Pagina 1 van 1
Chiptunen 2.0D met 220.000, wel of niet doen
Geplaatst: 23.01.2011 - 20:48
door V50R
Ik heb een V50, deze heeft nu bijna 220.000 km gelopen
is het verstandig om deze auto nog te gaan chiptunen
en zo ja, hoeveel? door wie?
iemand ervaring hiermee?
Geplaatst: 23.01.2011 - 21:11
door Minxz
Dat hangt er vanaf hoe lang je er nog in wilt rijden.
Technisch zal dit geen probleem zijn als je auto altijd goed onderhouden is.
Ik heb zelf goede ervaringen met ziptuning in utrecht.
zij geven voor jouw auto 173pk en 395NM op na tuning.
Maar als je 't zeker wil weten kun je bij hen een formulier invullen op de website (ziptuning.nl) voor offerte. Je moet dan ook de kilometerstand opgeven. Ze zullen dan wel advies geven of het wel of niet verstandig is om te doen bij deze kilometerstand.
Geplaatst: 23.01.2011 - 22:31
door Fredhead
Met die kilometerstand zou ik als je het nog wilt doen gewoon voor maatwerk gaan.
Houd er alleen wel rekening mee dat de koppeling en aandrijflijn al de nodige kilometers ervaring hebben en dus al iets zwakker zijn.
Ik zeg niet dat het er niet tegen kan, maar de kans dat de boel kapot gaat is ietsje groter natuurlijk
Geplaatst: 23.01.2011 - 23:24
door foxtrot
Ik ga zaterdag(als het door gaat) naar Hartog tuning in alkmaar. Deze levert maatwerk tuning.
Mijn V50 2.0d heeft 125dkm op de teller.
Je zou hun een mailtje kunnen sturen om advies in te winnen. Verder heb je ook nog RICA. Zover ik weet zijn dit de 2 specialisten voor volvo's.
Bij hartog kan je ieg aangeven wat je ongeveer wil. Ik ga zelf voor wat minder pk/nm. Iets meer in de safe-zone wil ik blijven. Het zal neer komen op ongeveer 20 pk erbij en 40nm.
Dit hangt nog af van de staat van mijn auto.
Geplaatst: 24.01.2011 - 07:37
door ewing
Als de auto onderhoudstechnisch in goede staat verkeert moet het geen probleem zijn. De chiptuning zou ik dan wel laten uitvoeren door een kwalitatief goede tuner, zoals Harttog, RICA of Fasttech. Een goede tuner houdt nl. rekening met de leeftijd en kilometerstand van de auto, in die zin dat ze - als de auto op leeftijd is en/of een bovengemiddeld aantal kilometers heeft gereden - niet het maximale eruit proberen te halen.
Ik heb mijn V50 2.0D bij een kilometerstand van 200dkm laten chiptunen door Fasttech uit Haaksbergen. Zij hebben een veilige marge aangehouden. Het vermogen is uitgekomen op circa 165 pk en 405Nm. koppel. Inmiddels staat de teller op 260dkm, zonder enig probleem.
Geplaatst: 24.01.2011 - 12:45
door V50R
ewing schreef:Als de auto onderhoudstechnisch in goede staat verkeert moet het geen probleem zijn. De chiptuning zou ik dan wel laten uitvoeren door een kwalitatief goede tuner, zoals Harttog, RICA of Fasttech. Een goede tuner houdt nl. rekening met de leeftijd en kilometerstand van de auto, in die zin dat ze - als de auto op leeftijd is en/of een bovengemiddeld aantal kilometers heeft gereden - niet het maximale eruit proberen te halen.
Ik heb mijn V50 2.0D bij een kilometerstand van 200dkm laten chiptunen door Fasttech uit Haaksbergen. Zij hebben een veilige marge aangehouden. Het vermogen is uitgekomen op circa 165 pk en 405Nm. koppel. Inmiddels staat de teller op 260dkm, zonder enig probleem.
Dat klinkt goed, weet je zo nog wat dat koste? mag ook via pb

Geplaatst: 24.01.2011 - 13:06
door 360Degreez
V50R, het is ook Distributieriemvervang-tijd voor je auto he,
Je doet er verstandig aan eerst de riem, spanrollen, filters en vloeistoffen te laten vervangen en de motor even goed na te laten kijken. Hierna kan je hem gewoon veilig laten kietelen. En als ze toch bezig zijn, laat ze de EGR ook even doorblazen, dan weet je zeker dat ze voor het tunen de juiste waardes uit de motor krijgen.
Ik ben van plan binnenkort dezelfde methode te hanteren, de mijne staat nu op 210.500.
Geplaatst: 24.01.2011 - 19:35
door sanco
dat lijkt me inderdaad de enig juiste volgorde 360!
Geplaatst: 24.01.2011 - 20:04
door ewing
Dat lijkt me idd ook verstandig.
De prijzen van Fasttech staan gewoon op hun site,
http://www.fasttech.nl/chiptuning/chipt ... 3f5c217253.
Je zult geen spijt hebben van de tuning. Vooral in de 4,5 en 6e versnelling gaat ie, als je 'm een keer de sporen geeft, als de spreekwoordelijke brandweer.

Geplaatst: 24.01.2011 - 20:39
door Edgar
Ga voor maatwerk! Ik heb goede ervaringen met Hartog Tuning, die tuned je auto niet als hij denkt dat het niet verstandig is voor je auto, hij zal je auto hiervoor dus eerst nalopen.
Geplaatst: 24.01.2011 - 21:18
door Delanghe
denk ook aan de egr klep... deze slaat sowieso meer roet op wanneer je wagen gechipt is...
Geplaatst: 24.01.2011 - 22:00
door sequence
Ik zou het niet doen, maar dat is mijn mening. De 2.0D heeft vermogen genoeg. Wanneer je gaat tunen went dat na een poosje weer, en je aandrijflijn krijgt meer te verduren na het chippen...
Geplaatst: 25.01.2011 - 07:46
door ewing
sequence schreef:Ik zou het niet doen, maar dat is mijn mening. De 2.0D heeft vermogen genoeg. Wanneer je gaat tunen went dat na een poosje weer, en je aandrijflijn krijgt meer te verduren na het chippen...
Sequence heeft in die zin gelijk, dat bepaalde onderdelen van de auto, zoals de aandrijflijn, inderdaad zwaarder belast kunnen worden. Dat hangt echter wel af van je rijstijl.
Het is mij, zoals ik in een aantal andere topics over dit onderwerp ook al heb aangegeven, er met name om te doen geweest om een lager verbruik te realiseren. De keren dat ik het gas eens diep intrap zijn zogezegd op één hand te tellen. Qua verbruik heb ik vorig jaar op 16" wielen een gemiddeld werkelijk gebruik (dus niet op basis van de BC) van 1 op 18,5 a 19 behaald. Nu, met 17" wielen, is het gemiddeld werkelijk verbruik wel iets gestegen, maar nog steeds een respectabele circa 1 op 18.
Met een rijstijl als die van mij lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat alles veel zwaarder wordt belast. Als jij echter een "zware rechtervoet" hebt dan kun je inderdaad wel eens geconfronteerd worden met (hoge) extra onderhoudskosten (zoals aan de aandrijflijn, koppeling, versnellingsbak, EGR-klep, turbo).
Geplaatst: 25.01.2011 - 10:02
door Fulaks
Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
Geplaatst: 25.01.2011 - 10:29
door Edgar
Fulaks schreef:Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
Vraag die algemene voorwaarden maar is op....
Geplaatst: 25.01.2011 - 10:58
door blastaway
Ik heb mijn vorige auto's ook altijd laten chippen met hogere km standen. Het mag geen probleem zijn als de motor verder "gezond" is. Let wel dat bijvoorbeeld je koppeling er onder zal gaan lijden. Wellicht komt die aan vervanging. Reken die kosten bij je chip erbij als deze nog niet is vervangen met deze km stand. Als je het teveel vind zou ik het niet doen. Je doet het tenslotte om meer koppel te krijgen en als je op maat moet gaan chippen om de koppeling te ontzien zou voor mij de chip het geld niet waard zijn.
Geplaatst: 25.01.2011 - 11:04
door Fulaks
Edgar schreef:Fulaks schreef:Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
Vraag die algemene voorwaarden maar is op....
Tja, het blijft een verzekering hé. Owee als die iets zouden moeten uitbetalen...
Geplaatst: 25.01.2011 - 11:23
door ewing
Fulaks schreef:Edgar schreef:Fulaks schreef:Bij een aantal tuners kan je een verzekering afsluiten tegen motorschade na tuning. Misschien kan je daar ook eens naar informeren, ik weet niet of het kan als je al +200.000 km op de teller hebt.
Vraag die algemene voorwaarden maar is op....
Tja, het blijft een verzekering hé. Owee als die iets zouden moeten uitbetalen...
Ik vraag me inderdaad ook af of zo'n verzekering wel zinvol is. Het eerste wat een verzekeraar doet is een reden bedenken waarom zij niet behoeft uit te keren. En in de polisvoorwaarden is altijd wel een reden te vinden....
Geplaatst: 25.01.2011 - 11:25
door ewing
blastaway schreef:Ik heb mijn vorige auto's ook altijd laten chippen met hogere km standen. Het mag geen probleem zijn als de motor verder "gezond" is. Let wel dat bijvoorbeeld je koppeling er onder zal gaan lijden. Wellicht komt die aan vervanging. Reken die kosten bij je chip erbij als deze nog niet is vervangen met deze km stand. Als je het teveel vind zou ik het niet doen. Je doet het tenslotte om meer koppel te krijgen en als je op maat moet gaan chippen om de koppeling te ontzien zou voor mij de chip het geld niet waard zijn.
De koppeling zal inderdaad eerder aan vervanging toe kunnen zijn. Mij hoor je op dit punt niet klagen. Ik rij nog steeds rond met de originele koppeling en de teller staat inmiddels op 260dkm.
Geplaatst: 25.01.2011 - 17:41
door Edgar
Vraag echt maar is op die polis, ik weet wat er instaat...
Als de tuner hem je al opstuurt...