Ik heb een V50, deze heeft nu bijna 220.000 km gelopen
is het verstandig om deze auto nog te gaan chiptunen
en zo ja, hoeveel? door wie?
iemand ervaring hiermee?
Chiptunen 2.0D met 220.000, wel of niet doen
- Minxz
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23.10.2010 - 15:08
- Locatie: Groene Hart
Dat hangt er vanaf hoe lang je er nog in wilt rijden.
Technisch zal dit geen probleem zijn als je auto altijd goed onderhouden is.
Ik heb zelf goede ervaringen met ziptuning in utrecht.
zij geven voor jouw auto 173pk en 395NM op na tuning.
Maar als je 't zeker wil weten kun je bij hen een formulier invullen op de website (ziptuning.nl) voor offerte. Je moet dan ook de kilometerstand opgeven. Ze zullen dan wel advies geven of het wel of niet verstandig is om te doen bij deze kilometerstand.
Technisch zal dit geen probleem zijn als je auto altijd goed onderhouden is.
Ik heb zelf goede ervaringen met ziptuning in utrecht.
zij geven voor jouw auto 173pk en 395NM op na tuning.
Maar als je 't zeker wil weten kun je bij hen een formulier invullen op de website (ziptuning.nl) voor offerte. Je moet dan ook de kilometerstand opgeven. Ze zullen dan wel advies geven of het wel of niet verstandig is om te doen bij deze kilometerstand.
Volvo V50 D2 Sport MY11 - Zilver metallic - 17"; Serapis - dakspoiler.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27495
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met die kilometerstand zou ik als je het nog wilt doen gewoon voor maatwerk gaan.
Houd er alleen wel rekening mee dat de koppeling en aandrijflijn al de nodige kilometers ervaring hebben en dus al iets zwakker zijn.
Ik zeg niet dat het er niet tegen kan, maar de kans dat de boel kapot gaat is ietsje groter natuurlijk
Houd er alleen wel rekening mee dat de koppeling en aandrijflijn al de nodige kilometers ervaring hebben en dus al iets zwakker zijn.
Ik zeg niet dat het er niet tegen kan, maar de kans dat de boel kapot gaat is ietsje groter natuurlijk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- foxtrot
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23
Ik ga zaterdag(als het door gaat) naar Hartog tuning in alkmaar. Deze levert maatwerk tuning.
Mijn V50 2.0d heeft 125dkm op de teller.
Je zou hun een mailtje kunnen sturen om advies in te winnen. Verder heb je ook nog RICA. Zover ik weet zijn dit de 2 specialisten voor volvo's.
Bij hartog kan je ieg aangeven wat je ongeveer wil. Ik ga zelf voor wat minder pk/nm. Iets meer in de safe-zone wil ik blijven. Het zal neer komen op ongeveer 20 pk erbij en 40nm.
Dit hangt nog af van de staat van mijn auto.
Mijn V50 2.0d heeft 125dkm op de teller.
Je zou hun een mailtje kunnen sturen om advies in te winnen. Verder heb je ook nog RICA. Zover ik weet zijn dit de 2 specialisten voor volvo's.
Bij hartog kan je ieg aangeven wat je ongeveer wil. Ik ga zelf voor wat minder pk/nm. Iets meer in de safe-zone wil ik blijven. Het zal neer komen op ongeveer 20 pk erbij en 40nm.
Dit hangt nog af van de staat van mijn auto.
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Als de auto onderhoudstechnisch in goede staat verkeert moet het geen probleem zijn. De chiptuning zou ik dan wel laten uitvoeren door een kwalitatief goede tuner, zoals Harttog, RICA of Fasttech. Een goede tuner houdt nl. rekening met de leeftijd en kilometerstand van de auto, in die zin dat ze - als de auto op leeftijd is en/of een bovengemiddeld aantal kilometers heeft gereden - niet het maximale eruit proberen te halen.
Ik heb mijn V50 2.0D bij een kilometerstand van 200dkm laten chiptunen door Fasttech uit Haaksbergen. Zij hebben een veilige marge aangehouden. Het vermogen is uitgekomen op circa 165 pk en 405Nm. koppel. Inmiddels staat de teller op 260dkm, zonder enig probleem.
Ik heb mijn V50 2.0D bij een kilometerstand van 200dkm laten chiptunen door Fasttech uit Haaksbergen. Zij hebben een veilige marge aangehouden. Het vermogen is uitgekomen op circa 165 pk en 405Nm. koppel. Inmiddels staat de teller op 260dkm, zonder enig probleem.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07.01.2011 - 21:41
Dat klinkt goed, weet je zo nog wat dat koste? mag ook via pbewing schreef:Als de auto onderhoudstechnisch in goede staat verkeert moet het geen probleem zijn. De chiptuning zou ik dan wel laten uitvoeren door een kwalitatief goede tuner, zoals Harttog, RICA of Fasttech. Een goede tuner houdt nl. rekening met de leeftijd en kilometerstand van de auto, in die zin dat ze - als de auto op leeftijd is en/of een bovengemiddeld aantal kilometers heeft gereden - niet het maximale eruit proberen te halen.
Ik heb mijn V50 2.0D bij een kilometerstand van 200dkm laten chiptunen door Fasttech uit Haaksbergen. Zij hebben een veilige marge aangehouden. Het vermogen is uitgekomen op circa 165 pk en 405Nm. koppel. Inmiddels staat de teller op 260dkm, zonder enig probleem.
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
V50R, het is ook Distributieriemvervang-tijd voor je auto he,
Je doet er verstandig aan eerst de riem, spanrollen, filters en vloeistoffen te laten vervangen en de motor even goed na te laten kijken. Hierna kan je hem gewoon veilig laten kietelen. En als ze toch bezig zijn, laat ze de EGR ook even doorblazen, dan weet je zeker dat ze voor het tunen de juiste waardes uit de motor krijgen.
Ik ben van plan binnenkort dezelfde methode te hanteren, de mijne staat nu op 210.500.
Je doet er verstandig aan eerst de riem, spanrollen, filters en vloeistoffen te laten vervangen en de motor even goed na te laten kijken. Hierna kan je hem gewoon veilig laten kietelen. En als ze toch bezig zijn, laat ze de EGR ook even doorblazen, dan weet je zeker dat ze voor het tunen de juiste waardes uit de motor krijgen.
Ik ben van plan binnenkort dezelfde methode te hanteren, de mijne staat nu op 210.500.
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
dat lijkt me inderdaad de enig juiste volgorde 360!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Dat lijkt me idd ook verstandig.
De prijzen van Fasttech staan gewoon op hun site, http://www.fasttech.nl/chiptuning/chipt ... 3f5c217253.
Je zult geen spijt hebben van de tuning. Vooral in de 4,5 en 6e versnelling gaat ie, als je 'm een keer de sporen geeft, als de spreekwoordelijke brandweer.
De prijzen van Fasttech staan gewoon op hun site, http://www.fasttech.nl/chiptuning/chipt ... 3f5c217253.
Je zult geen spijt hebben van de tuning. Vooral in de 4,5 en 6e versnelling gaat ie, als je 'm een keer de sporen geeft, als de spreekwoordelijke brandweer.

Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Ga voor maatwerk! Ik heb goede ervaringen met Hartog Tuning, die tuned je auto niet als hij denkt dat het niet verstandig is voor je auto, hij zal je auto hiervoor dus eerst nalopen.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Sequence heeft in die zin gelijk, dat bepaalde onderdelen van de auto, zoals de aandrijflijn, inderdaad zwaarder belast kunnen worden. Dat hangt echter wel af van je rijstijl.sequence schreef:Ik zou het niet doen, maar dat is mijn mening. De 2.0D heeft vermogen genoeg. Wanneer je gaat tunen went dat na een poosje weer, en je aandrijflijn krijgt meer te verduren na het chippen...
Het is mij, zoals ik in een aantal andere topics over dit onderwerp ook al heb aangegeven, er met name om te doen geweest om een lager verbruik te realiseren. De keren dat ik het gas eens diep intrap zijn zogezegd op één hand te tellen. Qua verbruik heb ik vorig jaar op 16" wielen een gemiddeld werkelijk gebruik (dus niet op basis van de BC) van 1 op 18,5 a 19 behaald. Nu, met 17" wielen, is het gemiddeld werkelijk verbruik wel iets gestegen, maar nog steeds een respectabele circa 1 op 18.
Met een rijstijl als die van mij lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat alles veel zwaarder wordt belast. Als jij echter een "zware rechtervoet" hebt dan kun je inderdaad wel eens geconfronteerd worden met (hoge) extra onderhoudskosten (zoals aan de aandrijflijn, koppeling, versnellingsbak, EGR-klep, turbo).
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Vraag die algemene voorwaarden maar is op....Fulaks schreef:Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik heb mijn vorige auto's ook altijd laten chippen met hogere km standen. Het mag geen probleem zijn als de motor verder "gezond" is. Let wel dat bijvoorbeeld je koppeling er onder zal gaan lijden. Wellicht komt die aan vervanging. Reken die kosten bij je chip erbij als deze nog niet is vervangen met deze km stand. Als je het teveel vind zou ik het niet doen. Je doet het tenslotte om meer koppel te krijgen en als je op maat moet gaan chippen om de koppeling te ontzien zou voor mij de chip het geld niet waard zijn.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4309
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Tja, het blijft een verzekering hé. Owee als die iets zouden moeten uitbetalen...Edgar schreef:Vraag die algemene voorwaarden maar is op....Fulaks schreef:Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Ik vraag me inderdaad ook af of zo'n verzekering wel zinvol is. Het eerste wat een verzekeraar doet is een reden bedenken waarom zij niet behoeft uit te keren. En in de polisvoorwaarden is altijd wel een reden te vinden....Fulaks schreef:Tja, het blijft een verzekering hé. Owee als die iets zouden moeten uitbetalen...Edgar schreef:Vraag die algemene voorwaarden maar is op....Fulaks schreef:Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
De koppeling zal inderdaad eerder aan vervanging toe kunnen zijn. Mij hoor je op dit punt niet klagen. Ik rij nog steeds rond met de originele koppeling en de teller staat inmiddels op 260dkm.blastaway schreef:Ik heb mijn vorige auto's ook altijd laten chippen met hogere km standen. Het mag geen probleem zijn als de motor verder "gezond" is. Let wel dat bijvoorbeeld je koppeling er onder zal gaan lijden. Wellicht komt die aan vervanging. Reken die kosten bij je chip erbij als deze nog niet is vervangen met deze km stand. Als je het teveel vind zou ik het niet doen. Je doet het tenslotte om meer koppel te krijgen en als je op maat moet gaan chippen om de koppeling te ontzien zou voor mij de chip het geld niet waard zijn.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Vraag echt maar is op die polis, ik weet wat er instaat...
Als de tuner hem je al opstuurt...
Als de tuner hem je al opstuurt...
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat