Dit is meer een tip dan een vraag, voortvloeiend uit een probleem dat ik laatst hier heb gepost. Het probleem was dat de verlichting (koplampen) heel raar deden van een S40
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41330
De uiteindelijke oplossing was om de CEM te vervangen. Nu kost zo'n module een slordige 420 euro, maar het kan dus ook goedkoper!
Locatie CEM (F1);
CEM opengewerkt + de relais zichtbaar t.b.v de verlichting;
Connectoren;
De bijlagen (moet je wel lid zijn op het forum);
http://www.volvoforums.org.uk/attachmen ... 1235914388
http://www.volvoforums.org.uk/attachmen ... 1235914401
De CEM heeft dus een aantal relais. Deze relais zijn blijkbaar gewoon te koop op marktplaats. Zoek op marktplaats met: Volvo CEM problemen
Er zit een mannetje in Deventer die de relais los verkoopt.
De relais kosten 19,95 per setje van twee stuks en dat is heel wat beter dan 420 euro!
Doe er je voordeel mee!
P.S.: Geldt dus OOK voor de V70
Problemen Verlichting? CEM!
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16544
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
In deze tijden van nationale armoede en verdere achteruitgang van ons aller financiele situatie zijn dergelijke tips altijd welkom. Toch?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ja stel je voor dat je wat moeite moet doen om een paar honderd euro te besparen
Maaruh be my guest.
Maaruh be my guest.
- Ron78
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 03.01.2011 - 20:52
- Locatie: Arnhem
Prachtig! Sluit me hier volledig bij aan!!V70/2.4D/2003 schreef:In deze tijden van nationale armoede en verdere achteruitgang van ons aller financiele situatie zijn dergelijke tips altijd welkom. Toch?
Volvo v40 1.8 phase I 1997
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
- Locatie: Zuid Holland
Supergoede tip Bart !!
In bezit :
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Het gaat niet om de moeite maar al weer lid maken van een forum waar ik de taal niet van kan is toch niet idiaal dacht ik zo.Bart Giesen schreef:Ja stel je voor dat je wat moeite moet doen om een paar honderd euro te besparen
Maaruh be my guest.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
- Migaddo
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
- Locatie: Amsterdam
Kan ook gewoon dank je wel zeggen.laheije schreef:Het gaat niet om de moeite maar al weer lid maken van een forum waar ik de taal niet van kan is toch niet idiaal dacht ik zo.Bart Giesen schreef:Ja stel je voor dat je wat moeite moet doen om een paar honderd euro te besparen
Maaruh be my guest.
Huub
In iedergeval Top oplossing Bart, dank je wel.
- Migaddo
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
- Locatie: Amsterdam
Volgens mij heb ik het woord "moet" niet gebruikt, alleen "kan".
Ik ben van mening dat er aardig wat moeite gedaan is om de post hier te plaatsen.
Iemand die wat wil besparen mag ook wel wat moeite doen. Je zou je maar in moeten schrijven bij een andere forum om 400 euro te besparen. Voor sommige mensen is dat een weekloon. Mot je kijken wat je allemaal in een 40 urige werkweek moet doen. Dan is inschrijven op een forum een fluitje van een cent.
Is het echt zo dat mensen alles in hun schoot geworpen willen krijgen?
Ik ben van mening dat er aardig wat moeite gedaan is om de post hier te plaatsen.
Iemand die wat wil besparen mag ook wel wat moeite doen. Je zou je maar in moeten schrijven bij een andere forum om 400 euro te besparen. Voor sommige mensen is dat een weekloon. Mot je kijken wat je allemaal in een 40 urige werkweek moet doen. Dan is inschrijven op een forum een fluitje van een cent.
Is het echt zo dat mensen alles in hun schoot geworpen willen krijgen?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 29.06.2009 - 21:50
- Locatie: Zuid Holland
Kom op nou.... Alle tips en oplossingen op dit forum komen wel goed van pas.
Wie gaat nou 400,- betalen als dat je het probleem met wat moeite en een paar 10tjes kan oplossen door een tip van een super-forummer ?!!!
Als iemand niet goed kan lezen en of schrijven...alle respect maar dan kan er altijd wat hulp van een vriend, buurman, familie of " MIJNHEER PROFESSOR " worden gevraagd toch ?? Dat zal niet het probleem zijn. En voor de moeite is dank je wel zeggen wel fatsoenlijk lijkt mij.
Bart, alle tips welkom !! !! En: DANK JE WEL )
Wie gaat nou 400,- betalen als dat je het probleem met wat moeite en een paar 10tjes kan oplossen door een tip van een super-forummer ?!!!
Als iemand niet goed kan lezen en of schrijven...alle respect maar dan kan er altijd wat hulp van een vriend, buurman, familie of " MIJNHEER PROFESSOR " worden gevraagd toch ?? Dat zal niet het probleem zijn. En voor de moeite is dank je wel zeggen wel fatsoenlijk lijkt mij.
Bart, alle tips welkom !! !! En: DANK JE WEL )
In bezit :
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.
Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )
Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58
Even een oud topic naar boven halen . Ik had hetzelfde probleem (linker koplamp die af en toe niet aan gaat). Beide dim licht relais in de CEM vervangen en de dim lichten werken weer goed.
Juiste relais vinden was even zoeken. Ik heb Auto relais 833HM-1CC 12V DC gebruikt o.a. te bestellen bij Conrad:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5076 ... 5-A-14-VDC
Kosten opties van de reparatie:
1. Nieuwe CEM rond de 550 euro
2. Garage die een aftakking maakt van 1 koplamp naar andere koplamp, kosten 100 euro
3. Gebruikte CEM rond 100 euro
4. 2 nieuwe relais inbouwen 3,10 euro.
Totaal ongeveer 1 uur werk en een betere reparatie dan vervangen met een gebruikte CEM omdat de gebruikte CEM ook oude relais heeft.
Juiste relais vinden was even zoeken. Ik heb Auto relais 833HM-1CC 12V DC gebruikt o.a. te bestellen bij Conrad:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5076 ... 5-A-14-VDC
Kosten opties van de reparatie:
1. Nieuwe CEM rond de 550 euro
2. Garage die een aftakking maakt van 1 koplamp naar andere koplamp, kosten 100 euro
3. Gebruikte CEM rond 100 euro
4. 2 nieuwe relais inbouwen 3,10 euro.
Totaal ongeveer 1 uur werk en een betere reparatie dan vervangen met een gebruikte CEM omdat de gebruikte CEM ook oude relais heeft.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Goed om te lezen toch?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29.01.2010 - 17:09
- Locatie: Gorssel
Hallo Bart,
Ik heb het zelfde probleem met mijn v40.
En ik woon in zutphen, wie is dat mannetje in deventer precies
En doet hij ook de reparatie?
Ben niet z'on held in solderen op printplaten.
En is het ook een ''klaar terwijl u wacht'' ingreep.
Alvast bedankt.
Ik heb het zelfde probleem met mijn v40.
En ik woon in zutphen, wie is dat mannetje in deventer precies
En doet hij ook de reparatie?
Ben niet z'on held in solderen op printplaten.
En is het ook een ''klaar terwijl u wacht'' ingreep.
Alvast bedankt.
Volvo V60 T4 Polar+ Dynamic Bj: 2018
Volvo V70 2.4 185 pk Obbe tuning Bj: 2003
Volvo V40 2.0 Europa. Bj: 2000 My:2001
Volvo 460 1.8 Bj: 1995
Volvo V70 2.4 185 pk Obbe tuning Bj: 2003
Volvo V40 2.0 Europa. Bj: 2000 My:2001
Volvo 460 1.8 Bj: 1995
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
http://link.marktplaats.nl/m830596107
http://link.marktplaats.nl/m830992805
De advertentie van de persoon uit Deventer staat er niet meer op. Maar zoals je ziet; staan er genoeg.
http://link.marktplaats.nl/m830992805
De advertentie van de persoon uit Deventer staat er niet meer op. Maar zoals je ziet; staan er genoeg.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 29.01.2010 - 17:09
- Locatie: Gorssel
Bedankt Bart,
Maar het is al opgelost door even langs elektronica zaak te rijden.
Relais verwisseld en hij doet weer prima.
Maar het is al opgelost door even langs elektronica zaak te rijden.
Relais verwisseld en hij doet weer prima.
Volvo V60 T4 Polar+ Dynamic Bj: 2018
Volvo V70 2.4 185 pk Obbe tuning Bj: 2003
Volvo V40 2.0 Europa. Bj: 2000 My:2001
Volvo 460 1.8 Bj: 1995
Volvo V70 2.4 185 pk Obbe tuning Bj: 2003
Volvo V40 2.0 Europa. Bj: 2000 My:2001
Volvo 460 1.8 Bj: 1995
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 24.07.2009 - 16:12
Regelmatig vielen de lampen van de auto van mijn vrouw uit, en ik maar denken dat het aan het aftermarket Xenon setje lag. Meerdere keren ballasten en lampen omgewisseld, waarbij dan weer bleek dat deze niet kapot waren. Geen touw aan vast te knopen totdat de rechter koplamp het helemaal niet meer deed, ook niet nadat ik van ellende de originele halogeenlampen had teruggezet. Zekering gechecked, wel spanning gemeten terwijl de lamp het niet wilde doen, echt onnavolgbaar.
Toen maar wat gaan googelen en op het internationale Volvo forum en hier uitgekomen. Nooit gedacht dat de CEM de oorzaak zou kunnen zijn.
Anyway, geschikte relais voor vervanging waren lastig te vinden. Ik heb deze besteld bij mijn Chinese vrienden. Weliswaar 10A ipv 15, maar de maten van de pinbezetting was juist en de halogeenlamp zal die stroomsterkte nominaal zeker niet halen.
Na nog geen 2$ (voor 5 relais!) en wat tijd verder deden de koplampen het weer!
Nu nog even checken hoe hoog de startstromen van het Xenon setje zijn, als dat niet (veel) hoger is dan 10A dan zet ik dat setje weer terug. Voor de liefhebbers wat plaatjes:
Oude relais verwijderd (achterkant printplaat):
Oude & Nieuwe relais:
Nieuwe relais vastgezet op hun plekkie:
Et Voila!
Daarna heb ik de oude relais verder onderzocht. Het bleek dat het relais zelf nog in een witte behuizing in de buitenste zwarte omhuizing zat, met daartussen een rubber omhulsel (zie foto's hieronder)
Aan de relais zelf zag ik niet veel geks af. De contactpunten op de schakelaars waren schoon. Het probleem leek te zitten op 1 contactpunt van de witte behuizing naar de stoombaan van de zwarte buitenste behuizing. Op de foto's zie je dat contactpunt rechtsboven zwartgeblakerd. Het kan een slechte aansluiting zijn (productiefout) of misschien hebben de relais toch de stroomsterkte niet aangekund (de hogere startstroom die de Xenon ballasten hebben gevraagd) Wie het weet mag het zeggen
Toen maar wat gaan googelen en op het internationale Volvo forum en hier uitgekomen. Nooit gedacht dat de CEM de oorzaak zou kunnen zijn.
Anyway, geschikte relais voor vervanging waren lastig te vinden. Ik heb deze besteld bij mijn Chinese vrienden. Weliswaar 10A ipv 15, maar de maten van de pinbezetting was juist en de halogeenlamp zal die stroomsterkte nominaal zeker niet halen.
Na nog geen 2$ (voor 5 relais!) en wat tijd verder deden de koplampen het weer!
Nu nog even checken hoe hoog de startstromen van het Xenon setje zijn, als dat niet (veel) hoger is dan 10A dan zet ik dat setje weer terug. Voor de liefhebbers wat plaatjes:
Oude relais verwijderd (achterkant printplaat):
Oude & Nieuwe relais:
Nieuwe relais vastgezet op hun plekkie:
Et Voila!
Daarna heb ik de oude relais verder onderzocht. Het bleek dat het relais zelf nog in een witte behuizing in de buitenste zwarte omhuizing zat, met daartussen een rubber omhulsel (zie foto's hieronder)
Aan de relais zelf zag ik niet veel geks af. De contactpunten op de schakelaars waren schoon. Het probleem leek te zitten op 1 contactpunt van de witte behuizing naar de stoombaan van de zwarte buitenste behuizing. Op de foto's zie je dat contactpunt rechtsboven zwartgeblakerd. Het kan een slechte aansluiting zijn (productiefout) of misschien hebben de relais toch de stroomsterkte niet aangekund (de hogere startstroom die de Xenon ballasten hebben gevraagd) Wie het weet mag het zeggen
Laatst gewijzigd door burger op 01.01.1970 - 01:00, 6 keer totaal gewijzigd.