Regelmatig vielen de lampen van de auto van mijn vrouw uit, en ik maar denken dat het aan het aftermarket Xenon setje lag. Meerdere keren ballasten en lampen omgewisseld, waarbij dan weer bleek dat deze niet kapot waren. Geen touw aan vast te knopen totdat de rechter koplamp het helemaal niet meer deed, ook niet nadat ik van ellende de originele halogeenlampen had teruggezet. Zekering gechecked,
wel spanning gemeten terwijl de lamp het niet wilde doen, echt onnavolgbaar.
Toen maar wat gaan googelen en op het internationale Volvo forum en hier uitgekomen. Nooit gedacht dat de CEM de oorzaak zou kunnen zijn.
Anyway, geschikte relais voor vervanging waren lastig te vinden. Ik heb
deze besteld bij mijn Chinese vrienden. Weliswaar 10A ipv 15, maar de maten van de pinbezetting was juist en de halogeenlamp zal die stroomsterkte nominaal zeker niet halen.
Na nog geen 2$ (voor 5 relais!) en wat tijd verder deden de koplampen het weer!
Nu nog even checken hoe hoog de startstromen van het Xenon setje zijn, als dat niet (veel) hoger is dan 10A dan zet ik dat setje weer terug. Voor de liefhebbers wat plaatjes:
Oude relais verwijderd (achterkant printplaat):
Oude & Nieuwe relais:
Nieuwe relais vastgezet op hun plekkie:
Et Voila!
Daarna heb ik de oude relais verder onderzocht. Het bleek dat het relais zelf nog in een witte behuizing in de buitenste zwarte omhuizing zat, met daartussen een rubber omhulsel
(zie foto's hieronder)
Aan de relais zelf zag ik niet veel geks af. De contactpunten op de schakelaars waren schoon. Het probleem leek te zitten op 1 contactpunt van de witte behuizing naar de stoombaan van de zwarte buitenste behuizing. Op de foto's zie je dat contactpunt rechtsboven zwartgeblakerd. Het kan een slechte aansluiting zijn (productiefout) of misschien hebben de relais toch de stroomsterkte niet aangekund (de hogere startstroom die de Xenon ballasten hebben gevraagd) Wie het weet mag het zeggen