Welke moet ik kiezen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
djarend
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.02.2011 - 15:43

Hoi,
Ik ben spiksplinternieuw hier en na lang wikken en wegen besloten een 2e hands Volvo te kopen, deze is daarbij gevallen op een Volvo 940 estate. Ik heb een gezin met 3 kinderen, we maken in principe niet zo gek veel kilometers per jaar, zo 'n 10.000 maar rijden bv in de vakantie wel een eind naar Italië met een vouwwagen achter de auto.
Waar moet ik op letten? tips ? Ik heb 2 940's gezien bij de Volvo dealer in Breda waarvan ik hieronder de linkjes zal plaatsen. De ene heeft, denk ik, als voordeel dat hij op gas is en minder kilometers (maar kilometers is bij een Volvo volgens mij niet zo 'n probleem nu ik mij een beetje heb ingelezen in de auto :P ) de ander dat hij iets luxer is en al een trekhaak heeft. Is het makkelijk een trekhaal aan een Volvo te laten bevestigen ?
Waarschijnlijk ga ik morgen in ieder geval even naar de garage toe om eens met beide auto's een rondje te rijden. Iemand nog tips, ideeën, waarschuwingen etc ?
de linkjes:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bit2ftn1shjo
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bit2ftn1thjn

overingens de keuze niet op deze auto's gevallen vanwege ons budget, die ligt zelfs iets hoger, maar ja als je minder kan betalen, waarom niet.
Alvast dank en ben benieuwd naar reacties.
Gebruikersavatar
Richo
4th Gear member
Berichten: 526
Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
Locatie: Limburg

wat inderdaad opvalt is dat 1tje op lpg rijd en de andrere niet, wat ook noemenswaardig is dat de een 4 versnellingen (LPG variant) heeft en de ander 5 wat redelijk belangrijk kan zijn in je beslissing.
Interieur van de 1ste is op de foto's in betere staat en volledig leder tegenover half leder (persoonlijk heb ik liefste volledig leder)
de lpg variant heeft maar 4 versnellingen maar is goedkoper in het rijder, maar heeft sowieso minder vermogen dan de andere.
De andere heeft 5 versnellingen en rijd niet op gas dus ook duurder in het rijden.
Persoonlijk zou ik voor de LPG variant gaan ondanks dat deze maar 4 versnellingen heeft.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Bij LPG met deze km stand loop je al snel tegen een prijzige cilinderkoprevisie aan.

Bij 10.000 km/jaar zou de benzine ook wel eens voordeliger kunnen zijn.

Verder is er op afstand weinig van te zeggen.
djarend
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.02.2011 - 15:43

mooi, al 2 snelle reacties. Persoonlijk voel ik ook iets meer voor gas, jammer inderdaad van 4 versnellingen, maar vergat er nog bij te zeggen dat wij ook niet echt veel op snelweg rijden, maar is toch 1 van de punten waarom ik twijfel. Snap dat op afstand moeilijk te zeggen is. Oveirgens heb ik ergens gelezen dat met occasions gas toch redelijk voordelig rijden is, omslagpunt zou al snel bij zo 'n 6000 tot 7000 per jaar zijn. Inderdaad lijkt mij volledig leer ook het mooist qua interieur. Maar ik ben een enorme leek qua auto's daarom dacht ik het maar eens op een forum te vragen. Allicht als ik ze morgen echt gezien heb en in gereden ik er meer over kan vertellen.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Moeilijk.... ik zou nog even verder zoeken....
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

pak een latere, die hebben doorgaans ABS, veelal airco en meer prettige zaken
Volvo for life
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Geleverd t/m 98 in de benzine uitvoering, dat scheelt i.d.d. zo maar zes jaar.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Maar wel std altijd sidebags, abs en een airbag, en ook een 2.3 lpt.
Een Limited Edition, Sports Edition of Malmö zijn schitterende en complete uitvoeringen.
Diesel altijd (imho) overslaan
Volvo for life
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Vanaf welk jaar zijn die sidebags geleverd? Op het dashboard van mijn 96 dieseltje staat trouwens aan de passagierskant iets van airbag geschreven, zit er dan ook aan die kant een airbag in?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

DawnBlueED schreef:Vanaf wek jaar zijn die sidebags geleverd? Op het dashboard van mijn 96 dieseltje staat trouwens aan de passagierskant iets van airbag geschreven, zit er dan ook aan die kant een airbag in?
vanaf 1997, dat was ook het moment dat ook hoogteverstelbare koplampen std werden, je hebt als je sidebags hebt een klein vakje naast je zitting ipv het grote (erg handige) opbergvak.
Staat er bij jou "airbag" en zit er een rechthoekig "vak" rechts op het dashboard zit er idd een airbag
Volvo for life
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ja, dat rechthoekig 'vak' zit er - bedankt voor de info :)
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Is die 4-bak niet een 4+Overdrive? Dus vergelijkbaar met een 5-bak?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

in principe wel
Volvo for life
Gebruikersavatar
Sander1973
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.02.2011 - 14:25
Locatie: De Bilt

Ik zou vooral naar vermogen kijken, voor de vakanties met aanhang(er). En ander plezier.
En als je toch niet veel km's maakt, mag die wel een beetje dorstig zijn :drunken:
djarend
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.02.2011 - 15:43

Heb ze gezien, voor oude bakken zagen ze r goed uit. Had van te voren even gebeld, maar kon gewoon langskomen, eenmaal daar vond ik ze supertof en wilde wel een stukkie rijden. Dat kan niet meneer, moetje van te voren even bellen ( had ik gedaan, niet specifiek voor een proefrit, maar goed) dan zorgen we dat de accu's opgeladen zijn etc. Maw, die staan r al lang. Twijfel toegeslagen... Die 4bak is idd met overdrive. Weet nog niet wat ik ga doen, misschien toch zo even bellen om vanmiddag ritje te maken.
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Kenteken

Voertuigsoort Personenauto
Merk Volvo
Handelsbenaming 940 GL U9
Brandstof Benzine
APK
Vervaldatum APK 09-03-2011
Registratie
Datum aanvang tenaamstelling 10-08-2010 (6 mndn/6 dgn)
BPM € 7930

Kenteken

Voertuigsoort Personenauto
Merk Volvo
Handelsbenaming 940 SE TURBO U9
Brandstof Lpg
APK
Vervaldatum APK 25-08-2010
Registratie
Datum aanvang tenaamstelling 08-10-2009 (1,4 jaar)
De LPG variant staat er in iedergeval al een behoorlijke tijd.....
djarend
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.02.2011 - 15:43

Inderdaad, dank je voor het opzoeken, had ik nog niet aan gedacht :)
djarend
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.02.2011 - 15:43

Ga het toch niet doen, het blijkt inderdaad dat ze ook al lang stilstaan. Had een afspraak, dus ik denk, stukkie rijden, nee meneer, dat kan niet, moeten we eerst de accu's opladen. Ik ga verder zoeken, misschien ook wel een 850, heb nog geen idee.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Mmhh, even pas op de plaats misschien. De doorlooptijd van een 940 kan soms enkele maanden zijn, dat is heel normaal. Het is maar een kleine groep liefhebbers.

Kijk eens op mijn web-log voor aankooptips voor een Volvo uit de 900 serie, tevens is daar ook een verhaal over gas in Volvo's.

Eens kijken naar de 2 liter uitvoering, bij 180 k gas ingebouwd, dus een koprevisie zou op zijn vroegst rond de 320k liggen, ergo 10 jaar rondrijden zonder dat probleem. Een volvo met gas ligt het omslagpunt rond de 9500k. Deze heeft wel een overdrive. 2 liter is iets onderpowerd

De tweede is slechts een fractie duurder, maar wel 80k meer gelopen. Betekent zo'n 7 jaar rijden. Zit wel een ECC in.

Kortom, kijken naar u km per jaar kan de gas auto net, tenzij de benzineprijs verder stijgt, dan wordt het snel voordeliger.

Maar loopt ze nog eens langs middels de aankooptips, dan weet u zeker of u een goede deal maakt.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

zoek naar een mooie 940 lpt van > 1995 met weinig kilometers, die is misschien niet spotgoedkoop maar heb je voor de rest van je leven.
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”