Waarom zijn de meeste Volvo's voorwiel aangedreven ?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Minia
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26.01.2011 - 23:17

Waarom hebben de S60/S80's voorwielaandrijving ?
Ik ben heel erg tevreden met mijn S60 laten we dat voorop stellen. Maar ik begrijp niet waarom er 163 pk en 340 NT op de voor bandjes zitten.. Als je een beetje wil optrekken spinnen de voorwielen zeker en in de bochten is het minder fijn.

Ben ik de enige die hierom loopt te zeuren ?

Wat zijn jullie ervaringen ?

Waarom is er door Volvo hiervoor gekozen ?

S60 D5 Black Edition 2004


t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik gok omdat je met voorwielaandrijving met name onderstuur kunt krijgen, die weer makkelijker te corrigeren valt dan overstuur (die een BMW bijv heeft met achterwielaandrijving). Maar tegenwoordig vangt de electronica overstuur van een BMW wel aardig op denk ik.
Misschien ligt het ook aan het feit dat de motoren dwarsgeplaatst zijn? Dat je daardoor minder makkelijk alleen achterwielaandrijving hebt? Geen idee verder.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Minia
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26.01.2011 - 23:17

Het klopt dat achterwielaandrijving lastiger te corrigeren is. De huidige electronica vangt inderdaad veel op. Ik heb zelf in een Merc E270 en een BMW 525 gereden. Het is niet meer zo dat de kont opzij schiet als alle electronica aan staat.

S60 D5 Black Edition 2004


appie76
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12

Volgens mij is het (deels) ook een kosten-overweging...

Overigens: ik meen dat de 850 de eerste volvo was met voorwielaandrijving, dus alle volvo's daarvóór zijn rwd. En daar rijden er nog heeel veel van...
V70 2.4T MY2001
Gebruikersavatar
Minia
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26.01.2011 - 23:17

Okee.. Kosten-overweging is begrijpelijk.

Grappig dat de 850's en daar voor RWD zijn. Dit wist ik niet. Heel jammer dat het bij de auto's daarna FWD is

S60 D5 Black Edition 2004


t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Minia schreef:Okee.. Kosten-overweging is begrijpelijk.

Grappig dat de 850's en daar voor RWD zijn. Dit wist ik niet. Heel jammer dat het bij de auto's daarna FWD is
850's zijn al FWD geloof ik.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Minia schreef:Waarom hebben de S60/S80's voorwielaandrijving ?
Ik ben heel erg tevreden met mijn S60 laten we dat voorop stellen. Maar ik begrijp niet waarom er 163 pk en 340 NT op de voor bandjes zitten.. Als je een beetje wil optrekken spinnen de voorwielen zeker en in de bochten is het minder fijn.

Ben ik de enige die hierom loopt te zeuren ?

Wat zijn jullie ervaringen ?

Waarom is er door Volvo hiervoor gekozen ?
Zou de wielspin minder zijn met achterwiel aandrijving?
Denk niet dat daar verschil in zit.
Voorwielaandrijving is veiliger,dat is uit veel testen al gebleken..
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21203
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bij normaal gebruik heb ik helemaal geen last van spinnende voorwielen, pas als ik als éérste weg wil zijn bij het verkeerslicht heb ik daar last van.... :roll:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Heb er eigenlijk nooit last van zelfs niet met regen en ik heb 250 pk , gewoon een kwestie van met beleid optrekken in zn 1 en goede banden :D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41111
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De Volvo 850 was de eerste Volvo met voorwielaandrijving.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Ben schreef:De Volvo 850 was de eerste Volvo met voorwielaandrijving.
Niet helemaal, de 400 serie was de eerste met voorwielaandrijving
Gebruikersavatar
Gerardf
6th Gear member
Berichten: 2532
Lid geworden op: 30.12.2010 - 21:40
Locatie: Gooi

Citroen bracht bij de introductie van de traction avant een bioscoop reclame uit om de voorwiel aandrijving te promoten. Je zag een man met een kruiwagen bij een trap aankomen. Doordat hij de kruiwagen duwde kwam hij de trap niet op. Daarna ging hij voor de kruiwagen lopen en trok hem de trap op. Ergens allemaal onzin maar leuk om te weten.

Voorwiel aandrijving bespaard de producent kosten bij het inbouwen van motor en versnellingsbak. Verder slip je minder snel door op gladde ondergrond daar de afstand tussen scharnierpunt en aandriving korter is.
Nadeel is dan weer de grip bij wegrijden
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

FWD is ook zuiniger, er gaat immers minder energie verloren door de cardanas. Hoewel dat tegenwoordig bijna verwaarloosbaar is door de mooie techniek van bmw.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De 480 was echt de aller- allereerste FWD Volvo. DE 440&460 volgden een paar jaar later. Een Hollandse Volvo primeur dus.
Vergeet ook niet dat een FWD geen cardantunnel door het interieur heeft lopen waardoor je veel meer (been)ruimte krijgt. En de motor kan dwarsgeplaatst worden zodat de motorruimte kleiner en compacter kan. Maar een RWD rijdt wel een stuk sportiever en prettiger en heeft een veel kleinere draaicirkel. Met gladheid en sneeuw is RWD echter wel een nadeel.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21517
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik ga mij niet mengen in de veilig-onveilig discussie.

Naar het schijnt is er bewust gekozen voor voorwielaandrijving door Volvo. Dat zal 2 redenen hebben. De Volvo's vanaf de S-serie waren qua onderstel gelijk aan de voorwielaangedreven Fords 9S80 is Mondeo en S40 is Focus). Ten tweede heeft een voorwielaandrijver met dwars geplaatste motor meer beenruimte voor de voorzitters.
Stap maar eens in een Passat en dan in de grotere Audi A6: Passat heeft meer beenruimte voorin.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Minia
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 26.01.2011 - 23:17

derre
3rd Gear member 100+





Lid sinds:: 10 Nov 2010
Berichten: 241





Geplaatst: Ma 14 Feb, 2011 3:33 pm    (Geen onderwerp)
Heb er eigenlijk nooit last van zelfs niet met regen en ik heb 250 pk , gewoon een kwestie van met beleid optrekken in zn 1 en goede banden
_________________
s60 t5 2002 ,dubbele uitlaat l+r, Stinger DSI

Hmm... Dan doe je iets niet goed met de 250 pk:P haha. In de 1 en de 2 op droog wegdek en zelfs in de 3 bij nat wegdek

Verder veel interessante weetjes en leuke reacties van iedereen..:D
Ik ben nog benieuwd naar andere reacties:)

S60 D5 Black Edition 2004


945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Fwd is leuk voor Zweden in de sneeuw.
In het Europese klimaat op het vaste land wil je een auto in balans.
RWD dus.
200pk+ is waanzin op de voorwielen, dat is altijd slechter dan 200pk+ op de achterwielen.

Vermogens minder dan 150 pk gaat prima met FWD, maar de enige reden dat bijvoorbeeld een S60 T6 "AWD heeft, is omdat er anders niet mee te rijden is. veel te veel gewicht voorin en teveel vermogen op de voorwielen.

Bij goeie comfortabele uitgebalanceerde auto's met sportieve aspiraties hoort RWD, ze zijn niet helemaal gek in Germany hoor.. (en Lexus trouwens ook..)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Het hangt er maar net vanaf hoe je het vermogen aanspreekt. Toegegeven, met stoplichtsprintjes kun je niet de 260 paarden kwijt op het asfalt, maar als je eenmaal rijdt dan is dat geen enkel probleem!

Heb zelfs metingen op de BSR pagina gezien waarbij mijn T5 (FWD) snellere tussensprints had (bijv 80-120) dan een soortgelijke R (met AWD).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Heb zelfs metingen op de BSR pagina gezien waarbij mijn T5 (FWD) snellere tussensprints had (bijv 80-120) dan een soortgelijke R (met AWD).
Met droog wegdek is een FWD of een RWD sneller als een soortgelijke AWD. AWD is een stuk zwaarder en die heeft veel meer vermogensverlies in de aandrijflijn
Het wordt een heel ander verhaal met een nat wegdek, dan is een AWD altijd sneller omdat die zijn vermogen dan beter op het wegdek kan overbrengen.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Iroll schreef:
Heb zelfs metingen op de BSR pagina gezien waarbij mijn T5 (FWD) snellere tussensprints had (bijv 80-120) dan een soortgelijke R (met AWD).
Met droog wegdek is een FWD of een RWD sneller als een soortgelijke AWD. AWD is een stuk zwaarder en die heeft veel meer vermogensverlies in de aandrijflijn
Het wordt een heel ander verhaal met een nat wegdek, dan is een AWD altijd sneller omdat die zijn vermogen dan beter op het wegdek kan overbrengen.
Bedoel je vanuit stilstand? Vanuit stilstand heeft een R 0-100 van 5.7s meende ik (T5 : 6.8). Dat is waarschijnlijk ook met droog wegdek. Met nat wegdek met 80-120 wielspin krijgen, dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen.
Onder welke omstandigheden bedoel je dat dan?
Een R heeft trouwens 300pk, de T5 heeft 260.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”