S80 2004 premium audio, te veel bass

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
CorB
Starter

Hallo,

Ik rij sinds kort met een S80 D5 uit 2004 met de premium audio, Hu-801 en 4 x 50w versterker.
Als ik her en der lees over dit audiosysteem dan lees ik veel positiefs. Maar wat mij stoort is de enorm overdreven bas die zo te horen door de hoedenplankspekers geproduceerd wordt. Het komt ook heel duidelijk van achteren, terwijl ik liever de lage tonen wat 'locatieonafhankelijk' in de auto zou willen horen.
Ik heb via de 'verborgen' equalizer instellingen op de HU de bass van de achterzijde op 0 gezet, maar zelfs dan moet ik de normale bass regelaar op de HU nog wat terugdraaien om deze (mij irriterende) tonen er zo veel mogelijk uit te krijgen. Gevolg hiervan vindt ik wel dat het geheel wat hol gaat klinken.
Vanmiddag geprobeerd de fader verder naar voren te draaien en dat verbeterd ook wel enigzins.

Ligt het aan mij of is premium audio met alles neutraal ingesteld gewoon (te) rijk aan bepaalde lage frequenties?

Cor
M@rcel
6th Gear member

Ik heb (S80/HU801/PA300) alles standaard staan en herken het niet. Ik draai veel verschillende soorten muziek en ben erg blij met het geluid.

Wel staat de HU meestal in Dolby Mode. De achterspeakers krijgen dan een andere funktie. Mar ook in de andere twee modes is het me nog niet opgevallen.

Ook staat het volume bij mij meestal vrij hoog. :)
CorB
Starter

Marcel,

Dank voor je reactie.
De voorspeakers klinken wel goed bij mij, maar als ik de fader naar achteren zet dan komt er een dominant en rommelig laag en het lijkt er op dat het van rechtsachter komt.
Linksachter klinkt veel evenwichtiger als rechtsachter.
Misschien heb ik een speaker kapot, of zit er een los kabeltje of is één kanaal van de versterker niet helemaal fris meer of zo.
Ik zal de hoedeplank en deurbekleding achter eens losmaken en eens op onderzoek uit gaan.

Cor
CorB
Starter

Ik heb alle connecties van de achterspeakers en de versterker eens nagelopen, maar niks bijzonders gevonden.
Het lijkt alsof rechtsachter veel rommeliger klinkt als linksachter, maar dat kan ook komen vanwege de luisterpositie. Misschien is zittend op de passagiersstoel het beeld wel precies andersom.

Anyway, ik heb eens nagedacht hoe ik als niet deskundige op dit gebied op een simpele manier zou kunnen zien hoe de frequentiecurve eruit ziet. En hieruit mogelijk af te leiden of bepaalde frequenties te dominant worden weergegeven.

Ik heb uit mijn 'antieke' CD collectie nog een TDK test CD gevonden waar een track met pink noise op staat en heb in de Apple App store Spectrayzer gedownload voor op de iPhone.
Met de iPhone headset, waar een microfoontje ingebouwd zit (en waar ik vooraf niet al te veel van verwachtte), zag ik een grafiekje die tussen de 100 en 200 Hz een flinke bult had en ergens in het midden-hoog gebied nog één die er echt uit schoot.

Toen heb ik eerst met de fader op voor de curve getracht zo vlak mogelijk te krijgen, door het veranderen van de 'verborgen equalizer instellingen'. En daarna hetzelfde met de fader op achter. Ik moest behoorlijk 'ingrijpen' met de verschillende instellingen en alles stond daarna verre van neutraal ingesteld, maar wauw wat klonk het opeens veel beter! De bas zat er na deze instellingen over de gehele linie nog wat te dik in en heb de basregelaar op de HU nog een tikkie terug gezet en de fader en klein tandje naar voren.
Het kan aan mijn luistersmaak liggen, maar voor mij klinkt het nu waanzinnig mooi, zuiver en gebalanceerd en ook op alle volumes.
En als ik nu Dolby Surround er bij aanzet, begrijp ik opeens waar het voor is, want het effect hiervan is helemaal super en de muziek komt helemaal voorin te liggen zonder aan ruimtelijkheid te verliezen en het wordt er niet meer rommeliger van zoals eerst het geval was.

Ik heb het gevoel dat er geweldige speakers inzitten, maar dat de HU of de versterker een nogal kromme frequentiecurve uitstuurt of zo... Gelukkig is er in te grijpen met de verborgen equalizer, maar ik verwacht dat het voor het gros van de mensen een ondoenlijke taak is deze instelling zo op het gehoor goed te maken.
Maar eind goed al goed, het is voor mij nu het label Premium Audio echt waardig.
Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit herkennen.

Cor
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”