Mijn idee

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
945i
8th Gear member

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Artikel 19 RVV 1990 zegt..... (en daar spreken ze niet over zomer- of winterbanden) :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member

Ja, daarom, met die winterbanden vergis je je daar dus in.. ;)
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Lijkt me ook een duidelijk verhaal.
Maar ik neem toch ook aan dat de meeste mensen dit weten dat tegen
de 10 graden aan winterbanden eigenlijk geen zin meer hebben of dan zomerbanden zelfs beter zijn.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Battlecruiser
8th Gear member

Maar je kunt toch niet telkens als het weer even omslaat een bandenwissel doen.

Daarom ben ik zo blij met mijn vierseizoenenbanden. Die hoef ik pas te wisselen als ze versleten zijn...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member

Autogek schreef:Lijkt me ook een duidelijk verhaal.
Maar ik neem toch ook aan dat de meeste mensen dit weten dat tegen
de 10 graden aan winterbanden eigenlijk geen zin meer hebben of dan zomerbanden zelfs beter zijn.
Heb jij het stukje wel gelezen? :?
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Battlecruiser schreef:Maar je kunt toch niet telkens als het weer even omslaat een bandenwissel doen.

Daarom ben ik zo blij met mijn vierseizoenenbanden. Die hoef ik pas te wisselen als ze versleten zijn...
is denk ik voor nederland ook een super optie.
Edwin.

V70/2.4D/2003
8th Gear member

Artikel 19 RVV zegt, vrij vertaald: Gij zult meer dan voldoende afstand tot Uw voorganger houden opdat U, zo de situatie van het verkeer dat noodzakelijk maakt, tijdig Uw voertuig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand dat de weg vrij is.

Gloeiende, sinds 16.00 uur is mijn weekend begonnen, de inname van het eerste glas wijn is een feit maar desondanks zit ik op dit forum in mindere mate te werken en blijft de dienst GSM met enige regelmaat gaan voor van alles en nog wat.

* Van zichzelf vindt dat hij wel heel erg loyaal is ten aanzien van de werkgever :P *
Vigilat ut quiescant
Autogek
5th Gear member
Contacteer:

Autogek schreef:
Battlecruiser schreef:Maar je kunt toch niet telkens als het weer even omslaat een bandenwissel doen.

is denk ik voor nederland ook een super optie.
Edwin.

945i
8th Gear member

Ger, rasoplichter Tjibbe joustra vraagt daar 15% meer voor..;)

En om in te kunnen schatten wat je remweg is,moet je die wel weten. :!:
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Bij ons krijg je, als piketvergoeding, 50 hele eurocenten netto per uur.

Maar ja, ik heb geen piket, dit is allemaal service, wat dan weer geen afdeling is maar een mentaliteit. ::wink:
Vigilat ut quiescant
Oceanracer
Geartronic member

...Een vriend van me reed onlangs zijn auto total loss bij een kop-staartbotsing op de A1.Voor me stond het ineens stilvertelde hij. “Het was een graad of tien buiten en ik reed op winterbanden. Ik dacht dat ik voldoende afstand had, maar de remweg op dat rubber was veel langer dan verwacht. Ik klapte er bovenop, en werd vervolgens ook nog eens van achteren aangereden...
Dit is een opmerking die je zo vaak hoort! Feit is dat het voor je nooit ineens stilstaat. Het wordt gewoon te laat opgemerkt. En daarbij wordt er veelal veel te weinig afstand gehouden, waardoor men er bij het minste of geringste bovenop knalt. Zomer- of winterbanden maakt dan echt niet meer uit!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member

Klopt helemaal vwb. het eerste gedeelte, feit is dat flipflop rubber een langere remweg heeft in deze omstandigheden.

(overigens staat er verderop dat hij wel dacht voldoende afstand te hebben onder normale omstandigheden...lees; met normale banden)
Oceanracer
Geartronic member

Dat denkt iedereen. En iedereen denkt ook dat hij/zij beter rijdt dan de rest. Feit is dat dit een verkeerde gedachtegang is, maar dat dit tot bijna niemand door wil dringen. Zo wil haast niemand begrijpen hoe de twee-seconden-afstand-regel in de praktijk is toe te passen. Nope, we hebben allemaal haast en we wurmen ons er het liefst zo snel mogelijk doorheen. Opschieten moeten we, en een beetje rap ook!
945i
8th Gear member

Ben ik helemaal met je eens, afstand houden is cruciaal bij het voorkomen van een aanrijding.

Waarschijnlijk moet er een 4 seconde regel komen voor de wintermaanden dan...
diesel01
Geartronic member

Ik zie het elke morgen om mij heen richting Groningen, men is druk met scheren, routeschema's en andere flauwekul.
Te weinig afstand is het keyword en aan ineens stilstaan gaan een hoop remlichten aan vooraf, je moet wel heel lang naar de mevrouw naast je zitten staren wil je dat niet opmerken.
Met de stopafstand van mijn winterbanden is niets mis, getuige het feit dat de achterkant van de V70 regelmatig van dichtbij wordt bekeken door mensen die achter mij rijden.... :roll: :wink:

editje ook tijdens het remmen zorg ik voor voldoen(2 auto lengtes) afstand.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
t_w
4th Gear member

Ik probeer hier nooit op te reageren maar dit is wel een erg kansloos verhaal zo.

Het verhaal wordt zo geschreven dat het komt door de winterbanden van de betreffende persoon.
Met welke banden je ook rijdt (zomer of winter, mits degelijke kwaliteit), als je bij droog of nat weer ergens achterop rijdt heb je gewoon te weinig afstand gehouden. Hoe vervelend dat ook is. Dat er vervolgens iemand anders bij de schrijver van dit verhaal achterop rijdt die ook winter banden heeft is meer toeval dan wijsheid.
Hij schrijft zelf: ‘Voor me stond het ineens stil’ Wat doe je in zo’n situatie? Waarschijnlijk als een paard op de rem gaan staan. Tel daar de reactietijd van de persoon die erachter rijdt bij plus nog een keer eenzelfde soort remweg en ja, dan is de kans dat ook die op elkaar klappen vrij groot.
Dan heb ik nog niet eens over de auto’s waar beide personen in rijden. Als de blog schrijver in een moderne auto met goed ABS systeem rijdt, terwijl diegene die erachter zit in een 12 jaar oudere auto zit en een minder geavanceerd ABS systeem heeft is dat vergelijk ook niet echt ‘eerlijk’.

En om in te kunnen schatten wat je remweg is,moet je die wel weten
Heb je een idee wat het verschil is tussen de remweg van een goede winter en goede zomerband? Stel (let op, fictieve waardes, maar gaat om het idee) winter is 58 meter en zomer is 54 meter. Kun jij 4 meter verschil inschatten op een afstand van 54 meter terwijl je 80 km/h rijdt? Lijkt me niet. Op het moment dat je zulke beslissingen moet maken om het verschil te maken tussen een ongeluk en geen ongeluk zit je sowieso te dicht op je voorganger.

De opmerking van Oceanracer is volgens mij dan ook geheel op z’n plaats!
feit is dat flipflop rubber een langere remweg heeft in deze omstandigheden
En weer een opmerking zonder enige onderbouwing.
Als de persoon in kwestie op de goedkoopste winterbanden rijdt die verkrijgbaar zijn op de markt wil ik dat best wel geloven. Maar reken erop dat winterbanden van de betere merken echt wel een verschil maken… En nee, dat is geen gevoel maar iets wat ik met meetapparatuur meet.

En wat nou als ik volgende week een blogje op autoweek schrijf dat ik nog op winterbanden rijd en dat het in maart toch nog sneeuwt (wat prima mogelijk is, zie vorig jaar).
Ik bevind me op de A1 en voor me is een ongeluk gebeurt. Ik rem (met mijn winterbanden op het besneeuwde wegdek). Achter me zit iemand die al weer teruggewisseld is naar zomerbanden en deze persoon kleunt er vervolgens bij mij achterin omdat zomerbanden geen grip hebben op sneeuw.

Wat is dan je mening?

Is snap best dat mensen zo’n blog schrijven als ze zoiets meegemaakt hebben. Je auto in de poeier rijden is en blijft natuurlijk erg vervelend. Maar houdt de realiteit wel in de gaten bij dit soort verhalen…
asta
5th Gear member

Wat is de juiste afstand die je moet houden bij laat zeggen 100km per uur!?

De regel 2 seconden afstand is op een bepaalde snelheid gebasseerd, in NL mag je snelheden rijden van 50/60/80/100/120 en binnenkort wellicht zelfs 130.
Bij al deze snelheden zijn andere tijden van toepassing gezien het verschil in remweg bij verschillende snelheden.
Ik houd b.v. op de snelweg 2 lichtmasten aan en dan nog moet je bij een flinke remactie voor je hard remmen (dat is trouwens al ruim meer dan 2 sec.)

Winterbanden wisselen, ja ik denk er wel al aan maar ik wacht even tot het einde van de maand als de temperatuur wat stabieler rond de 7 graden gaat worden, anders nog een maandje langer wellicht.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Oceanracer
Geartronic member

Om te berekenen of je voldoende afstand houdt t.o.v. je voorligger kun je bij goede omstandigheden dit aanhouden:

- Deel je actuele rijsnelheid door 2 en tel daar 10% bij op, of
- Pak een vast punt langs de weg en begin te tellen wanneer je voorligger dat punt passeert. Het moet vervolgens twee volle seconden duren (dus rustig tellen: eenentwintig, tweeëntwintig) eer je zelf bij dat zelfde punt bent gearriveerd.

Wanneer je één van beide regels hanteert neemt bij een hoge(re) rijsnelheid je volgafstand vanzelf toe.

Bij de gevraagde 100 km/u volg je dus op tenminste 55 meter.
BlackcurrantV70
7th Gear member

"Om te berekenen of je voldoende afstand houdt t.o.v. je voorligger kun je bij goede omstandigheden dit aanhouden:

"Kunnen we dit ook effe op het BMW forum posten ?.......
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”