Chip tuning en Sportuitlaat

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Stefanv50
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 21.01.2006 - 01:19

Hoi iedereen,

Weet iemand of het mogelijk is een 1.6 diesel te laten chippen en zo ja wat levert het op.

En een eventuele dubbele sportuitlaat op een v50 1.6 weet iemand of dit mogelijk is.
Volvo V50 Sports.
www.heicosportiv.de
Gebruikersavatar
eugene
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 09.01.2005 - 21:41
Locatie: Merkelbeek

Bij Rica op de site staat dat het mogleijk is:

http://www.rica.nl/index.php?phmu=21&pctt=14

Dubbele sportuiltaat lijkt me ook mogelijk, maar zou zo snel niet weten waar.

Bijvoorbeeld European Tuning zal je hier waarschijnlijk wel aan kunnen helpen....
If it's not blown, it sucks....

Volvo 850 T-5 Sedan h5 08-95 Bordeaxrood
Gebruikersavatar
Peter
7th Gear member
Berichten: 7677
Lid geworden op: 21.08.2005 - 08:37
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Voor dubbele sportuitlaat kijk eens bij:http://www.heicosportiv.de/
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
Gebruikersavatar
eugene
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 09.01.2005 - 21:41
Locatie: Merkelbeek

Die link heeft ie al in zijn sig staan :)
If it's not blown, it sucks....

Volvo 850 T-5 Sedan h5 08-95 Bordeaxrood
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Je gaat toch geen 1.6 diesel chippen, waarom heb je dan niet gelijk een 1.8 D genomen. De winst die je boekt met het chippen van een 1.6D is nihil, en weegt daarom niet op tegen de kosten.

Ik raad het je af, zal eerst eens beginnen met een openluchtfilter.
Pas dan wel op met je LMM. Vaak zijn inlegfilters oliehoudend en daar kunnen LMM slecht tegen.
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
VolvoRuijs
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 03.03.2005 - 19:35

Je gaat toch geen 1.6 diesel chippen, waarom heb je dan niet gelijk een 1.8 D genomen
Ik wist niet dat er een 1.8D was!!..
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Hele domme vraag misschien, maar wat is LMM??? Dit omdat ik posts t.a.v. filters nogal volg omdat ik zelf naar een open filter wil..... :-)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

LMM = Lucht Massa Meter
Meet de hoeveelheid lucht die de motor inlaat ingezogen wordt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Vvijftig zei:
Je gaat toch geen 1.6 diesel chippen, waarom heb je dan niet gelijk een 1.8 D genomen. De winst die je boekt met het chippen van een 1.6D is nihil, en weegt daarom niet op tegen de kosten.

Ben je niet in de war met de 2.0D het gaat hier om een diesel he.
Daar bestaat zover ik weet geen 1.8 van bij volvo in de v50.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

Vvijftig schreef:Je gaat toch geen 1.6 diesel chippen, waarom heb je dan niet gelijk een 1.8 D genomen. De winst die je boekt met het chippen van een 1.6D is nihil, en weegt daarom niet op tegen de kosten.
Dat is toch wat kort door de bocht lijkt mij. Het chippen kost (ex. garantie) 922,25 euro, terwijl het prijsverschil tussen de 2.0D en de 1.6D 2000 euro is.
Qua koppel redt ook de gechipte 1.6D het niet (Rica claimed 292 Nm tegen 320 Nm standaard voor de 2.0D) maar je krijgt wel meer vermogen (143 pk tegen 136 voor de standaard 2.0D). Je krijgt dan voor de helft van het geld vergelijkbare power.
Verder is het enige verschil dat de tweeliter een 6-bak meekrijgt, maar de 1.6 heeft dan weer een 62 liter brandstoftank.

Het is het overwegen wel waard denk ik, als je bereid bent voor 1000 euro voordeel je garantie op het spel te zetten :)
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

danielk schreef:
Vvijftig schreef:Je gaat toch geen 1.6 diesel chippen, waarom heb je dan niet gelijk een 1.8 D genomen. De winst die je boekt met het chippen van een 1.6D is nihil, en weegt daarom niet op tegen de kosten.
Dat is toch wat kort door de bocht lijkt mij. Het chippen kost (ex. garantie) 922,25 euro, terwijl het prijsverschil tussen de 2.0D en de 1.6D 2000 euro is.
Qua koppel redt ook de gechipte 1.6D het niet (Rica claimed 292 Nm tegen 320 Nm standaard voor de 2.0D) maar je krijgt wel meer vermogen (143 pk tegen 136 voor de standaard 2.0D). Je krijgt dan voor de helft van het geld vergelijkbare power.
Verder is het enige verschil dat de tweeliter een 6-bak meekrijgt, maar de 1.6 heeft dan weer een 62 liter brandstoftank.

Het is het overwegen wel waard denk ik, als je bereid bent voor 1000 euro voordeel je garantie op het spel te zetten :)
Ja inderdaad je hebt gelijk, ik had niet verwacht dat het vermogen winst zo hoog zal zijn.

Is inderdaad toch het overwegen waard lijkt mij, zal inderdaad wel een garantie bij doen..
"Spee rijdt altijd mee"
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

Blijkbaar valt er uit die PSA-diesels behoorlijk wat extra vermogen te peuteren. Mijn 2.0D levert nu 184 pk, wat een winst is van maar liefst 48 pk (35%) Qua koppel wordt het lastiger, omdat de aandrijflijn (met name versnellingsbak) niet meer dan 400 Nm aan schijnt te kunnen. Ik zit nu op iets meer dan 380 Nm, wat een winst is van 19% ten opzichte van de standaard-uitvoering. Ik ben wel de 'overboost' functie kwijt :P
Ik ben echter ook al tuners tegengekomen (http://www.ziptuning.nl/chiptuning_volvo.htm) die 85 Nm extra beloven (waarmee je dus op 405 Nm zou komen)

Die laatste tuner heeft de 1.6D van Volvo niet in de lijst staat, maar wel de (gelijke) 1.6D van Peugeot. Daarvoor beloven ze 145 pk en een koppel van 310 Nm.

Ik rij nu sinds mei vorig jaar met tuning en ik heb nog geen negatieve gevolgen ondervonden (storingen etc.) Wel heb ik het idee dat de hele aandrijflijn het soms wel moeilijk heeft met het hoge vermogen, bij fors optrekken komen er wat ratelende geluiden uit het vooronder. Bij de 40k beurt die er nu aan zit te komen zal wel blijken hoe erg koppeling e.d. versleten zijn.
Als ik mijn zomerbanden er weer onder heb ga ik bij onze Oosterburen de topsnelheid eens testen :)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

danielk schreef: Mijn 2.0D levert nu 184 pk, ......
Als ik mijn zomerbanden er weer onder heb ga ik bij onze Oosterburen de topsnelheid eens testen :)
mm, topsnelheid is niet boeiend.
het is interesanter om een keertje de vermogenbank opgaan om te zien of ie die paardjes en NewtonMeters ook daadwerkelijk geeft.
:wink:
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

Dat is ie ook geweest, anders moest ik maar gokken naar het vermogen :)

Afbeelding
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat zijn mooie cijfertjes voor een diesel.
mcwk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 17.03.2006 - 10:48

Ik heb na lang nadenken ervoor gekozen de 2.4 ipv de 2.4i te bestellen en te laten tunen bij Rica.
Ik heb prive een 2.4i en die bevalt prima, vind het trouwens wel zo´n beetje het minimum vermogen wat ie moet hebben. Maar heb dus lang getwijfeld om m´n zakelijke auto te bestellen.

Ik heb er goede berichten over gehoord en kan dus ook niet wachten, de auto komt eind april en de afspraak bij Rica staat voor eerste week Mei.
Rica zegt dat je 175pk en 235nm krijgt iets meer dus dan de 2.4i maar het zijn in basis dezelfde motoren er is dus niets aan de hand. Het enige verschil tussen de 2.4 en 2.4i is de bakverhoudingen maar dat is vrijwel niet merkbaar na het chippen.

-------------------------------------------------------------------------------------
V50 2.4i Momentum/Titanium grey/ Winter Line / Estate Line / 17" Sculptor
V50 2.4i Momentum/Titanium Grey/Winter Line/Estate Line/17"; Sculptor &
V50 2.4 Edition 2 tuned by Rica/Brilliant blue/Season line/Sculptor
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Nee klopt, de 2.4 is een enorm geknepen motor, is veel meer uit te halen dan de 140pk.... zit er zelf ook over na te denken om te chippen.
"Spee rijdt altijd mee"
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

140 pk uit een 2.4 is inderdaad nogal matig, de meeste concurrenten bieden dat uit een tweeliter of soms zelfs een 1.8
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een laag belaste motor heeft doorgaans een erg lang leven.
Volvo for life
danielk
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 30.05.2005 - 12:15
Locatie: Amsterdam

Vandaar de slogan Volvo - For Life waarschijnlijk :)
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”