ET-waarde xc90; hulp gevraagd!!!

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Echalon
2nd Gear member

Wie kan mij voorzien van de enige juiste ET-waarde voor onder een xc90 (my2003). Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Volvo geeft ET49 aan (maar ook ET48); op diverse velgensites staan velgen die geschikt zouden zijn voor montage maar sommigen hebben een ET-waarde van zelfs 38??? (Het gaat overigens om 17 inch velgen.)

Wat kan nu wel en wat absoluut niet gemonteerd worden? Wat zijn de consequenties wanneer er een verkeerde ET-waarde zou worden gemonteerd?
Kan de ET-waarde bij verschillende diameters van eenzelfde model velg onderling ook nog verschillen?

Bedankt voor jullie hulp
Bas
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Als je op Accessoriesweb Volvo Cars kijkt, dan kun je voor alle modellen kijken welke velgen Volvo zelf aangeeft voor het betreffende model.

De vaak gevoerde discussies dat een verschil in ET-waarde 'niets' uitmaakt, "als je maar dit of als je maar dat doet of in de gaten houdt", daar houd ik me buiten. Ik heb daar zo mijn eigen persoonlijke ideeën over !

Ok, ik zal één tipje van de sluier op lichten: Hetgeen in dit geval, de ET-waarde, de fabrikant voorschrijft of aangeeft ........... daar houd ik me liever aan !

Ja en in de accessoire-handel vindt men nogal heel snel dat iets past of geschikt is voor "alle merken en/of types" ! :evil:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Echalon
2nd Gear member

thanx Rob,

Ik ben er wel uit na enig zoekwerk. Het MOET gewoon ET49 zijn!

Met duidelijke uitzondering van Jelmer de Vos van Volvovelgen, vertellen alle overige bandenboeren die ik inmiddels gesproken heb een ander verhaal om maar te kunnen verkopen :evil:

Band- en velgenhandel = maffiosi!!

Gr.
bas
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Echalon schreef:thanx Rob,

Band- en velgenhandel = maffiosi!!

Gr.
bas
Nou nou Bas, dat is wel erg kort door de bocht alhoewel ...........met de juiste ET-waarde moet dat lukken natuurlijk :lol: :lol:

Ik ben ook de menig toegedaan dat je niet moet gaan experimenteren met ET-waardes, maar er zijn natuurlijk ook genoeg banden en velgenverkopers die wèl integer zijn en je slechts met de beste bedoelingen proberen te overtuigen dat je binnen bepaalde grenzen gerust kunt afwijken van de ET-waarde die de fabrikant opgeeft.
Net zoals er op dit forum ook mensen zijn die dat vinden.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”