
Mijn theorie was van gelijk afkoelen dat je aan het wrikken bent met die bout, alleen dan niet met een schroevendraaier maar met temperatuur.
Want metaal zet toch uit bij hogere temperatuur, dus dan zou het losdraaien moeilijker zijn.
Maar goed, ik ga je advies nu uitvoeren.