Brandende vragen over aankoop S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
mojo377
1st Gear member

Beste Volvo-fans,

Om te beginnen mijn excuses als in onderstaande tekst met regelmaat de "V" ontbreekt. Deze toets is helemaal losgelaten van mijn toetsenbord vanwege het zo vaak gebruiken van deze toets de afgelopen maanden. De "V" van Volvo weet u wel :-)

Ik sta momenteel op het punt om mijn tweede volvo aan te schaffen. In het verleden een V40 gereden met heel veel plezier. Nu is het de beurt aan de S60.

Ik heb er 1 op het oog bij een Boag Dealer die rijwel aan alle wensen voldoet. Het betreft een VOLVO S60 2.4 140 PK AUTOMAAT eind 2004 model 2005. Kmstand ca 150.000

Nu spelen de olgende zaken waarover ik vragen heb.

1- Het serviceboekje is spoorloos wat naar mijn inziens erg belangrijk is.
Ik wil weten welke onderdelen tot de 150 duizend km stand zijn verangen.
Dit is nu moeilijk na te gaan. Zonder sericeboekje is het ook lastiger als ik hem later wil erkopen.
Vraag: Is het mogelijk om aan een nieuw serviceboekje te komen?
Wat kost dit en kan een dealer met terugwerkende kracht beurten aftekenen? De Bovag dealer kwam overigens wel met twee a'4tjes waarop een aantal beurten waren af te lezen. Geen spannende dingen (Ruitenwisserbladen en lampjes verangen etc).

Als iemand een overzicht kan posten van noodzakelijk onderhoud per onderhoudsinterval dan maak je mij daar erg blij mee.
Dus wat er volgens de fabrikant geadviseerd wordt om te verangen bij een bepaalde onderhoudsbuurt.

Vraag 2:
Er zit een HU-650 radio in. Deze wil ik verangen door een HU-850 (Dolby-prologic. Hiervoor moet ik onder de hoedenplank speakers bijplaatsen.
Kan ik zomaar deze model radio vervangen of gaat dan het motormanagement piepen. Ik weet dat er een versterker bij hoort.
Kan ik deze nieuwe radio ook zelf plaatsen (Plug and play) of komt daar toch nog het nodige technische kennis bij kijken?

Als laatste: Vraag 3:
Bijde klapsleutels zijn uitgeklapt. Je kunt ze dus niet meer inklappen. Waarschijnlijk een eer los of zo. Is dit duur om t elaten maken?

Ik hoop dat ik snel antwoord kan krijgen omdat ik op basis van deze punten wil gaan beslissen.

De auto wordt oerigens geleverd met een nieuwe Distr.riem en 3 maanden BOvag garantie.

Alast dank voor je reaktie.
Gast

Heb je een link naar die auto?
Heel raar dat er geen boekje bij is. Origineel NL auto? Vorige eigenaar?
Wie heeft die 2 A4tjes opgesteld? Waar in onderhoud geweest?

Nieuwe distributieriem betekent ook; waterpomp en alle loop- en spanrollen.
sjors86
2nd Gear member

V-story +1

:)

En wat betreft de klapsleutel, deze is 2 delig. Het plaatje achterop de sleutel kan je in de rand losmaken (met bv. een schroevendraaier). Daarna kan je het sleutelgedeelte/klapgedeelte losmaken van de afstandbediening en kijken wat er niet aan klopt.

Gr
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|

S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
mojo377
1st Gear member

@alex
Nee, geen link naar de auto. Uit goed fatsoen doe ik dit nog even niet. Stel dat de verkoper meekijkt, zou de deal kunnen benadelen.
Het is een Bovag Dealer en de auto komt uit de lease. Gewoon een Nl'se auto. Het boekje is of gewoon echt kwijt of ze willen verbergen dat de noodzakelijke onderhoud conform FabrieksAdvies is overgeslagen. Leasemaatschappijen besluiten welleens vaker om bepaalde dingen niet te laten verangen of lang uit te stellen. Vandaar dat ik graag zou willen weten wat olvo adviseert om te laten vervangen bij bepaalde km standen.
Die twee a'4tjes zullen waarschijnlijk uitgedraaid zijn bij de dealer waar deze in ondehoud is geweest. Zoals ik al zei staat e rniets spannends op zoals remmen, schijven, draagarmen, brandstofpomp etc.
Als Distr. riem vervangen wordt dan wordt idd alles gelijk vervangen.

@sjors:
Het gaat bij mij wel om de sleutel van model 2005.
Volgens mij ziet deze er zo uit:
Afbeelding

Nog iemand antwoord over het upgraden van de audio naar Dolby Prologic?
Volgens mij heb ik ook andere speakerkapjes nodig in de voorportieren.
Die van mij zijn haaks naar binnen afgesneden en bij Dolby Prologic gaan ze schuin het portierakje in. Er zit daar volgens mij een tweeter in of zo.

Hoop op meer reakties.

Thanks guys!
JSS
3rd Gear member

Als hij uit de lease komt is de kans groot dat hij netjes bij een Volvo-dealer onderhoud heeft gehad. In principe kan elke dealer het volledige onderhoud voor je uitdraaien (inclusief dat bij andere dealers), dus dat is de moeite waard.
Overigens doen ze dat standaard wanneer je een aankoopkeuring laat doen (€ 95,-), dat zou ik dan ook zeker adviseren. Ze kunnen je ongetwijfeld meer vertellen over de auto.

Hier vind je het volledige onderhoudsprogramma voor deze auto.

Over de radio's enzo weet ik je niet zoveel te vertellen, sorry.

Edit: gezien de km-stand zal de distributieriem nog niet vervangen zijn, leasemaatschappij doet dat liever niet als het niet noodzakelijk is. Maar reken erop dat 'ie bij de 160dkm wel vervangen moet worden. Neem dit dus bij voorkeur mee in je onderhandelingen.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gast

mojo377 schreef:@alex
Nee, geen link naar de auto. Uit goed fatsoen doe ik dit nog even niet. Stel dat de verkoper meekijkt, zou de deal kunnen benadelen.
??? Dat gebeurt nu juist heel veel hier. Fatsoen heeft hier niets mee te maken.
Je krijgt waarschijnlijk meer respons, als je geluk hebt misschien zelfs van de vorige eigenaar.
Als de verkoper al meeleest, heeft hij dit ook al gelezen en zal hij nog voorzichtiger zijn om jouw een "slechte" auto te verkopen.
De deal benadelen begrijp ik al helemaal niet....???? Dat moet je maar eens uitleggen.
Of ben je bang dat iemand anders deze "geweldige" prijsschieter ziet en voor je neus wegkaapt? :P
mojo377 schreef:Nog iemand antwoord over het upgraden van de audio naar Dolby Prologic?
Is goed aan te passen, makkelijk is het als alle stekkers onder de rechter stoel al aanwezig zijn. Spanning en aansluiting versterker.
Daar is hier al veel over geschreven, even met de Zoek functie zoeken.
mojo377
1st Gear member

@ JSS
Ik ga vandaag eens even bij mijn oude Dealer langs. Eens kijken wat hij voor mij kan betekenen.

Dat audioverhaal blijft belangrijk. Ik moet weten of een upgrade mogelijk is naar Dolby Prologic zonder al te veel onkosten. Ik merk op dat de deurpanelen anders zijn. Als iemand hier ervaring mee dan hoor ik het graag.
mojo377
1st Gear member

@alex:
Auto staat bij autonol.nl
Kijk bij Volvo staat bovenaan "VOLVO S60 2.4 140 PK AUTOMAAT"
Eens kijken of er nu gehamsterd gaat worden :D

Weet je zeker dat de audio upgrade mogelijk is?
Dit betekent dat ik dus andere speakerkappen nodig heb. Klopt dit?
Het gaat dus specifiek om het model 2005
Oceanracer
Geartronic member

Audio-update is zonder meer mogelijk. Radio HU850 moet wel overeenkomen met het juiste bouwjaar. PA200 of 300 is noodzakelijk, evenals een centerspeaker. Deur- en hoedenplankspeakers kan altijd nog. Radio, versterker en speaker doen zo'n € 500 tot € 600,00. Deur- en hoedenplankspeakers + centerspeaker zijn zo'n € 350,00. Dus het is maar wat je niet veel onkosten noemt... Misschien dan je met moeite nog € 200,00 krijgt voor je oude spullen, dat scheelt nog wat. Als je bij die auto de uitstekende deurpanelen hebt, hoef je die dus niet aan te schaffen.

Edit: Ik kan het niet goed zien, maar op foto zie ik volgens mij geen uitstekende ruimte voor de tweeters, dus extra deurpanelen zijn dan ook noodzakelijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
derre
3rd Gear member

zou nooit een auto kopen zonder boekjes
mojo377
1st Gear member

derre schreef:zou nooit een auto kopen zonder boekjes
En waarom?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Een boekje is ook niet zaligmakend,dat kun je namelijk ook zelf invullen. :)
sjors86
2nd Gear member

@sjors:
Het gaat bij mij wel om de sleutel van model 2005.
Volgens mij ziet deze er zo uit:

Ik had het ook over de sleutel MY2005 ;) gr!
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|

S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
sju_art
4th Gear member

Ik haal uit je verhaal dat je de basis versie wat betreft audio hebt.

High performance bestaat uit;
1 centre speaker
2 voordeurspeakers (75 W als ik me niet vergis)
2 tweeters in de voordeur
2 achterdeur speakers
2 hoedeplank speakers
1 PA 200 versterker
1 HU 803/850 dolby pro logic

Premium audio bestaat uit;
1 centre speaker (geloof dezelfde als uit de high performance..)
2 voordeurspeakers MET additonele speakers er aan vast (de speakers zijn krachtiger dan high performance er de deurpanelen hebben dus een roostertje erbij)
2 tweeters in de voordeur
2 achterdeur speakers (krachtiger dan high performance)
2 hoedeplank speakers (krachtiger dan high performance)
PA 300 versterker ((krachtiger dan high performance)
HU 803/850 dolby pro logic

Geeft je een overzicht van wat er anders is. Geloof dat de boxen van HP 75 w zijn en voor premium 100 w. Op zich is de installatie van de onderdelen niet zo lastig, tis alleen jammer dat base wel heel kaal is. Zelfs 2e hands wordt het een behoorlijke investering. Om je vraag te beantwoorden;

Je kan zeker alles upgraden als je volvo onderdelen gebruikt. Let wel op de bouwjaren e.d.!
Maar wie weet wat niet volvo onderdelen kosten? Hoop dat dit je helpt.

Groet.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
mojo377
1st Gear member

Sju_Art,

Thanks voor dit verhelderende overzicht!
Ik dacht dat de voorportierspeakers voorzien waren van losse kapjes. Helaas is dat niet het geval. Je zult dan de volledige voordeurpanelen moeten vervangen om die additionele speaker erbij te kunnen krijgen.

Ik zit nog te wachten op iemand met de gouden tip:

Zoek gewoon een model met standaard Premiunm ingebouwd.
Zal een hoop hoofdpijn schelen.

Ik denk dat ik de deal met deze Bovag afschiet. Bij nader inzien helemaal geen interessant koopje. Dat wordt dus verder zoeken.

Thanks voor alle info.

Jullie zijn toppers!
sju_art
4th Gear member

Zoek zeker even verder, want achteraf is het altijd duurder.

Er zitten wat rare combo's tussen hoor :P. Ik heb mijn leren premium voordeurpanelen uit een S60 gehaald die alleen high perforamnce had :P. Soms is het schijn en soms is een S60 echt helemaal afgeladen.

Verstandigste is om voor een dikke motor te gaan en minimaal high performance audio. De upgrade naar premium is nog te betalen (als het uberhaupt al nodig is).

Zaken als spaceball pookjes, andere bekleding, sierlijsten etc zijn goedkoop naderhand te doen.

Zaken als base audio upgrades, RTI navigatie inbouwen of een turbo op het 140 pk blok of 170 pk blok bouwen kost je klauwen met geld.

Tips die ik je wel kan geven;

Doe een aankoopkeuring bij een erkende volvo dealer. Zij vinden voor 2000 euro aan reparaties (welke in werkelijkheid niet allemaal nodig zijn), maar voorkomen grote missers. Kun je mooi gaan afdingen :D!

De 140 pk versie kan worden gechipped voor 450 euro naar 188 pk (software van 170 pk blok + 18 pk). Maakt wel een verschil denk ik. Een 170 pk S60 hoef je dus niet te kopen om z'n 30 pk meer dan het 140 pk blok :P.

Onderhouds historie had je al begrepen zag ik. Zou zeggen test rij er zoveel mogelijk, vergelijk de opties die er op zitten.

En 3 maanden garantie stelt geen fuck voor (als je je huiswerk goed hebt gedaan).
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
cabra246
2nd Gear member

Sju art heeft gelijk vwb tunen van een 140pk blok naar 170+. Ikzelf rijd een en gewone 140 pk 2.4 en ben eigenlijk dik tevreden. Tenminste voor mij als gezinsman met (overigens redelijk grote) caravan. Ik ga wel binnenkort een Amsol airfilter (nanofiber techniek, nooit meer wisselen) uit de USA plaatsen, om wat meer lucht te krijgen maar dat is meer uit hobby dan uit noodzaak.
Kortom wat wil je en wat verwacht je van de auto? De turbo's zijn volbloedjes, de ongeblazen 2.4's zijn m.i. gewoon wat rustiger maar doen prima mee.
Volvo S60 Sport Edition 2005
2,4/ 140 PK
mojo377
1st Gear member

Je hebt helemaal gelijk Sju, een aankoopkeuring is de moeite waard.
Enkele weken geleden liet ik een 2.0T onder de loep nemen. Wat denk je...gelijk ca 1500E kosten, zaken die je zelf nooit zouden opvallen.
Die man kon niet aantoonbaar maken of de distributieriem vervangen was. Roepen dat het vorig jaar is gebeurd daar kan je niet van op aan.
Lastig als men dan zegt dat het door een Vakgarage is gebeurd. Je belt ze en vervolgens geven ze geen info

Verder had de eigenaar de handrem vlak voor de keuring laten fixen omdat hij daar twijfels bij had. Deze zgn fix heeft het niet gehaald. Volvo keurmeester gaf aan dat het niet goed is uitgevoerd en moest overnieuw. Verder was de stuurpomp aan het zweten, draagarmeubbers versleten en nog wat kleine dingen zoals banden e.d..

Bovenstaande heeft ervoor gezorgd dat ik gebrand ben op het serviceboekje.

Anyway, jullie adviseren dus een zogenaamde "Bomvolle Auto" waarbij de basis de Motor is?
kuupertie
4th Gear member

bij mijn auto (ex-lease) was de distributie bij 150dkm vervangen. In het boekje stond het ook met pen geschreven. Ik vertrouwde het ook niet. Heb toen de onderhoudsdealer gebeld en nagevraagd. Hij wist van niets; kan er met pen bijgeschreven worden.
Toen heb ik 500 euro korting gekregen en wilde een lokale garagehouder de riem laten vervangen. In de loop van de dag belde hij me op: op de riem stond een produktiedatum van januari 2010 (was in juni met 163dkm).

Hier heb je niets aan waarschijnlijk....maar het is wel een leuke annekdote (vind ik)
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
derre
3rd Gear member

Ramon&Ramon schreef:Een boekje is ook niet zaligmakend,dat kun je namelijk ook zelf invullen. :)
Niet als je eerst alle dealers afbelt om het te checken :D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”