Problemen Verlichting? CEM!

Geproduceerd bij NedCar in Born
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Dit is meer een tip dan een vraag, voortvloeiend uit een probleem dat ik laatst hier heb gepost. Het probleem was dat de verlichting (koplampen) heel raar deden van een S40

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41330


De uiteindelijke oplossing was om de CEM te vervangen. Nu kost zo'n module een slordige 420 euro, maar het kan dus ook goedkoper!

Locatie CEM (F1);

Afbeelding

CEM opengewerkt + de relais zichtbaar t.b.v de verlichting;

Afbeelding

Connectoren;

Afbeelding

De bijlagen (moet je wel lid zijn op het forum);

http://www.volvoforums.org.uk/attachmen ... 1235914388

http://www.volvoforums.org.uk/attachmen ... 1235914401

De CEM heeft dus een aantal relais. Deze relais zijn blijkbaar gewoon te koop op marktplaats. Zoek op marktplaats met: Volvo CEM problemen

Er zit een mannetje in Deventer die de relais los verkoopt.
De relais kosten 19,95 per setje van twee stuks en dat is heel wat beter dan 420 euro!

Doe er je voordeel mee!

P.S.: Geldt dus OOK voor de V70
eouwehand
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44

Goed bezig!!!
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

In deze tijden van nationale armoede en verdere achteruitgang van ons aller financiele situatie zijn dergelijke tips altijd welkom. Toch?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Had je die pagina`s niet in dit bericht kunnen invoegen nu moet iedereen die het wil zien zich aanmelden op een engels talig forum.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ja stel je voor dat je wat moeite moet doen om een paar honderd euro te besparen :)

Maaruh be my guest.
Gebruikersavatar
Ron78
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.01.2011 - 20:52
Locatie: Arnhem

V70/2.4D/2003 schreef:In deze tijden van nationale armoede en verdere achteruitgang van ons aller financiele situatie zijn dergelijke tips altijd welkom. Toch?
Prachtig! Sluit me hier volledig bij aan!!
Volvo v40 1.8 phase I 1997
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Supergoede tip Bart !! ;-)
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Bart Giesen schreef:Ja stel je voor dat je wat moeite moet doen om een paar honderd euro te besparen :)

Maaruh be my guest.
Het gaat niet om de moeite maar al weer lid maken van een forum waar ik de taal niet van kan is toch niet idiaal dacht ik zo.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

laheije schreef:
Bart Giesen schreef:Ja stel je voor dat je wat moeite moet doen om een paar honderd euro te besparen :)

Maaruh be my guest.
Het gaat niet om de moeite maar al weer lid maken van een forum waar ik de taal niet van kan is toch niet idiaal dacht ik zo.
Huub
Kan ook gewoon dank je wel zeggen.
In iedergeval Top oplossing Bart, dank je wel.
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Waarom en waar voor moet ik dank je wel zeggen?
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Gebruikersavatar
Migaddo
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
Locatie: Amsterdam

Volgens mij heb ik het woord "moet" niet gebruikt, alleen "kan".
Ik ben van mening dat er aardig wat moeite gedaan is om de post hier te plaatsen.
Iemand die wat wil besparen mag ook wel wat moeite doen. Je zou je maar in moeten schrijven bij een andere forum om 400 euro te besparen. Voor sommige mensen is dat een weekloon. Mot je kijken wat je allemaal in een 40 urige werkweek moet doen. Dan is inschrijven op een forum een fluitje van een cent.
Is het echt zo dat mensen alles in hun schoot geworpen willen krijgen?
Gebruikersavatar
laheije
4th Gear member
Berichten: 814
Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
Locatie: Schimmert gemeente Nuth

Ja ja mijnheer de professor.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
peter d
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
Locatie: Zuid Holland

Kom op nou.... Alle tips en oplossingen op dit forum komen wel goed van pas.
Wie gaat nou 400,- betalen als dat je het probleem met wat moeite en een paar 10tjes kan oplossen door een tip van een super-forummer ?!!!

Als iemand niet goed kan lezen en of schrijven...alle respect maar dan kan er altijd wat hulp van een vriend, buurman, familie of " MIJNHEER PROFESSOR " worden gevraagd toch ?? Dat zal niet het probleem zijn. En voor de moeite is dank je wel zeggen wel fatsoenlijk lijkt mij.

Bart, alle tips welkom !! !! En: DANK JE WEL :-))
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Even een oud topic naar boven halen :). Ik had hetzelfde probleem (linker koplamp die af en toe niet aan gaat). Beide dim licht relais in de CEM vervangen en de dim lichten werken weer goed.

Juiste relais vinden was even zoeken. Ik heb Auto relais 833HM-1CC 12V DC gebruikt o.a. te bestellen bij Conrad:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5076 ... 5-A-14-VDC

Kosten opties van de reparatie:
1. Nieuwe CEM rond de 550 euro
2. Garage die een aftakking maakt van 1 koplamp naar andere koplamp, kosten 100 euro
3. Gebruikte CEM rond 100 euro
4. 2 nieuwe relais inbouwen 3,10 euro.

Totaal ongeveer 1 uur werk en een betere reparatie dan vervangen met een gebruikte CEM omdat de gebruikte CEM ook oude relais heeft.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Goed om te lezen toch?
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Ik hoop dat het iemand anders kan helpen :D
-DAVY-
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 29.01.2010 - 17:09
Locatie: Gorssel

Hallo Bart,

Ik heb het zelfde probleem met mijn v40.
En ik woon in zutphen, wie is dat mannetje in deventer precies :P
En doet hij ook de reparatie?
Ben niet z'on held in solderen op printplaten.
En is het ook een ''klaar terwijl u wacht'' ingreep.

Alvast bedankt.
Volvo V60 T4 Polar+ Dynamic Bj: 2018
Volvo V70 2.4 185 pk Obbe tuning Bj: 2003
Volvo V40 2.0 Europa. Bj: 2000 My:2001
Volvo 460 1.8 Bj: 1995
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

http://link.marktplaats.nl/m830596107

http://link.marktplaats.nl/m830992805

De advertentie van de persoon uit Deventer staat er niet meer op. Maar zoals je ziet; staan er genoeg.
-DAVY-
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 29.01.2010 - 17:09
Locatie: Gorssel

Bedankt Bart,

Maar het is al opgelost door even langs elektronica zaak te rijden.
Relais verwisseld en hij doet weer prima.
Volvo V60 T4 Polar+ Dynamic Bj: 2018
Volvo V70 2.4 185 pk Obbe tuning Bj: 2003
Volvo V40 2.0 Europa. Bj: 2000 My:2001
Volvo 460 1.8 Bj: 1995
burger
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 24.07.2009 - 16:12

Regelmatig vielen de lampen van de auto van mijn vrouw uit, en ik maar denken dat het aan het aftermarket Xenon setje lag. Meerdere keren ballasten en lampen omgewisseld, waarbij dan weer bleek dat deze niet kapot waren. Geen touw aan vast te knopen totdat de rechter koplamp het helemaal niet meer deed, ook niet nadat ik van ellende de originele halogeenlampen had teruggezet. Zekering gechecked, wel spanning gemeten terwijl de lamp het niet wilde doen, echt onnavolgbaar.

Toen maar wat gaan googelen en op het internationale Volvo forum en hier uitgekomen. Nooit gedacht dat de CEM de oorzaak zou kunnen zijn.

Anyway, geschikte relais voor vervanging waren lastig te vinden. Ik heb deze besteld bij mijn Chinese vrienden. Weliswaar 10A ipv 15, maar de maten van de pinbezetting was juist en de halogeenlamp zal die stroomsterkte nominaal zeker niet halen.

Na nog geen 2$ (voor 5 relais!) en wat tijd verder deden de koplampen het weer!

Nu nog even checken hoe hoog de startstromen van het Xenon setje zijn, als dat niet (veel) hoger is dan 10A dan zet ik dat setje weer terug. Voor de liefhebbers wat plaatjes:

Oude relais verwijderd (achterkant printplaat):

Afbeelding

Oude & Nieuwe relais:

Afbeelding

Nieuwe relais vastgezet op hun plekkie:


Afbeelding

Et Voila!

Afbeelding

Daarna heb ik de oude relais verder onderzocht. Het bleek dat het relais zelf nog in een witte behuizing in de buitenste zwarte omhuizing zat, met daartussen een rubber omhulsel :-/ (zie foto's hieronder)

Aan de relais zelf zag ik niet veel geks af. De contactpunten op de schakelaars waren schoon. Het probleem leek te zitten op 1 contactpunt van de witte behuizing naar de stoombaan van de zwarte buitenste behuizing. Op de foto's zie je dat contactpunt rechtsboven zwartgeblakerd. Het kan een slechte aansluiting zijn (productiefout) of misschien hebben de relais toch de stroomsterkte niet aangekund (de hogere startstroom die de Xenon ballasten hebben gevraagd)
Wie het weet mag het zeggen :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door burger op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”