Verwarming werkt niet lekker

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
MdV-V70
1st Gear member

Sinds een aantal weken werkt de verwarming niet lekker. Nadat de auto op temperatuur is gekomen (bij circa 10km op de snelweg, de naald van de temperatuurmeter netjes in het midden, temperatuurinstelling 24 graden, verder alles op de automaat) begint de verwarming flink te blazen en werkt alles prima. Zo'n 10km verder (als het interieur een beetje is opgewarmd) neemt het blazen geleidelijk af en krijg ik slechts een beetje lauwe lucht, bijna koud. Pas als ik de knop op 26 graden zet komt er weer wat warmte uit de roosters. Zet ik de knop op maximaal dan komt er weer flink wat warme lucht.

Ik heb voor de grap 2 verschillende thermometers in het vakje tussen de stoelen gelegd en de temperatuur op 24 graden ingesteld. Bij aankomst op het werk (dagelijks 75 snelwegkilometers vv) gaven de thermometers 18-20 graden aan. Duidelijk een afwijking tussen de Sollwert en de Istwert. De dealer kon niets vinden. Wie weet er raad? Alvast bedankt voor het meedenken.

Michel de Valk
V70 D5 Geartronic 2007
Don't eat yellow snow.
Johan s60
6th Gear member

Daar waar jij de thermometers neerlegt meet de verwarming niet, deze meet de temp in de verw. bed. unit (achter het roostertje)

Dus dat kan het verschil verklaren.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Thijs
7th Gear member

Als je de temperatuur op bv 20 graden insteld is dat een gevoelstemperatuur je je wenst. Als de zon schijnt zal de ingeblazen lucht kouder zijn om de gevoelstemperatuur op 20 te krijgen. De gevoelstemperatuur is wel wat anders als de gemeten temperatuur.
Dit wil trouwens niet zeggen dat het bij jou correct werkt.
Ik zou de ac unit een keer loshalen. (NIET de stekker ervan loshalen!!) Achterop zit een klein fannetje, die meet de temperatuur en daar regelt de unit op. Maar die eens schoon er stofvrij. Zo kan de voeler de juiste luchtstroming krijgen en weer correct meten. Wellicht werkt het dan beter. Succes!

Oja, pennenhouder onder de ac los trekken (zit niet geschroeft maar geklemd), twee torxen onder de ac loshalen en voorzichtig de unit losnemen uit de middenconsole.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”