Wie kan mij adviseren m.b.t. mogelijke aankoop van een set nieuwe schokbrekers en veren (rondom).
Wil een iets sportiever karakter maar het moet niet teveel tenkoste gaan van het comfort, voor wat betreft de veren wil ik de auto niet te veel verlagen.
Heb hier al wat zoekwerk gedaan maar kom er niet echt uit, de Gele sport Koni's? maar welke veren erbij, of toch een ander merk schokbrekers zoals Bilstein. Zie door de bomen het bos niet meer zal ik maar zeggen.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie
Advies gevraagd m.b.t. nieuwe schokbrekers en veren
-
- 4th Gear member
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- FrankS60
- 5th Gear member
Het voordeel van gele koni's is dat je ze zo hard of zacht kunt zetten als je wil. Gele Koni's op de zachtste stand zijn gemiddeld genomen (wat ik tot nu toe zelf heb gereden, niet onder Volvo) niet veel harder dan standaard. Op 1 auto (Audi) waren ze zelfs zachter dan origineel af te stellen.
Qua veren is het vrij persoonlijk, er staat in een ander topic wel een vergelijkingsrijtje met hoogtes e.d. . Je kunt ook eerst gele koni's proberen met originele veren. De ervaring leert echter dat je het minste comfortverlies krijgt met progressieve veren en niet te harde schokbrekers. De progressieve veer zal bij normaal cruisen bijna zo zacht veren als een standaard veer, maar bij ingeveerde toestand (bochtenwerk) wordt hij snel harder.
Overweeg ook een veerpootbrug voor een strakker stuurgevoel en zorg dat je ophanging als geheel (staat rubbers e.d. , evt vervangen -> powerflex) 100% in orde zijn.
Qua veren is het vrij persoonlijk, er staat in een ander topic wel een vergelijkingsrijtje met hoogtes e.d. . Je kunt ook eerst gele koni's proberen met originele veren. De ervaring leert echter dat je het minste comfortverlies krijgt met progressieve veren en niet te harde schokbrekers. De progressieve veer zal bij normaal cruisen bijna zo zacht veren als een standaard veer, maar bij ingeveerde toestand (bochtenwerk) wordt hij snel harder.
Overweeg ook een veerpootbrug voor een strakker stuurgevoel en zorg dat je ophanging als geheel (staat rubbers e.d. , evt vervangen -> powerflex) 100% in orde zijn.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 4th Gear member
Kijk, zo leer ik toch weer iets van jullie!
Veerpootbrug, nog nooit van gehoord, en progressieve veer......... :oops:
Zal eens googelen
Bedankt!!
Veerpootbrug, nog nooit van gehoord, en progressieve veer......... :oops:
Zal eens googelen
Bedankt!!
S80II V8
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.4 Classic
V40 T4
-
- 4th Gear member
Heeeeeeeeee, dat van die veerpootbrug is me inmiddels duidelijk, die zit er bij mij (2.4T) standaard onder......................(of moet ik zeggen op) .kan ik daar dan nog iets aan verbeteren???
D.m.v. Powerflex bussen b.v.? of een andere veerpootbrug?
D.m.v. Powerflex bussen b.v.? of een andere veerpootbrug?
S80II V8
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.4 Classic
V40 T4
-
- 4th Gear member
Dat van die progressieve veren daar kom ik nog even niet uit 

S80II V8
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.4 Classic
V40 T4
- toppertje
- 6th Gear member
dat wat jij"veerpootbrug"noemt,zit bij elke V70 na 2000
standaard erop.
dit is nl. de bevestigingsbeugel van je motorsteun.
idd, is door middel van powerflex bussen deze iets minder
beweegelijk te maken,zodat hij iets meer de functie van vpb krijgt.
standaard erop.
geen glans zonder wrijving
-
- 4th Gear member
Naast de door jou genoemde motorsteun is mijn 2.4T ook voorzien van een veerpootbrug, net even wat plaatjes gegoogled en dat zit er bij mij ook op.toppertje schreef:dat wat jij"veerpootbrug"noemt,zit bij elke V70 na 2000
standaard erop.
Heb op de site van APP al een set bussen gezien om deze wat stijver te maken.
S80II V8
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
- FrankS60
- 5th Gear member
Een veerpootbrug is een vrij starre constructie tussen de schokbreker bevestigingen. Dit is om de starheid van de constructie verbeteren waardoor beweging van het stuur niet door lastverandering wordt omgezet in torsiekrachten op het chassis maar in een daadwerkelijke koersverandering.
Wat er standaard op zit is zoals hierboven al gepost inderdaad alleen een motorophanging die ook niet echt vast zit. Hangt in rubbers en is dus niet echt behulpzaam voor het star krijgen van het chassis. Wiebel er maar eens aan, niet echt heel nuttig voor ons doel.
Dit is een linkje over progressieve veren.
http://www.tuninglinx.com/html/suspension-springs.html
Waar het op neer komt,is dat een lineaire veer altijd min of meer dezelfde inveer karakteristiek heeft. Een bepaalde veerconstante. Als je de veer in de ingebouwde toestand hebt, en je voegt 25 kg toe, veert hij X in. +50 kilo = 2X, +100 kilo = 4X enz.
Een progressieve veer zal door het aangepaste ontwerp anders inveren. Die zal bij 25 Kg X cm inveren, bij 50 Kg iets minder dan 2X en bij 100 Kg maar 3X en niet 4X. Je krijgt bij een grotere kracht op de veer, minder resultaat qua invering. Dat heeft als effect dat je bij een kleine hobbel in de weg (kracht van 25Kg) een normale veer hebt die soepel is. Maar als je hem vol in de bocht hangt (100Kg) veert hij minder in dan de lineaire veer, en voelt dus harder aan. Dat houdt de auto rechter op en zorgt voor meer grip door minder body-roll en gewichtsverplaatsing. Je krijgt echter op dat moment wel een grotere "klap" als je een 25Kg hobbel raakt. Die zal namelijk de veer niet X extra laten inveren, maar slechts (bijvoorbeeld) 1/4X.
Dit zijn allemaal voorbeeldgetallen, maar het gaat om het idee.
Hierbij nog een grafiekje wat dingen wellicht verduidelijkt.

Wat er standaard op zit is zoals hierboven al gepost inderdaad alleen een motorophanging die ook niet echt vast zit. Hangt in rubbers en is dus niet echt behulpzaam voor het star krijgen van het chassis. Wiebel er maar eens aan, niet echt heel nuttig voor ons doel.
Dit is een linkje over progressieve veren.
http://www.tuninglinx.com/html/suspension-springs.html
Waar het op neer komt,is dat een lineaire veer altijd min of meer dezelfde inveer karakteristiek heeft. Een bepaalde veerconstante. Als je de veer in de ingebouwde toestand hebt, en je voegt 25 kg toe, veert hij X in. +50 kilo = 2X, +100 kilo = 4X enz.
Een progressieve veer zal door het aangepaste ontwerp anders inveren. Die zal bij 25 Kg X cm inveren, bij 50 Kg iets minder dan 2X en bij 100 Kg maar 3X en niet 4X. Je krijgt bij een grotere kracht op de veer, minder resultaat qua invering. Dat heeft als effect dat je bij een kleine hobbel in de weg (kracht van 25Kg) een normale veer hebt die soepel is. Maar als je hem vol in de bocht hangt (100Kg) veert hij minder in dan de lineaire veer, en voelt dus harder aan. Dat houdt de auto rechter op en zorgt voor meer grip door minder body-roll en gewichtsverplaatsing. Je krijgt echter op dat moment wel een grotere "klap" als je een 25Kg hobbel raakt. Die zal namelijk de veer niet X extra laten inveren, maar slechts (bijvoorbeeld) 1/4X.
Dit zijn allemaal voorbeeldgetallen, maar het gaat om het idee.
Hierbij nog een grafiekje wat dingen wellicht verduidelijkt.

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- toppertje
- 6th Gear member
heb jij dan net als op onderstaande foto,2 beugels?SuperKnutsel schreef:Naast de door jou genoemde motorsteun is mijn 2.4T ook voorzien van een veerpootbrug, net even wat plaatjes gegoogled en dat zit er bij mij ook op.toppertje schreef:dat wat jij"veerpootbrug"noemt,zit bij elke V70 na 2000
standaard erop.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- FrankS60
- 5th Gear member
Dat denk ik niet, als hij het over bussen heeft om het stijver te maken. Die gaan namelijk op die bout die je aan het eind van de motorsteun-dwarsbalk ziet. In dat lichtere (alu/ijzer kleur) stuk zit namelijk een rubber dat je kunt vervangen voor starre bussen. Ben je er nog niet helemaal maar het geeft zeker meer stijfheid dan de huidige constructie. Het geeft ook meer trillingen van de motor door aan de rest van de auto, en dus ook het interieur.
- toppertje
- 6th Gear member
ik denk ook dat hij alleen die beugel heeft waar de motorsteunFrankS60 schreef:Dat denk ik niet, als hij het over bussen heeft om het stijver te maken. Die gaan namelijk op die bout die je aan het eind van de motorsteun-dwarsbalk ziet. In dat lichtere (alu/ijzer kleur) stuk zit namelijk een rubber dat je kunt vervangen voor starre bussen. Ben je er nog niet helemaal maar het geeft zeker meer stijfheid dan de huidige constructie. Het geeft ook meer trillingen van de motor door aan de rest van de auto, en dus ook het interieur.
aanzit.
zoals ik al opmerkte,is dit dus geen vpb.
op de foto zit boven deze steun WEL een echte vpb.
- Zenith
- 3rd Gear member
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)
If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
-
- 4th Gear member
toppertje schreef:heb jij dan net als op onderstaande foto,2 beugels?SuperKnutsel schreef:Naast de door jou genoemde motorsteun is mijn 2.4T ook voorzien van een veerpootbrug, net even wat plaatjes gegoogled en dat zit er bij mij ook op.toppertje schreef:dat wat jij"veerpootbrug"noemt,zit bij elke V70 na 2000
standaard erop.
Nee, ik heb maar 1 beugel...........de voorste op de foto.
Volgens jou moeten het er dus 2 zijn?
Weer wat geleerd!!
S80II V8
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.4 Classic
V40 T4
- FrankS60
- 5th Gear member
Ja dat klopt! Bij mijn weten zijn ze verkrijgbaar via European Tuning of via IPD zelf en dan verzenden naar NL. Dat verzenden werkt op zich prima, maar kost wel wat tijd en geld. Ook deze bars helpen om het geheel stijver te maken en beter in vorm en uitlijning te blijven bij bochtenwerk.Zenith schreef:Dit schijnt ook wonderen te doen:
http://www.ipdusa.com/Volvo-V70XC70-P2/ ... 7-387-369/
-
- 2nd Gear member
koen.s schreef:Ik heb onder mijn C70 gele koni`s en Intrax verlagings veren 25 mm, en ook een veerpootbrug. Het rij een stuk sportiever, en je kan zelf ook de schokdemper instellen.
Wat is nou toch dat "sportieve rijden" ? Laat je de ander dan winnen bij stoplichtsprints ? Laat je je vrouw rijden en ren je er zelf naast ?
Andere dempers en veren betekenen over het algemeen een stuggere, minder overhellende auto. Wellicht kun je de bocht dan met 85 i.p.v. 83 km. nemen.
Ik ga nu even sportief een biertje drinken (hard lopen naar de koelkast)
-
- 4th Gear member
Doe mij maar dat iets stuggere rijkarakter, voor het sportieve ga ik dan naar de sportschool...................
Vind over het algemeen dat de volvo's (die ik heb gehad) iets aan de slappe kant kwa ophanging, overhellen enz.
Vandaar dus mijn vraag over ophanging, schokbrekers c.q. vering
Vind over het algemeen dat de volvo's (die ik heb gehad) iets aan de slappe kant kwa ophanging, overhellen enz.
Vandaar dus mijn vraag over ophanging, schokbrekers c.q. vering
S80II V8
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.4 Classic
V40 T4
- Maus-met-Volvo
- 4th Gear member
Eh, sportieve rijden? In essentie rijdt je een volvo toch voor het comfort? Oké, je hebt de R maar dat is toch nog geen sportwagen, dan zou ik wel een BMW kopen, da's denk ik een sportieve auto. Wat wèl altijd fijn is als je een auto voelt. Ik bedoel dan dat je in je rug en kont voelt wat die auto gaat doen, dus in dat opzicht een stabi en verlagingsset oké. Maar om nou direct een race set up vor je volvo te kiezen, nee, daar geloof ik niet in want dan is het geen volvo meer...