Pagina 1 van 1
banden lopen aan bij nemen rotonde
Geplaatst: 12.02.2011 - 16:53
door derre
Mijn banden lopen in een keer aan als ik een krappe rotonde pak , er is verder niks veranderd aan het onderstel behalve de uitlijning .
Geplaatst: 12.02.2011 - 17:26
door DawnBlueED
Heb je het hier over maximale stuuruitslag of gewoon over een everyday rotonde?
Verder is de auto verlaagt, zijn de wielen standaard?
Theoretisch kan uitlijnen de wielen wel eerder of later doen aanlopen, maar het lijkt mij dat er dan flink gesteld moet worden, vooral met de standaard wielen er nog onder.
Geplaatst: 12.02.2011 - 19:25
door derre
Nee niet eens bij maximale stuuruitslag , gewone rotonde een beetje snel nemen .
auto is helemaal standaard met fabrieksaf 17 inch velgen en banden
Geplaatst: 12.02.2011 - 19:38
door aertssenhjc
stuuruitslag begrenzers laten vervangen....deze zijn versleten. kost je een paar tientjes.
Geplaatst: 13.02.2011 - 13:13
door Rippie V70
Hoi Derre,
Ik denk dat je de pomp van de stuurbekrachtiging hoort.
Klinkt hetzelfde.
Snel even je peil van je St bekrachtigingsvloeistof peilen en indien nodig aanvullen (met de juiste olie,groene, niet de rode)
Geplaatst: 13.02.2011 - 17:28
door black smoke
Rippie V70 schreef:Hoi Derre,
Ik denk dat je de pomp van de stuurbekrachtiging hoort.
Klinkt hetzelfde.
nou, verschil is toch wel te horen !
aanlopen is meer "schrapend"
stuurpomp is meer "zoemend"
maar promleem is rap te zien wel !
schaaf-plekken in wielkast cq te weinig stuur-olie !
Geplaatst: 13.02.2011 - 18:20
door derre
Jep zitten aardig wat schuurplekken ja , plastic is nog heel dat dan weer wel.
Zoemend is het niet nee.
Geplaatst: 13.02.2011 - 18:33
door DawnBlueED
Op welke positie ten opzichte van de wielen zitten die schuurplekken precies?
Geplaatst: 13.02.2011 - 19:07
door derre
rechter buitekant op de band gezien dan
Geplaatst: 13.02.2011 - 19:17
door DawnBlueED
Voor, achter of boven?
Maar het zou goed kunnen dat aertssenhjc de juiste oplossing al aangaf.
Geplaatst: 13.02.2011 - 19:55
door black smoke
technisch verhaal, maar 't zou kunnen dat tie "verkeerd" uitgelijnd is ?
Uitlijnen - Bij uitlijnen wordt niets aan de wielen zelf gedaan, maar aan de ophanging en de stand ervan. In de ophanging zitten diverse verstelmogelijkheden, waardoor de stand van de wielen ten opzichte van de auto en dus ook elkaar kan worden aangepast. Het afstellen kan in verschillende richtingen.
Bij camber gaat het er om, welke hoek de wielen ten opzichte van het wegdek hebben. Wanneer je voor de auto staat, kun je een lijn voorstellen door het midden van het loopvlak van de band. Bij een camber van 0⁰ staan de lijnen door beide wielen op 1 as evenwijdig aan elkaar en staan de wielen loodrecht ten opzichte van het wegdek. Bij positief camber vormen deze middellijnen een V en bij negatief camber een A.
Caster zorgt voor het zelfcentrerend effect van de sturende wielen. Wanneer je aan de zijkant van het sturende wiel kijkt, kun je een lijn er doorheen trekken, waarom het wiel zal draaien bij het insturen. Bij een positief caster, zal de bovenkant van deze lijn naar achteren hellen.
Toe- en uitspoor kun je zien vanaf de bovenkant van de auto. We denken hier weer een lijn door het midden van het loopvlak van beide banden. Wanneer deze in de rijrichting naar elkaar toe gericht staan, spreken we van toespoor. De lijnen kruisen elkaar dan voor de wielen