banden lopen aan bij nemen rotonde
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Heb je het hier over maximale stuuruitslag of gewoon over een everyday rotonde?
Verder is de auto verlaagt, zijn de wielen standaard?
Theoretisch kan uitlijnen de wielen wel eerder of later doen aanlopen, maar het lijkt mij dat er dan flink gesteld moet worden, vooral met de standaard wielen er nog onder.
Verder is de auto verlaagt, zijn de wielen standaard?
Theoretisch kan uitlijnen de wielen wel eerder of later doen aanlopen, maar het lijkt mij dat er dan flink gesteld moet worden, vooral met de standaard wielen er nog onder.
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
stuuruitslag begrenzers laten vervangen....deze zijn versleten. kost je een paar tientjes.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Hoi Derre,
Ik denk dat je de pomp van de stuurbekrachtiging hoort.
Klinkt hetzelfde.
Snel even je peil van je St bekrachtigingsvloeistof peilen en indien nodig aanvullen (met de juiste olie,groene, niet de rode)
Ik denk dat je de pomp van de stuurbekrachtiging hoort.
Klinkt hetzelfde.
Snel even je peil van je St bekrachtigingsvloeistof peilen en indien nodig aanvullen (met de juiste olie,groene, niet de rode)
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- black smoke
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 17.10.2010 - 20:35
- Locatie: oost-brabant
Rippie V70 schreef:Hoi Derre,
Ik denk dat je de pomp van de stuurbekrachtiging hoort.
Klinkt hetzelfde.
nou, verschil is toch wel te horen !
aanlopen is meer "schrapend"
stuurpomp is meer "zoemend"
maar promleem is rap te zien wel !
schaaf-plekken in wielkast cq te weinig stuur-olie !
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Op welke positie ten opzichte van de wielen zitten die schuurplekken precies?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Voor, achter of boven?
Maar het zou goed kunnen dat aertssenhjc de juiste oplossing al aangaf.
Maar het zou goed kunnen dat aertssenhjc de juiste oplossing al aangaf.
- black smoke
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 17.10.2010 - 20:35
- Locatie: oost-brabant
technisch verhaal, maar 't zou kunnen dat tie "verkeerd" uitgelijnd is ?
Uitlijnen - Bij uitlijnen wordt niets aan de wielen zelf gedaan, maar aan de ophanging en de stand ervan. In de ophanging zitten diverse verstelmogelijkheden, waardoor de stand van de wielen ten opzichte van de auto en dus ook elkaar kan worden aangepast. Het afstellen kan in verschillende richtingen.
Bij camber gaat het er om, welke hoek de wielen ten opzichte van het wegdek hebben. Wanneer je voor de auto staat, kun je een lijn voorstellen door het midden van het loopvlak van de band. Bij een camber van 0⁰ staan de lijnen door beide wielen op 1 as evenwijdig aan elkaar en staan de wielen loodrecht ten opzichte van het wegdek. Bij positief camber vormen deze middellijnen een V en bij negatief camber een A.
Caster zorgt voor het zelfcentrerend effect van de sturende wielen. Wanneer je aan de zijkant van het sturende wiel kijkt, kun je een lijn er doorheen trekken, waarom het wiel zal draaien bij het insturen. Bij een positief caster, zal de bovenkant van deze lijn naar achteren hellen.
Toe- en uitspoor kun je zien vanaf de bovenkant van de auto. We denken hier weer een lijn door het midden van het loopvlak van beide banden. Wanneer deze in de rijrichting naar elkaar toe gericht staan, spreken we van toespoor. De lijnen kruisen elkaar dan voor de wielen
Uitlijnen - Bij uitlijnen wordt niets aan de wielen zelf gedaan, maar aan de ophanging en de stand ervan. In de ophanging zitten diverse verstelmogelijkheden, waardoor de stand van de wielen ten opzichte van de auto en dus ook elkaar kan worden aangepast. Het afstellen kan in verschillende richtingen.
Bij camber gaat het er om, welke hoek de wielen ten opzichte van het wegdek hebben. Wanneer je voor de auto staat, kun je een lijn voorstellen door het midden van het loopvlak van de band. Bij een camber van 0⁰ staan de lijnen door beide wielen op 1 as evenwijdig aan elkaar en staan de wielen loodrecht ten opzichte van het wegdek. Bij positief camber vormen deze middellijnen een V en bij negatief camber een A.
Caster zorgt voor het zelfcentrerend effect van de sturende wielen. Wanneer je aan de zijkant van het sturende wiel kijkt, kun je een lijn er doorheen trekken, waarom het wiel zal draaien bij het insturen. Bij een positief caster, zal de bovenkant van deze lijn naar achteren hellen.
Toe- en uitspoor kun je zien vanaf de bovenkant van de auto. We denken hier weer een lijn door het midden van het loopvlak van beide banden. Wanneer deze in de rijrichting naar elkaar toe gericht staan, spreken we van toespoor. De lijnen kruisen elkaar dan voor de wielen
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm