Weer een portierslot-probleem (opgelost met ander slot)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Oceanracer
Geartronic member

Een paar jaar geleden al eens problemen gehad met het portierslot aan de bestuurders kant. Toen kwam het palletje weer omhoog na het afsluiten van de auto. Bekend probleem en alleen op te lossen met een nieuw slot. Dus heb ik dat toen ook gedaan.

Nu viel me laatst het volgende op. Wanneer ik de auto afsluit met de daarvoor bedoelde knoppen op de voorste portieren, gaan de sloten wel dicht, maar het is daarna niet mogelijk met dezelfde knoppen de sloten weer te ontgrendelen. Dat werkt dan alleen via de afstandsbediening. Wanneer ik de knoppen bedien hoor ik wel dat de sloten worden aangestuurd, maar er komt dus geen beweging in.

Uitlezen bij de dealer bracht aan het licht dat het linker achterportierslot een storing heeft. Hoewel het slot verder wel normaal functioneert zou het kunnen zijn dat deze storing er voor zorgt dat de openen-functie van de knoppen daarom niet meer werkt. Ik heb zojuist het slot gedemonteerd en ingesmeerd waar maar te smeren viel, maar helaas...

Vragen:

Heeft iemand dit ook een keer bij de hand gehad?
Heeft er iemand toevallig een slot met nummer 8650552 liggen?
Iemand nog tips?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member

als je de schakelaars in het portier schoonmaakt is het dan misschien over het probleem?
Oceanracer
Geartronic member

Ik zou dat natuurlijk kunnen proberen, al is de kans dat beide schakelaars (links en rechts) op het zelfde moment vervuild zijn, niet zo heel erg groot, toch? Temeer omdat ik de auto wel kan afsluiten met die zelfde schakelaars. Echt weer zo'n vage storing die mij moet overkomen. Zucht...
Oceanracer
Geartronic member

Schiet me trouwens nog wel wat te binnen: Het komt geregeld voor dat ik van achter het stuur van het portier rechts achter het raam wel kan openen, maar niet sluiten. Dat sluiten moet dan gebeuren met de schakelaar op het rechter achter portier. Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?
abbabak1
4th Gear member

Je zou het bijna denken. Ik ga ook als eerste voor Ramon² zijn oplossing.

Ben ook welnieuwsgierig hoe het daar in elkaar zit...het is gemaakt voor een klein puls-stroompje maar het heeft daar wel wat te lijden met vocht....
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Oceanracer
Geartronic member

Het vervelende is dat beide deurpanelen moeten worden gedemonteerd om de schakelaars te kunnen verwijderen. Bovendien is het maar de vraag in hoeverre de schakelaars demontabel zijn. Met andere woorden: Het is wel wat werk en het is niet zeker dat het probleem daarmee is opgelost.

Voor wat betreft het eventuele vocht, viel het mij vanmiddag op dat er een soort van groen/grijze schimmelachtige substantie zat op de aluminium portiergreep aan de binnenzijde van de linker achterdeur. Toen ik het zwarte schuim had verwijderd om bij het slot te kunnen komen, was de holle zijde van de deur verder wel gewoon droog.

De auto wordt niet veel gebruikt. Hij staat geregeld enkele weken stil. Ondanks dat zijn de ramen niet vaak beslagen of andere op vocht duidende problemen zoals een muffe geur of beschimmelde vloermatten.

Wel één voordeeltje: Ik zag vanmiddag dat het defecte lampje van de raambediening van het betrokken portier gewoon te demonteren is, terwijl ik van de dealer had begrepen dat het een ledje betrof wat niet los is te vervangen.

Het zou toch niet zo zijn dat het niet functioneren van het lampje te maken heeft met het slot? :? :roll:
abbabak1
4th Gear member

Oh, ik dacht eigenlijk alleen aan de bestuurdersdeur. Omdat hier iets niet werkt en die meestal wordt gebruikt en dus wat regendruppels slikt... en misschien stof en vuil van buiten wegens open raam, stof van kleding van je arm....

Eigenlijk met een ID zoals je Saab Cabrio onstekingsloten lopend krijgt: Injectiespuit heet water en dan perslucht er achteraan :/

Maar ik zou dus eerst proberen of het bakje schakelaars bestuurder eruit te halen is en dat dan schoonmaken...
KTM Macina Sport 9
BMW F800GS te koop
JacoS80
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb mijn auto nu ruim 1 jaar en 100.000km in bezit en al die tijd kan ik inderdaad alleen de deuren afsluiten en niet openen met de daarvoor bestemde schakelaars in de voorportieren.
Tot op heden heb ik het voor lief genomen, ik gebruik de functie voor het afsluiten van de deuren van binnenuit praktisch nooit.
Ik ben overigens wel benieuwd wat de oplossing is.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
Oceanracer
Geartronic member

Ik hou er persoonlijk niet van om zaken die aan een auto mankeren, niet te verhelpen. Bovendien kan het zo zijn dat het van kwaad tot erger gaat en je een keer de auto ook niet meer met de afstandsbediening open krijgt. En dat soort zaken gebeurt altijd op een onmogelijk moment. Ik wil het dus graag oplossen.

Ik heb Volvos.nl een mail gestuurd met het verhaal. Daar kost een (gebruikt) slot de helft van een nieuw exemplaar. Wellicht dat ik daar een slot mag afnemen om te zien of het probleem dan is opgelost. Niet geschoten is altijd mis, nietwaar?
Ramon&Ramon
7th Gear member

met een beetje mazzel kun je het schakelpaneeltje er voorzichtig uit wippen uit de deur,de schakelaars kunnen voorzichtig uit elkaar genomen worden.
abbabak1
4th Gear member

Thanks Ramon&Ramon, fijn om het zeker te weten... :)
KTM Macina Sport 9
BMW F800GS te koop
Oceanracer
Geartronic member

Het is me nu te koud om er mee bezig te gaan. Maar komende woensdag gaan we een dagje naar Amersfoort, dus eigenlijk zou ik dan ook even bij Volvos.nl willen langsrijden om een ander slot te proberen. Ik heb echter nog geen reactie op mijn mailtje ontvangen. Ik zal hem even een PM sturen, want ik zag dat hij hier ook geregeld op het forum meeleest.
jpwg001
6th Gear member

Succes ermee Erwin. Ik hoop dat je het oplost. Laat wel even weten wat de oorzaak was...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb vanmorgen de panelen van beide voorportieren verwijderd. Daarna de bedieningspanelen verwijderd, geopend en gereinigd. Ik vind het een zeer goede constructie, want eigenlijk was er niets te reinigen. De contacten waren nog brandschoon en er is ook geen vocht of stof door of langs het rubberen matje gekomen. Ook het binnenwerk op de printplaat zag er nog als nieuw uit.

Nadat ik alles weer had gemonteerd, bemerkte ik dan ook geen verschil. De auto wil nog steeds op slot met de knoppen op de portieren, maar niet meer open. Het raam van het rechter achterportier gaat nu wel weer open en dicht, maar ik moet er eerlijkheidshalve bij vermelden dat die storing zich ook niet altijd voordeed.

Verder heb ik het paneel van het linker achterportier verwijderd zodat ik het lampje van de raambediening kon verwijderen. Kan ik daar woensdag gelijk even een nieuw lampje voor halen. Leuk detail is trouwens dat de voorste knoppen allemaal worden verlicht door ledjes op de printplaat en dat de knoppenverlichting voor achterin dus een klein gloeilampje met een groen kousje hebben.
jpwg001
6th Gear member

Is het veel/moeilijk werk om de deurpanelen te verwijderen?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Oceanracer
Geartronic member

Het is me meegevallen. Even de pinnetjes van de clips voorzichtig doordrukken die rondom het deurpaneel zitten. Dan van de deurgreep de cover voorzichtig van onderaf loshalen met een schroevendraaier. Daarna met een torx 2 schroeven daarachter losdraaien. Kabel van de ontgrendelhandel losklikken en beide stekkers van het bedieningspaneel loshalen en eventueel die van de tweeter.

Het bedieningspaneel van het rechter portier is onmogelijk te verwijderen zonder het deurpaneel los te halen. Bovendien is het bedieningspaneel ook lastig te verwijderen als het deurpaneel eenmaal los is, maar met wat geduld gaat het wel.

Het paneel van de linkerzijde zou met wat geluk ook zonder loshalen van het deurpaneel moeten lukken, maar er zit aan de onderzijde van het bedieningspaneel een schroef vast, waardoor ik denk dat demonteren wellicht nog gaat lukken, maar het weer monteren vrijwel onmogelijk is. Dus beter ook het linker deurpaneel verwijderen voor werkzaamheden aan het bedieningspaneel.

Pinnetjes wel even uit de clips halen alvorens weer te monteren.
Thijs
7th Gear member

Zou er wellicht een storing zitten in de communicatie met de CEM van de achterdeuren? Omdat je het ook hebt over de raambediening die niet werkt?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Oceanracer
Geartronic member

Ik zou een storing in de CEM zeker niet willen uitsluiten. Maar omdat de haperende ruit nu (weer) lijkt te werken en bij het uitlezen door de dealer een foutmelding bij het linker achterportier werd gemeld, zet ik daar nu eerst op in. Als een ander slot geen soelaas biedt, zal ik verder moeten kijken.

Vandaag ook achter een nieuw lampje aan geweest. En wat blijkt? Het lampje is niet los leverbaar! Hoewel ik het lampje gemakkelijk heb verwijderd (gewoon een bajonetsluiting) zou er volgens de PC geen nieuw lampje voor leverbaar zijn. Dat zal dus wel een zoektocht worden.

Overigens heb ik ook nog altijd geen reactie van Volvos.nl ontvangen. Afgelopen woensdag een mail gestuurd en zondag een PM verzonden. De PM is wel gelezen. :?
MN-NL
5th Gear member

Elk lampje dat los kan, kan je los kopen! Althans, ik heb het altijd nog voor elkaar gekregen.

Hier in 's-Hertogenbosch heeft mijn onderdelen leverancier (Heijl automaterialen) een sorteerdoos onder de balie liggen waar heel veel lampjes in zitten.

En Conrad is ook een goede bron voor dit soort dingetjes.

Groet, Marc
JacoS80
3rd Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Ik zou een storing in de CEM zeker niet willen uitsluiten. Maar omdat de haperende ruit nu (weer) lijkt te werken en bij het uitlezen door de dealer een foutmelding bij het linker achterportier werd gemeld, zet ik daar nu eerst op in. Als een ander slot geen soelaas biedt, zal ik verder moeten kijken.
Nu bedenk ik mij dat ik ook een storingsmelding heb bij het portierslot rechtsachter. Hang mij niet op aan de correcte melding maar het is iets in de trant van "spanning portierslot te hoog".
Aangezien ik hetzelfde probleem heb als jij kan het best het slot zijn wat de problemen veroorzaakt.
Bij de dealer werd mij verteld dat deze melding vaker voorkomt en ik mij er geen zorgen over moest maken.

Ik ben benieuwd.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”