Volvo c70 1998 2.4t lpi , kan chippen kwaad ?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
pelsers
Starter

Ik had een vraag ivm het chippen van mijn volvo c70 2.4 turbo van 1998 (193pk).
Er ligt een LPI installatie in (prins). Mits ik nog niet al te veel van LPI installatie's weet had ik de vraag of het wel goed is voor mijn wagen.
Als de wagen gechipt word, is dat dan enkel op de ECU van de benzineregeling of ook de ECU van de LPI ? Meer warmte ? kleppen inbranden ?

Graag had ik hier wat meer informatie over gehad , wat jullie wel zullen weten.

Iemand hervaring mee ?

Grts Stieven
Ludo
6th Gear member

Prins heeft geen LPi installatie.
Dat voorrecht is behouden door Vialle, die een patent heeft op vloeibaar geinjecteerd lpg.
pelsers
Starter

Ludo schreef:Prins heeft geen LPi installatie.
Dat voorrecht is behouden door Vialle, die een patent heeft op vloeibaar geinjecteerd lpg.
Ja, dat had de verkoper mij gezegd of had hij gelezen op het factuur.
De installatie is geplaats bij E&M motors in paal-beringen in 2006.
Gast

Prins heeft VSI (dampvormig injectie systeem)
Binnenkort hebben ze ook een soort LPI, ze noemen het Direct Liqui Max.
Ze gebruiken de benzine-injectoren om vloeibaar LPG in te spuiten. Geen idee hoe lang dat goed gaat. :roll:
pelsers
Starter

AlexV70 schreef:Prins heeft VSI (dampvormig injectie systeem)
Ze gebruiken de benzine-injectoren om vloeibaar LPG in te spuiten. Geen idee hoe lang dat goed gaat. :roll:
Ja, dat is het systeem dat erin zit de VSI . Is dit een goed systeem?
Ludo
6th Gear member

AlexV70 schreef:Prins heeft VSI (dampvormig injectie systeem)
Is niet correct Alex.
Het nieuwe VSI DI systeem is voor direct ingespoten motoren.
Het gas verdampt vanaf dat het in het inlaatspruitstuk komt, waar het door aparte slangen via de verdamper toe komt.
Het blijft dus dampgas.

Bij het Vialle systeem voor direct ingespoten motoren (LPdi), word vloeibaar gas geinjecteerd rechtstreeks in de cilinders, én door de benzine injectoren.
Vialle is de enige, en zal ook als enige blijven met vloeibaar gas.
Gast

@pelsers, ik heb geen ervaring met VSI. Ik heb nog niet echte slechte verhalen van vernomen.

@Ludo, volgens mij niet.
Bron: http://www.prinsautogas.com/nl/producte ... uimax.html
Prins - Direct Liqui Max systeem schreef:Het Prins Direct Liqui Max systeem werkt parallel aan het standaard brandstofsysteem van de auto, dit geldt zowel voor bi-fuel als mono-fuel toepassingen. Het Direct Liqui Max systeem is een master-slave systeem.

Het Direct Liqui Max systeem is ontwikkeld voor motoren met een direct injectie brandstofsysteem. Direct injectie betekent dat de brandstof onder hoge druk [20-200 bar] direct in de cilinder wordt inspoten in plaats van in het inlaatspruitstuk (port injectie). Het Direct Liqui Max systeem maakt gebruik van een aangepaste hoge druk brandstofpomp en de originele brandstofinjectoren van het benzinesysteem om het vloeibare LPG onder hoge druk in de cilinder in te spuiten.

Het Direct Liqui Max systeem is equivalent aan de originele benzine injectie technologie en maakt optimaal gebruik van de elektronica en componenten die al aanwezig zijn in het voertuig. Met het Direct Liqui Max systeem zal de berijder geen verschil bemerken tussen het rijden op LPG of benzine.

Uitgebreide testen van Prins in samenwerking met de Nederlandse hogeschool heeft aangetoond dat LPG als brandstof erg geschikt is in combinatie met direct ingespoten motoren. De efficiëntie van de motor neemt enorm toe door het gebruik van LPG als brandstof. Dit resulteert in een CO2 reductie van een extra 10%. Deze toegenomen efficiency van de motor is te verklaren door de chemische en fysische eigenschappen van LPG.

Vanaf begin 2011 zullen er systemen beschikbaar zijn voor verschillende merken en modellen.
.
Ludo
6th Gear member

Die is nieuw Alex. :o
Ik had andere informatie, wellicht ouder.
Mooi maar wel vreemd, omdat Vialle het patent heeft.
Wat is het addertje onder het gras?.

Wat het VSI systeem betreft, welke hard en software er in 2006 gebruikt is weet ik niet.
Wel dat er sinds enige tijd verdampers zijn voor turbomotoren, met software waarmee de lpg toevoer evenredig opgaat met de turbodruk.
400pk motoren zijn geen probleem meer.

Pelsers, E&M motors?, kom je ook uit die buurt?.
Gast

Patent op het feit dat brandstof onder hoge druk in een cilinder wordt gespoten? Wat is daar bijzonder aan?
Waar heeft Vialle dan precies een patent op?
Een patent is trouwens niet oneindig geldig. Daarbij, de kleinste verandering maakt een patent veelal waardeloos.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”