Pagina 1 van 1

ECC auto, indicatie blower schakelaar verandert steeds

Geplaatst: 07.02.2011 - 21:10
door Doeke Dobma
Voorheen, als ik de ECC gewoon op de 'auto' stand had staan, deed dat ding gewoon z'n werk, maar ik zag nooit lampjes branden van de blowerschakelaar(als indicatie hoe hard de blower staat).

Nu heb ik afgelopen donderdag de min-pool van de accu 3 uur los gehad. Ook heb ik het ECC paneel los gehad.

Sindsdien, als ik de ECC op 'auto' zet, gaan er ineens wel lampjes branden op de blower schakelaar. Soms 1, dan 2, dan naar 3, dan weer naar 2, etc. Als ik dan opnieuw op 'auto' druk, verdwijnen de lampjes weer. Maar na een paar minuten komen ze weer terug. Heel vreemd.

Het ging nog niet verder dan 3 lampjes en omdat ik aan het rijden was, heb ik niet kunnen horen of de blower ook daadwerkelijk harder of zachter blaast. Toch vind ik dit best apart. Hoe hoort het te werken?

Geplaatst: 07.02.2011 - 21:55
door Oceanracer
De lampjes rondom de draaiknop horen op de "auto" stand niet aan te gaan. Alleen wanneer je zelf aan de schakelaar gaat draaien, gaan de lampjes aan.

Heb je, voor het weer aansluiten van de accu, het contact op stand II gezet?

Geplaatst: 07.02.2011 - 22:00
door Doeke Dobma
Euh.. nee. Had dat wel gemoeten?

Geplaatst: 07.02.2011 - 22:10
door Oceanracer
Volvo adviseert dit in alle handleidingen. Hoewel het meestal goed gaat, zijn er ook al een aantal meldingen van opgeblazen ECC-units.

Geplaatst: 08.02.2011 - 07:52
door Doeke Dobma
Hmm... het heeft zeker geen zin om de accu nogmaals een uurtje los te koppelen en dan weer aan te sluiten, met contact op II?

Geplaatst: 08.02.2011 - 08:21
door HansEindhovenV70
Accu nogmaals loshalen kun je zeker proberen.
Heb je bij het aansluiten van de accu wel het contactslot in stand II gezet?

Geplaatst: 08.02.2011 - 08:33
door Doeke Dobma
Zoals hierboven al geschreven ;) nee..

Niet te hopen dat de module is opgeblazen, maar ik denk het niet, want alles werkte verder wel gewoon, dacht ik.

Geplaatst: 08.02.2011 - 10:50
door HansEindhovenV70
Ik zou het nogmaals proberen.... Het gaat erom dat alle systemen bij contact op II opnieuw gestart worden etc.

Geplaatst: 08.02.2011 - 12:31
door Oceanracer
Proberen kost niks.

Geplaatst: 08.02.2011 - 19:59
door Doeke Dobma
Ga ik proberen, ik laat weten hoe het afloopt!

Geplaatst: 08.02.2011 - 20:19
door kuupertie
Holy kadetten...dat van die II stand wist ik ook niet.
Gelukkig bij mij ook regelmatig goed gegaan.

GJK

Geplaatst: 11.02.2011 - 14:36
door rkr
Dat stand 2-verhaal, heeft dat alleen betrekking op de ECC of ook op andere systemen? Ik begrijp het eigelijk niet: het is toch normaalgesproken de bedoeling dat alle systemen ‘uit’ staan als er aan de accu gerommeld wordt?

Geplaatst: 11.02.2011 - 14:58
door EVV
Systemen staan al lang niet meer "uit" als de sleutel er uit gehaald is, neem bijvoorbeeld het nablazen van de interieurventilator om het vocht te verdrijven. Ze staan hooguit in een slaapstand, maar dus nog wel aan de 12v gekoppeld. Door het aansluiten van de accu kan je piekspanningen krijgen, die wat lager zijn als de verbruikers daadwerkelijk aan staan.

Geplaatst: 11.02.2011 - 15:05
door rkr
EVV schreef:Systemen staan al lang niet meer "uit" als de sleutel er uit gehaald is, neem bijvoorbeeld het nablazen van de interieurventilator om het vocht te verdrijven. Ze staan hooguit in een slaapstand, maar dus nog wel aan de 12v gekoppeld. Door het aansluiten van de accu kan je piekspanningen krijgen, die wat lager zijn als de verbruikers daadwerkelijk aan staan.
En door de sleutel in stand 2 te zetten vermijd ik die piekspanningen?

Geplaatst: 11.02.2011 - 19:16
door Oceanracer
Dan brandt je dimlicht en dat vreet kennelijk genoeg om de kwetsbare randapparatuur te ontzien.