motormanagement

V70XCDriver
1st Gear member

Hallo,

Ik heb sinds ik de auto kocht (afgelopen december) een brandend motormanagement lampje, ik heb de auto (V70XC jun 2001) met een halfjaar garantie gekocht dus financieel is het niet mijn probleem.

Goed, ik ben dus met de melding naar de betreffende garage geweest en na uitlezen bleek het de lambda sonde te zijn, inmiddels zijn beide sondes vervangen en je raad het al, tijdens de terugrit vanmorgen naar huis (na het vervangen van de 2e (achterste) sonde, begon weer het lampje te branden.
Nu heb ik al op het forum de diverse oorzaken bekeken waaronder een vervuild gasklephuis, maar de garagist zegt dat dit onwaarschijnlijk is omdat de auto op gas rijdt. Nu vroeg ik me af, klopt dit? en waar zou het probleem anders moeten liggen??misschien een kapotte katalysator?

Binnen kort gaat de auto een aantal dagen naar de garage zodat ze een aantal zaken kunnen testen en ik zou het wel prettig vinden als ik een aantal oplossingen kan aandragen, de garage is namelijk geen volvo garage en ik vraag me dus ook af hoe hun ervaring is met Volvo.
Gast

Km-stand?
Kleppen gesteld?
RB Eindhoven
Starter

Ik heb ook 7 jaar lang een XC70 uit 2001 gehad. (nu XC90)
Erg veel problemen van die aard mee gehad. En dus ook heel veel kosten.
Vervangen mbt motormanagement: Lambda sonde, gasklephuis (duur!), turbo, luchtmassameter, 2x sensor cruisecontrol (ook deze geeft als melding motormanagement probleem)
verder nog vervangen: alle wiellagers, solonoides automaat.

Toen de volgende zaken vervangen dienden te worden: draagarmen, schokdempers, achterveren, viscokoppeling + achterbanden heb ik de auto maar ingeruild.

Mij werd later verteld dat de eerste XC70's allemaal dit soort problemen hebben.

Wellicht dus je auto heel goed checken voor de garantie is verlopen.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat Alex al aangaf,eerst is de klepspeling controleren,bij een te arm mengsel vanwege te strakke kleppen gaat het lampje ook branden,omdat er door de lambda sensoren een verkeerde waarde wordt gemeten!

Ik weet denk ik het antwoord van je garage al,de kleppen kun je niet stellen. :)
vmcc
2nd Gear member

heel irritant dat lampje. ik heb het ook jaren gehad op mijn V70 op gas. alles geprobeerd maar het hoorde er op een moment gewoon bij. in de uitlaat zit een sensor die meet dat de uitstoot niet juist is en dan gaat dat lampje branden.

ik weet niet meer wat ik allemaal heb laten doen...maar hij blijft wel gewoon rijden.
dat gasklephuis is wel iets dat steeds terugkomt, dus als je garantie hebt gewoon eisen dat die klep gereinigd of vervangen wordt.het is jouw auto en gevoel, dus die garage moet je tevredenstellen... straks is de garantie voorbij en sta je machteloos. nu nog profiteren dus.
Met groet,
Patrick

Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Gast

vmcc schreef:heel irritant dat lampje. ik heb het ook jaren gehad op mijn V70 op gas. alles geprobeerd maar het hoorde er op een moment gewoon bij.
Het hoort zeker niet! Dan is er ergens wat fout. Ook al hoor of merk je het niet bij het rijden.
V70XCDriver
1st Gear member

Bedankt voor de reacties, wat ik ook in de reacties lees, de auto loopt super, als een naaimachien echter feit is dat hij toch een storing geeft die verholpen moet worden.
XC90 Executive 4.4 V8 MY 2006
XC70 D5 Summum Geartronic MY2005
V70 D5 2002 leer, mobility line
V70 XC 2001 leer, mobility line
Gast

Je hebt nog niet verteld wat de km-stand is.
Ik ben benieuwd hoe jouw garagehouder gaat reageren op het kleppen stellen.
Houd ons op de hoogte. :P
V70XCDriver
1st Gear member

Het verhaal gaat inmiddels zijn einde bereiken (hopelijk)
De auto staat nu inmiddels voor de 4e keer bij de garage
1e keer, voorste lambdasonde vervangen.
2e keer, achterste lambdasonde vervangen
3e keer, vacuumbuisje in het spruitstuk ontstopt
en nu, na controle van de katalysator die in orde bleek hebben ze de conclusie getrokken dat de HC waarden aan de hoge kant zijn (in alle toerentallen, zowel op gas als benzine) en worden dus de kleppen gesteld. (goh, hier heb ik ze de eerste keer al op gewezen, met o.a. dank aan Alexv70 :P)

Inmiddels vernomen dat er 1 klepstoter vast zat???, en dat deze vervangen gaat worden. Hopelijk dooft dit het lampje, ik begin het inmiddels wel een beetje zat te worden (en de garagist ook, moet er wel bij zeggen dat het sympathieke mensen zijn en alles keurig onder garantie verholpen wordt)

De km stand is 283000, maar ik hoorde vorige week dat er een nieuwe bi-fuel motor in gekomen is, (het bewijs hiervan wordt nog door de vorige eigenaar opgezocht.) en dat deze motor nog maar weinig km gelopen heeft.
Wat ik me nu afvroeg is zat er standaard dan geen bi-fuel motor in?? en wat is het verschil met een gewone motor?
Gast

Een nieuwe Bi-Fuel motor? Dat betwijvel ik in een XC. Bedoel je een 2e hands uit een V70/S60 Bi-Fuel?
Ik heb nog niet eerder gehoord van een XC 70-Bi-Fuel. En wat zijn weinig km's?
De Bi-Fuel werd alleen geleverd als 2.4, 140 PK (turbo loos dus).
Het verschil moet zitten in het feit dat de kleppen en de klepzittingen van een betere kwaliteit zijn.
Ik heb daar nog geen bewijzen voor gevonden. :cry:

Een klepstoter die vast zit? Ik geloof er geen bal van.
Klinkt meer als uitgesteld en........ een verbrandde klep.

The never ending story? Ik hoop het niet voor je.
V70XCDriver
1st Gear member

Er zou een spiksplinternieuwe motor van Volvo (dus van de dealer) in gekomen zijn. Ik heb de rekening nog niet gezien, ben wel benieuwd als ik je verhaal zo lees.

als ik de kap los gooi zie ik wel de turbobuis etc. ik neem aan dat ze die er niet voor de show ingelegd hebben. (en ook qua accelleratie kan ik me niet voorstellen dat er maar 140PK onder de kap zou zitten)

Ik heb in het verleden een 850 estate 20V gehad en de xc is zeker zo snel.

Dus waarschijnlijk toch een gewone motor!?
V70XCDriver
1st Gear member

zo heb de auto weer opgehaald, wat een genot om na een week in een mazda 2 (brrrrrr) weer in je vertrouwde volvo te stappen

Het lampje heeft op de terugweg niet meer gebrand, en dat is al heel wat aangezien het lampje meestal een paar km voor dat ik thuis was al ging branden. Ik heb er vertrouwen in, het lijkt alsof de auto na het kleppenstellen wat soepeler loopt, de waarde's zijn ook weer wat ze moeten zijn (HC =40 en Lambda = 1,001)
Gast

Kijk, toch een goed einde.
V70XCDriver
1st Gear member

Toch niet, %#$@@$$@$@ het lampje brand weer!!!
Gast

Dan wordt het nu tijd dat ze een compressie- EN lektest gaan doen.
Helemaal verbaast ben ik trouwens niet, gezien je eerdere opmerking over een klepstoter die vast zou zitten.
V70XCDriver
1st Gear member

Lektest hebben ze gedaan, daar is niets uitgekomen.
mss dat een compressietest uitkomst kan bieden.

maar!!, vanmorgen ging het lampje weer vanzelf uit?!?!
echter het volgende probleem diende zich al weer aan.

ik wou gas gaan tanken en er gebeurde helemaal niets!!!
(ook niet bij de volgende pomp)

Dus of m'n vulklep is kapot of hij bouwt te veel druk op in de gastank
kan dat laatste ook van invloed zijn op het motormanagement lampje?

kan me voorstellen dat op het moment dat er te veel druk in de tank staat dat er ook te veel gas de motor in geblazen wordt (met als gevolg een verkeerd mengsel)
Gast

Is hier wel eens vaker over geschreven, maar weet niet meer wat de oorzaak was.
In ieder geval niet de vulklep. Welk merk gasinstallatie heb je?
Ik geloof niet dat dit invloed heeft op het motormanagementlampje.
Janine
Starter

Ooh wat herken ik hier helaas veel van.
XC70 2001 (AUT) met veel dezelfde vage maar zeer vervelende klachten zoals:
- ineens afslaan motor bij loslaten gaspedaal
- haperen motor
- geen trekkracht en ineens weer wel
- cruise control doet het soms niet, en dan weer wel
- richtingaanwijzer doet soms raar
- motor management lamp brandt regelmatig

Motorisch loopt het blok als een zonnetje, dus daar geen probleem.

Wat hebben we tot nu toe al gedaan?
- de Volvo dealer weet het niet..... en boden ons het úitsluitprincipe aan.... ons budget is niet eindig dus dan maar zelf zoeken
-algemeen; als we de plus pool van de accu even los maken en alles dus gereset wordt, loopt hij daarna weer redelijk 'normaal' . Maar dat duurt maar even en is natuurlijk geen blijvende oplossing.
- luchtmassameter vervangen
- gasklephuis gereviseerd bij AC Tronics
- lambda sondes voor en achter vervangen
- bougies vervangen

Wij hebben toch echt het idee dat er ergens storing in de electronica zit die al deze klachten veroorzaakt.

Heeft iemand enig idee?
Gast

Ik heb 3 gasklephuizen gehad (vorige V70) van ACTronics, uiteindelijk toch maar een originele. Probleem over.
Rijdt jouw auto ook op LPG?
Janine
Starter

Nee, de mijne rijdt enkel op benzine.

Maar had jij dezelfde soort vage klachten? en nu helemaal niet meer?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”