Pagina 1 van 3

Nieuw bij de Volvo Familie

Geplaatst: 20.02.2011 - 21:43
door chucky777
Hallo

Het was voor ons tijd voor een nieuwe stap. We hadden een audi a4 avant tdi uit 1999. Met 3 kids begint ie voor je gevoel steeds kleiner te worden.
Na heel wat avondjes zoeken en heel veel reviews te lezen, kwam al snel de V70 naar boven. Wat een prachtige auto!
Wat ik minstens zo belangrijk vind, is de motor die erin zit. En zoals beschreven was, loopt ie wel heel erg mooi. Km's zijn ook geen probleem.
Er waren praktisch 3 dingen waar je op moet letten: massa vliegwiel, verstuivers en radiateur...., als ik mij niet vergis.

Nu heb ik er 1 gevonden in Almelo, een zwarte uit 2002, waar 30dkm per jaar mee is gereden, voor de snelle rekenaar 270 dkm. Na een proefrit had ik al besloten deze te kopen, vrouw en kids ook unaniem voor.

Doordat ik veel vertrouwen had in de auto en garage, hoefde ik geen garantie. We hebben 'm ondertussen een week en in de 250 gemaakte km's genoot ik van de gemaakte keus. Wat een wagen....., de quote 'Volvo for life' brandde al aardig in mijn blauwprint..., totdat...

Gisteren reed ik met een vriend van me en liet hem even achter genieten op de linker stoel. De motor was goed warm en ik knikte dat ie wel wat gas kon geven. Waarschijnlijk was mijn manier van gasgeven anders, maar vanaf 2500 toeren schoot ie ineens door...???
Zo ook in de 4e.

De auto schakelt en rijdt verder perfect, maar duidelijk is dat de koppeling aan zijn einde was. Ik baalde natuurlijk gelijk dat ik deze niet in de proefrit was tegenkomen. Waarschijnlijk uit respect voor deze machine heb ik 'm toen net niet hard genoeg belast.
Vandaag overigens, kwam er een probleempje bij, bij de beruchte rotondes, die ik 3/4 nam, kwam er een hard zoemend geluid bij. Met behulp van dit forum, was al snel duidelijk dat het niveau van stuurbekrachtiging-olie onder minimum bevond. Gelijk zag ik het lekje onder het reservoir waar de rubberen slang begint, en dit wordt morgen gelijk verholpen, 1 probleem minder.....

Met lood in mijn schoenen de laptop maar gepakt en de garage een email gestuurd(gisteren). Vrij snel kreeg ik antwoord op mijn vraag of hij nog iets voor mij kon betekenen. Hij gaf aan, dat hij iig de koppelingsset wilde vergoeden. En let wel, hij hoefde dit niet aan te bieden, maar deed het wel. Hij gaf aan dat hij dit vervelend vond, maar zelf nog niet had opgemerkt. Liefst had hij 'm even terug gehad, om dit te zelf te zien, maar hij wist dat ik op bijna 2 uren afstand zit en dus niet om de hoek.

Al met al, loopt dit verhaal waarschijnlijk met een sisser af. Het zal me nog wel iets gaan kosten, maar hey, dat is natuurlijk ook aan mijzelf te wijten, ik nam geen garantie of een dekra keuring. Ik ben nog niet helemaal klaar, maar ik wil volop gaan genieten van deze Zweedse gigant.

Ik had alleen nog wel een paar vragen aan jullie:

- Ik zag de kleur van mijn stuurbekr. olie, deze was grijs/zwart. Wat voor kleur hoort dit te zijn?

- Kunnen jullie mij helpen in het vinden van een garage? Liefst geen volvo dealer, want ik wil nog wel op vakantie komende zomer...
Ik las op dit forum, dat het voor voor een ervaren (volvo) monteur in ongeveer 5 uren erop zit(zonder tegenslag). Ik woon in Leeuwarden, liefst dus niet 1 in Maastricht :D . Ik doe nog een poging bij mijn oude garage, maar ik ben bang dat zij het houden bij de VAG motors van Audi, VW etc.....

Alle info is welkom, alvast bedankt!

Oh ja, de foto's zal ik er snel opzetten, dat scheelt weer een vraag voor jullie! :lol:

Geplaatst: 20.02.2011 - 21:58
door Hans oet Twent
Nou Welkom zou ik zeggen. Ik zou als ik in jouw schoenen zou staan terug gaan naar de dealer in Almelooo. Immers dankanhij zelf ee bekijken en de kosten op zich nemen. Vraag een vervangende auto gedurende de reparatie periode. En vraag hem gelijk de rest goed na te kijken. Dan ben je gelijk klaar.

Enniewee proficiat met je nieuwe auto. Kan nog jaren mee. Enne pics zijn we heeel gek op hier.

Geplaatst: 20.02.2011 - 22:18
door Gast
Ook welkom. :P
Advies: terug naar Almelo. Een auto kopen zonder garantie en de garagehouder wil iig de koppelingset vergoeden?
Heb jij even geluk.

Geplaatst: 20.02.2011 - 22:29
door paulh
Welkom! mooi verhaal, goeie garage.

Geplaatst: 20.02.2011 - 22:29
door chucky777
Dank u wel, heren!

Ha ha, zou mooi zijn geweest.
Helaas, het is meer een plaatselijk verkooppunt, zonder dat ie eraan sleutelt.....

Dus ben op zoek naar iemand die mij een vertrouwde garage/monteur kan aanbevelen voor deze job!

Geplaatst: 20.02.2011 - 22:39
door agria32
Wat een start...
Olie voor de stuurbekractiging is groen, hoort iig groen te zijn.

Geplaatst: 21.02.2011 - 09:39
door donald1957
chucky777 schreef:Dank u wel, heren!

Ha ha, zou mooi zijn geweest.
Helaas, het is meer een plaatselijk verkooppunt, zonder dat ie eraan sleutelt.....

Dus ben op zoek naar iemand die mij een vertrouwde garage/monteur kan aanbevelen voor deze job!
Uit dit topic (viewtopic.php?t=40656) blijkt dat er een heeele goeie garage in Hattem zit :D

Geplaatst: 21.02.2011 - 21:55
door chucky777
Ha ha ha,

Deze zit inderdaad redelijk dichtbij. Het was een kleine kans geweest, dat ik daar uit was gekomen. Maar voor die kleine kans ben ik gewaarschuwd, thanks!

Ook had ik nog een tip gekregen om de remvloeistof na te laten kijken. deze wil de hydraulische de koppeling ook aansturen had ik begrepen. Wieweet dat het daaraan lag. Vandaag een garage de vloeistoffen na laten kijken en de remvloeistof was in goede conditie en op peil! De stuurbekrachtigingsolie bijgevuld, echter was de buis poreus...., deze moet nog vervangen worden..

Dus toch de versleten platen.......
Ik hou jullie op de hoogte.......

Geplaatst: 21.02.2011 - 22:22
door M@rcel
Hoho, Hattem is een leuk stadje hoor!

Er er wonen ook betrouwbare mensen (heb ik gehoord)

:)

Geplaatst: 21.02.2011 - 23:09
door Gast
chucky777 schreef:Dus toch de versleten platen.......
Ik hou jullie op de hoogte.......
Ga hier wel even op zoek met Zoek.
Alleen een plaat vervangen is voor de toekomst waarschijnlijk zonde van het geld.
Het dualmassvliegwiel en de koppelingscilinder zijn ook 2 belangrijke dingen bij jouw koppeling.

Geplaatst: 22.02.2011 - 00:10
door chrisje
agria32 schreef: Olie voor de stuurbekractiging is groen, hoort iig groen te zijn.
Ik dacht altijd te menen dat het rood moest zijn ?

Geplaatst: 22.02.2011 - 18:47
door chucky777
M@rcel schreef:Hoho, Hattem is een leuk stadje hoor!

Er er wonen ook betrouwbare mensen (heb ik gehoord)

:)
Hey Marcel,

Ik wist alleen dat er leuke mensen in Hattum woonden, totdat ik van deze ene dealer hoorde :lol:. Ach ja, wat is 1 op de 11.760 inwoners..... :D

Geplaatst: 22.02.2011 - 18:57
door M@rcel
Ik kan wel rondleidingen naar de plek des onheils verzorgen :)

Geplaatst: 22.02.2011 - 19:05
door chucky777
Is dat inclusief rotte tomaten en eieren?

Geplaatst: 22.02.2011 - 19:08
door M@rcel
ja, pek en veren zelf meebrengen

Geplaatst: 22.02.2011 - 19:15
door chucky777
OK, weer on topic,

Ik heb mijn oude garage bereidwillig gevonden om de koppeling te laten vervangen. Deze heeft ook ooit eens de koppelingsplaten van mijn a4 vervangen. Ze hebben mijninziens veel verstand van zaken. Ze hebben toen een goede analyse gedaan en het dualmassvliegwiel laten zitten. Altijd perfect gekoppeld in de 5 jaar dat ik 'm had.

Het lijkt erop dat het allemaal goed komt, zonder teveel uitgaven.
Nog even afwachten met/zonder vervanging 2massvliegwiel...

Geplaatst: 23.02.2011 - 23:22
door chrisje
chrisje schreef:
agria32 schreef: Olie voor de stuurbekractiging is groen, hoort iig groen te zijn.
Ik dacht altijd te menen dat het rood moest zijn ?
Weet niemand hier een antwoord op?

Geplaatst: 24.02.2011 - 10:00
door Maus-met-Volvo
chrisje schreef:
chrisje schreef:
agria32 schreef: Olie voor de stuurbekractiging is groen, hoort iig groen te zijn.
Ik dacht altijd te menen dat het rood moest zijn ?
Weet niemand hier een antwoord op?
Ik zou eens informeren bij een oliefabrikant, Elf of Castrol of zo.

By the way, ondanks de valse start heel veel plezier met de V70; de mijne heeft nu 370.000 km op de klok en heeft na z'n grote beurt weer een heel nieuw leven voor zich. Geen noemenswaardige dingen, enkel olie en filters vervangen, nieuwe remschijven voor en blokken en een parkeerrem setje. Was nog van vòòr de modificatie, dus de voering lagen los in de trommel... :oops: Nu in ieder geval geen parkeerrem meer in m'n oksel... :D

Als je lange stukken hebt gevlogen :) , lkaat de motor dan even stationair draaien, dan kan je turbo even op adem/temperatuur komen. :angry4:

Geplaatst: 24.02.2011 - 11:10
door Carfreak
Welke garage in Almelo praten we over? (een nieuwsgierige Almerloer)

Geplaatst: 24.02.2011 - 12:05
door Rippie V70
« chrisje » :« agria32 » :
Olie voor de stuurbekractiging is groen, hoort iig groen te zijn.


Ik dacht altijd te menen dat het rood moest zijn ?


Weet niemand hier een antwoord op?
Groen!!! Met rode is het snel afgelopen met je stuurbekrachtiging!

Kroon oil specs

Typische standaardanalyses
Kleur GROEN
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,829
Viscositeit -20 °C, mm²/s 230
Viscositeit 40 °C, mm²/s 18,70
Viscositeit 100 °C, mm²/s 6,00
Viscositeitindex > 300
Vlampunt COC, °C 154
Vloeipunt, °C -55


Productspecificatie
VW TL 52146 (level)
Peugeot B712710 (level)
Volvo STD 1273,36 (level)
DIN 51524, T2
ISO 730, MAN M3289 (level)