Dashboardverlichting HU603 / HU1205

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Hollander66
Starter

Geachte liefhebbers, Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Onlangs heb ik een HU603 en een HU1205 gekocht. Van beide radio's werkt de dashboardverlichting niet. Het geluid en de displayverlichting doen het wel.
In eerdere topics van dit forum werd mij duidelijk dat voor de HU603 software geladen moet worden bij de Volvo dealer, voor de HU1205 is dit niet nodig zijn. Zodoende ben bij ik de dealer in Waddinxveen geweest maar het is niet gelukt om de software te laden voor de HU603. Ik moet (kan) een nieuwe afspraak maken om achter de oorzaak te komen.
In een andere topic werd het advies gegeven om contact met Volvos.nl op te nemen. Helaas wil Bert Jan ter Maat van Volvos.nl niet helpen omdat de radio niet bij hem gekocht is.

Kunnen jullie mij adviseren wat te doen om de verlichting werkend te krijgen? Mogelijk is de combinatie radio - auto niet correct. Maar het lijkt mij dat de dealer dat had kunnen aangeven.

Met dank en groeten

Ter info:
- De auto is een S60 2.4 edition bifuel, mrt 2003 (model 2004 volgens de dealer)
- HU 1205: P30623157 157, modelnr 3AF285D/nr-1205-2, serienr V02850 2010 5058
- HU 603: 8651152-1, 7881 0103, V02850 13211306G
- bedrading groen stekker:
1 rood, 2 paars, 3 leeg, 4 leeg, 5 leeg, 6 leeg.
7 wit, 8 groen, 9 blauw/wit, 10 leeg, 11 leeg, 12 bruin
Doeke Dobma
5th Gear member

Het schijnt ook te maken te hebben met het bouwjaar van de auto en van de radio. Deze moeten (redelijk) overeenkomen. Op de stickers van de radio schijnt een code of jaar te staan, maar ik weet hier het fijne niet van.

Overigens zou ik je adviseren om de Volvos.nl en de naam van de persoon te verwijderen. Indirect verwijt je hem nu iets, terwijl ze eigenlijk gelijk hebben. Als je bij de mediamarkt een TV koopt, hoef je logischerwijs ook niet bij de BCC aan te kloppen voor service. Dat je ze met naam en toenaam noemt geeft het gevoel alsof je ze een beetje zwart wil maken, onterecht als je het mij vraagt.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Hollander66
Starter

Even een korte toelichting:
In een oudere topic wordt verwezen naar Volvos.nl voor hulp bij problemen met een bigfront radio. Dit advies heb ik opgevolgd. Om begrijpelijke reden wordt ik niet verder geholpen. Dit wil ik graag aan iedereen, in een zelfde situatie, meegeven zodat zij niet Volvos.nl onnodig benaderen. Het is op geen enkele manier mijn bedoeling om iemand zwart te maken.
Oceanracer
Geartronic member

De HU603 moét overeenkomen met het bouwjaar van de auto, anders gaat het simpelweg nooit werken.

De HU1205 is geen netwerkradio en werkt derhalve altijd in iedere auto. De verlichting van de knoppen zou wel moeten werken, maar is bij een S60 op geen enkele manier regelbaar. Bovendien moet er een separate draad worden getrokken om de rijsnelheid door te geven, anders werkt de stembegeleiding niet.

Het zou kunnen dat je voor de knoppenverlichting een kleine aanpassing in de stekkeraansluiting moet verrichten. Ik heb voorheen een HU1205 in de auto gehad en nu een HU603 en in beide wagens functioneerde het als hierboven beschreven.

Wellicht dat je eens navraag kunt doen bij Bob van Volvotech, forum-sponsor alhier en altijd bereid je te helpen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
HansEindhovenV70
4th Gear member

De verlichting van de knoppen van de hu-1205 moet werkend te krijgen zijn is een vaste draad, alleen de dim verlichting functie werk niet.

Toch flauw.... dat volvos.nl mensen niet gewoon helpt omdat ze er zelf geen slaatje uit slaan.
Gast

HansEindhovenV70 schreef:Toch flauw.... dat volvos.nl mensen niet gewoon helpt omdat ze er zelf geen slaatje uit slaan.
HO ho, wacht even.
Toevallig ken ik Bert Jan en hij is zeker niet te beroert om iemand te helpen,
maar Volvos.nl is een hobby naast zijn bedrijf in computerkabels enz...
Ik heb ook ooit een radio bij hem gekocht, is er gratis in gezet (zoeken naar de radio waarvan de verlichting ging branden),
Later tot 3X maal een andere gekregen ivm met een "piepje". Oorzaak bleek later niet de radio.
Bert Jan heeft hier niets van gezegd, maar geholpen het probleem op te lossen.

Volgens mij kan het niet zo zijn dat je ergens anders wat koopt en Bert Jan het probleem op moet lossen.
Adviezen zal hij zeker geven, maar daar houdt het dan toch ook op?
Je verwacht toch niet dat hij de radio (kosteloos) om gaat wisselen voor één waarbij de verlichting wel werkt?
Hollander66
Starter

Gisteren heb ik, bij mijn (niet-Volvo) garage, de lampen van de knoppen verlichting laten doormeten. Deze zijn alle in orde. Volgens de monteur mist hij in de voeding een aantal draden. Graag zou hij een aansluitschema van de HU603 en de HU1205 hebben. Kan iemand mij daaraan helpen?

Mijn bedrading van de groen stekker is:
1 rood, 2 paars, 3 leeg, 4 leeg, 5 leeg, 6 leeg.
7 wit, 8 groen, 9 blauw/wit, 10 leeg, 11 leeg, 12 bruin
Zijn dit voldoende aansluitingen?

Wat ik in een topic gevonden heb is:
A1 = constant +
A2 = geschakelde +
A3 = verlichting knoppen radio
A4 = snelheidssignaal
A5 = achteruitsignaal
A6 = mute van de radio
Voor het aansluiten van de HU1205 zou dan A2 en A3 verbonden moeten worden. Wat ik niet gevonden heb is of dit een aansluiting is voor een S60. Weet iemand of dit voor een S60 is? Als dit voor de S60 is dan heb ik geen aansluiting van de verlichting van de knoppen.

Wat ik ook hier in een topic gevonden heb is: "
Je dient een snelheidspuls aan te sluiten op je HU1205. Deze dien je uit je CEM te halen aansluiting D10, je CEM (centrale electronica module) zit aan de linkerzijde onder je dashboard, let op dit is niet je zekeringen kast!
Hiervoor heb je wel speciale stekkertjes nodig zowel voor in de steker die in de cem gaat alswel voor in de groene steker die in je HU1205 gaat.

Tevens dien je de verlichting door te lussen, dit is de paarse draad die in de groene steker aanwezig is die achter in je 1205 komt, voor aansluitingen van de steker lees de berichten hiervoor.".

Wat mij niet duidelijk is:
- waar moet de snelheidspulsdraad in de groene stekker?
- naar welke aansluiting in de groene stekker moet de paarse draad verbonden worden?
Hollander66
Starter

Update.

De radio's heb ik gekocht bij Slootstra in Gorredijk. (was prettig zaken doen.) Daar ben ik afgelopen weekend geweest om te zien hoe de radio aangesloten heeft gezeten. Het bleek dat er een tussenstekker zat tussen de groene stekker en de radio. Deze tussenstekker heeft meer aansluitmogelijkheden dan de originele stekker.

De bedrading van de tussenstekker (die nu de radio in gaat):
1 rood (dik), 2 rood/geel, 3 geel/wit, 4 groen, 5 oranje, 6 blauw
7 leeg, 8 leeg, 9 rood (dun), 10 leeg, 11 leeg, zwart (dik)

Naast de grijze stekker, groene stekker en de antenne is er nog een kabelboom met een (a) gele, (b) blauwe, (c) rode en (d) zwarte draad.

De aansluiting van de tussenstekker is:
op 1 rood -> de rode draad uit de originele stekker en de (c) rode draad,
op 2 rood/geel -> de paarse draad uit de originele stekker en de (b) blauwe draad,
op 3 geel/wit -> verbonden met 2 rood/geel
op 4 groen -> nu niet aangesloten. (In de donor auto was deze aangesloten op een draad die van rechts kwam)
op 5 oranje -> nu niet aangesloten. (In de donor auto was deze aangesloten op een draad die van links kwam)
op 6 blauw -> nu niet aangesloten. (In de donor auto was niet te zien hoe deze aangesloten was. Er zit wel een kabelschoen op.)
op 9 rood (dun) -> de blauw/witte draad uit de originele stekker,
op 12 zwart (dik) -> de bruine draad uit de originele stekker en de (d) zwarte draad.

Het resultaat is:
- De HU1205 heeft nu wel knoppen verlichting. Ik kan de radio nog niet testen omdat ik nog geen gps en geen code heb.
- Van de HU603 werkt de knoppen verlichting (nog) niet.

Kan iemand mij adviseren of de kabels zo juist zijn aangesloten? Ik verwacht dat 4 groen nodig is om de navigatie goed te laten functioneren.

Wat mij opvalt is dat de gele kabel uit de kabelboom niet is aangesloten. Is deze niet nodig?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”