Waar op te letten bij S60'ers?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Marcel_VW
2nd Gear member

Misschien dat er meerdere topic reeds bestaan m.b.t. dit onderwerp alleen ík kan ze met de zoekfunctie niet vinden (excuses als ik gewoon iets niet goed doe). Ik ben op dit forum terecht gekomen aan de hand van de oudere serie XC70 maar omdat ik daar een aantal adviezen heb gekregen om uit te kijken naar een Volvo zonder AWD ivm kostbare techniekproblemen ben ik een beetje uitgekomen op de S60-serie. Deze worden zo langzamerhand ook betaalbaar alleen omdat ik niet into-Volvo ben (nóg niet dan tenminste :twisted: ) qua problemen en aandachtspunten maak ik dit topic aan.

Mijn interesse gaat uit ( als ik de A3 TDI die ik nu rijd verkocht heb ) naar een S60 met in ieder geval Dolby Surround Sound, telefoon af-fabriek, cruise, zwart of beige volleer (dat half-leer vind ik maar op vreemde wijze verwerkt in de Volvo's of er moet een rationele verklaring voor bestaan?) en liefst met trekhaak...Máár nu komt het:

Welke (benzine) motorisering is het betrouwbaarste icm fatsoenlijke prestaties (140pk klink magertjes in een 1450kg zware auto?) en welk type versnellingsbak is aan te raden, hand- of automaatbak met het oog op hogere kilometerstanden? Bij Audi gaan veel Multitronic-automaten boven de 200.000km namelijk naar de maan en dan heb je een behoorlijke kostenpost. Wat zijn specifieke kwaaltjes van de S60-serie?

Ik zie een aantal S60'ers met elek. inklapbare spiegels en een heleboel niet, is dit optioneel geleverd of pas vanaf een bepaald jaar of uitvoering? Dit is wel iets wat ik graag zou willen gezien mijn auto nog wel eens aan straat staat of op een openbare parkeerplaats. En achteraf inbouwen zal wel weer niet mogelijk zijn of een kostbare aangelegenheid?
GekkeBelg
3rd Gear member
Contacteer:

als je geen AWD wil, (kan je idd pech mee hebben) zou ik voor een T5 gaan met manuele bak. Zeker als je geen nood hebt aan een geartronic.
De motoren zijn allemaal sterke blokken dus daar moet je (volgens mij niet te fel mee inzitten). De geartronic raad ik je af omdat ze enorm achterlopen op andere automatische bakken. Schakelt traag en hakerig en houdt enorm veel van je prestatie's tegen.

Typische kwaaltjes, geen idee, ik rij sinds ander half jaar met een S60 en nog geen probs gehad. Heb al wel gehoord dat de gasklep al eens probs geeft en de ECM ook. Maar zelf nog niets. (ook niet met men AWD)
De electr inklapbare spiegels is trouwens een optie, maar alle spiegels kunnen manueel ook ingeklapt worden
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
bassiej
2nd Gear member

Ik diverse volvo S60's gehad.

Heb zelf ervaring met de S60R, S60 2.4T 200PK en de S60D5.

Alle auto's bevielen en bevallen me erg goed. De S60R nooit problemen mee gehad en weggedaan aangezien ik zo'n 1200KM in de week reedt. Ik had toen nog wel mijn 2.4T200PK welke ik een zeer prettige auto vond, erg snel en vlot. Deze heb ik weggedaan op de 240 000KM weggedaan omdat ik problemen met onregelmatigheden in stationair lopen ging krijgen en al vele dingen daarvoor had laten vervangen.

Ik vermoed dat dit het gasklephuis was, aangezien die zeer veel problemen geven bij de S60. (waren bij volvo verbaasd dat hij 240 000KM erin heeft gezeten).

Nu heb ik alleen nog de S60 D5 welke mij ook weer zeer goed bevalt, zeker de pit in hoge snelheden bevalt me. Als je van 120 a 130 lekker wilt doortrekken klimt deze extreem snel.

Waar ik altijd oplet bij een S60 (ik rijd automaat), dat hij soepel schakelt niet lijkt te slippen bij schakelen en ook niet stoot. Aangezien als dit problemen gaat geven het erg moeilijk is te achterhalen bij volvo waar het probleem vandaan komt. (ik was 4000 euro verder en het probleem was nog niet gevonden.).

Verder zoals GekkeBelk zegt zijn de motoren van de S60 echt gewoon bakbeesten! Die zijn nauwelijks kapot te krijgen.

Als je specifieke vragen hebt hoor ik het wel.
Volvo S60 2.4T 200PK MY2002
Volvo S60 D5 163PK MY2003
Rick H
3rd Gear member

GekkeBelg schreef:als je geen AWD wil, (kan je idd pech mee hebben) zou ik voor een T5 gaan met manuele bak. Zeker als je geen nood hebt aan een geartronic.
De motoren zijn allemaal sterke blokken dus daar moet je (volgens mij niet te fel mee inzitten). De geartronic raad ik je af omdat ze enorm achterlopen op andere automatische bakken. Schakelt traag en hakerig en houdt enorm veel van je prestatie's tegen.

Typische kwaaltjes, geen idee, ik rij sinds ander half jaar met een S60 en nog geen probs gehad. Heb al wel gehoord dat de gasklep al eens probs geeft en de ECM ook. Maar zelf nog niets. (ook niet met men AWD)
De electr inklapbare spiegels is trouwens een optie, maar alle spiegels kunnen manueel ook ingeklapt worden
traag, oke. Geen voorsprong door techniek, oke
hakerig?? smooth as silk bedoel je zeker!

Voor de rustige rijder is een automaat no problemo, echter vraag je prestaties en sportief rijden, ga dan absoluut voor een MT
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...

MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
GekkeBelg
3rd Gear member
Contacteer:

Rick H schreef: traag, oke. Geen voorsprong door techniek, oke
hakerig?? smooth as silk bedoel je zeker!

Voor de rustige rijder is een automaat no problemo, echter vraag je prestaties en sportief rijden, ga dan absoluut voor een MT
toch 2/3 :D hehe

Een D5 MT is ook een aanrader, chipje = +200pk en 500Nm! Ow ja, heb trouwens wel een probleempje, de handrem en/of remschoenen :roll:

Volvo S60 R '05
Marcel_VW
2nd Gear member

GekkeBelg: Remschoenen? Ik mag toch hopen dat Volvo rondom schijfremmen heeft geplaatst op de S60?
En m.b.t. de inklapbare spiegels: dat dat handmatig kan dat weet ik, doe ik nu met mijn Audi ook alleen elektrisch vind ik toch prettiger ( ja, luiheid ik weet het :lol: ).

Rick H: Qua rijder ben ik normaal een rustige rijder maar af en toe 'moet' ik me even uitleven.

bassiej: gasklephuis had ik inderdaad al wel eens wat van gehoord, ook via Radar destijds een uitzending van gezien volgens mij. Waar ik op moet letten qua rijden/schakelen etc. is bij alle auto's in mijn ogen hetzelfde. Maar die reparaties van 4000 euro en nog niet opgelost daar word ik wel een beetje huiverig van om eerlijk te zijn. Een van de redenen om voor een Volvo te kiezen is het betrouwbare imago, kennis heeft een S80 2.5D automaat en heeft er nooit iets noemenswaardigs mee.
derre
3rd Gear member

Zou gewoon een t5 nemen dat wil wel redelijk vooruit , een d5 is niet 'extreem' snel zoals hier beweerd word , zelfs niet met chip in vergelijking met een gechipte 330d, 530d, of 535d ..
Marcel_VW
2nd Gear member

D5 zou ik echt fantastisch vinden, gewoon omdat ik bij voorkeur met een moderne turbodiesel rijd. Alleen diesel is voor mij binnenkort niet meer lonend en financieel dus niet interessant.
Een T5 is natuurlijk een uitvoering wat hoog op mijn lijstje staat alleen ik sta ook open voor een 140pk versie die voldoet aan alle genoemde opties. Ik zal er dan toch een keer mee moeten rijden of ik mij kan vinden in het beschikbare vermogen. Ben nu 115 TDI-pks met bijbehorend koppel gewend op 1160kg.
snowryder
2nd Gear member

Marcel_VW schreef: alleen ik sta ook open voor een 140pk versie die voldoet aan alle genoemde opties. Ik zal er dan toch een keer mee moeten rijden of ik mij kan vinden in het beschikbare vermogen. Ben nu 115 TDI-pks met bijbehorend koppel gewend op 1160kg.
Dan gaat een 140 pk benzine van bijna 1500kg niet volstaan vrees ik.
GekkeBelg
3rd Gear member
Contacteer:

derre schreef:Zou gewoon een t5 nemen dat wil wel redelijk vooruit , een d5 is niet 'extreem' snel zoals hier beweerd word , zelfs niet met chip in vergelijking met een gechipte 330d, 530d, of 535d ..
man, heb met de auto zelf meegereden en kwam kort in de buurt van de prestatie's van de R! Voornaamste probleem bij vol optrekken is natuurlijk wel gripverlies. Als ik het geweten had dat dit mogelijk was met een D5 van de 2de generatie had ik waarsch zelfs geen R gekocht!

Volvo S60 R '05
GekkeBelg
3rd Gear member
Contacteer:

snowryder schreef:
Marcel_VW schreef: alleen ik sta ook open voor een 140pk versie die voldoet aan alle genoemde opties. Ik zal er dan toch een keer mee moeten rijden of ik mij kan vinden in het beschikbare vermogen. Ben nu 115 TDI-pks met bijbehorend koppel gewend op 1160kg.
Dan gaat een 140 pk benzine van bijna 1500kg niet volstaan vrees ik.
vrees er ook wat voor, maar mss moet je ergens eens een testritje doen bij een Volvo-dealer met een 2de handsauto?

Volvo S60 R '05
Marcel_VW
2nd Gear member

vandaag met een 140pk 2.4 S60 automaat gereden uit 2002 en beoordeel dit als ruimschoots voldoende qua vermogen. Doet niet onder voor de A3 die ik op dit moment rijd. Over de rest van de auto hebben we het nog niet eens, dat is gewoon subliem !
Maar die testrit heeft wel consequenties: het MOET een volvo s60 5-cilinder worden MET automaat en veel opties...Zoeken dus zodra ik de A3 verkocht krijg want de inruil is bedroevend laag...

Dat 5-cilinder geluid icm de kickdown van de automaat, was gelijk verliefd...!
De automaat was trouwens niet zo eentje waarbij je ook zelf nog kan schakelen, is dit dan de Geartronic of is dit juist een 'oud' type automaat. Had wel een winterstand. Schakelde overigens als nieuw voor mijn gevoel.
sju_art
4th Gear member

Dan is ie net als de mijne P-R-N-D-4-3-L (of een iets andere volgorde :P).

Ik vind hem wel fijn en kan inderdaad ook niet meer zonder automaat! En als je alle berichten over die geartronics leest, ontloop ik bij toeval misschien wel heel wat problemen....

140pk is zeker wel voldoende, als je lekker wilt cruisen. Toen ik hem had vond ik het prima. Echter nu ik een 2.4T heb... Das rijd pas lekker!

Als advies voor een potentiele aanschaf kan ik in ieder geval aan raden een high performance of premium sound systeem te nemen. Anders moet je je basis voor heel veel geld upgraden en high performance is denk ik al alles wat je zoekt in een installatie...

Leren bekleding kun je later wisselen als je dat fijn vind. Bedenk gewoon goed als je een erg prettig rijdend exemplaar hebt laten keuren dat andere velgen, rti-navigatie, audio upgrades en tuning erg kostbaar zijn. Inklapbare spiegeltjes, leren bekleding, parkeersensoren en neerklapbare hoofdsteuntjes zijn dat niet.

Weet dus wat er al in moet zitten en als ie niet compleet kan zijn (doorbudget of aanbod), wat je er later relatief goedkoop nog bij kan doen.

Hoop dat je daar wat aan hebt en veel plezier met de zoektocht.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Marcel_VW
2nd Gear member

sju_art: Tuurlijk zal een 2.4t met 200pk of een T5 met 250pk nog beter rijden alleen mijn 'eis' is dat ik t.o.v. de Audi qua rijgenot en vermogen niet áchteruit ga, hoef niet perse meer vermogen of een snellere auto. Ik wil wel een vólle auto dus met geïntegreerde telefoon (geen carkit maar gewoon met zo'n nummeriek toetsenbordje in het dash), RTI navigatie en Dolby Surround Sound, cruise-control etc...Waar ik vandaag mee gereden heb die zat vol opties, vol creme leer met elektrische stoelen (maar geen stoelverwarming, vreemd gezien alle andere opties dan) etc. Velgen noem je een dure upgrade maar daar heb ik, ff afkloppen, meestal nog wel aardig mazzel mee gehad tot nu toe. Ik snap het volvo-systeem nog niet helemaal, elektrisch inklapbare spiegels bijvoorbeeld zouden makkelijk naderhand ingebouwd kunnen worden? Hoe dan, moet je toch hele kabelboom+schakelaar gaan leggen neem ik aan of hoe werkt dat? En van handmatige half-leder of stoffen stoelen naar elektrische lederen stoelen is dat een kostbare ingreep etc.? Ik probeer veel via de zoekfunctie te vinden maar ik kan maar weinig vinden wat precies aan mijn vragen voldoet.
EVV
5th Gear member

Volvo heeft in de S60 een CAN bus gebruikt, een netwerk voor in auto's. Alle onderdelen luisteren naar deze bus en kunnen berichten sturen naar andere onderdelen. De schakelaar voor de spiegels worden uitgelezen door de airco electronica, die zet het bericht op de bus "spiegels inklappen schakelaar ingedrukt". In beide voorportieren zitten ook electronica modules, die luisteren naar de bus of ze dit bericht langs zien komen, en weten zo dat de spiegels naar binnen moeten. De kabelboom loopt dus van spiegel naar portier, en die ligt er dus al.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Marcel_VW
2nd Gear member

Aha oke, dat verklaart ook waarom de spiegels vanmiddag wel vlot inklapten maar direct nadat ze in waren geklapt niet meteen weer uit wilden klappen maar daar even tijd tussen zat voor de spiegels reageerden (in tegenstelling tot bijv. de schakelaars in diverse Seat en VW modellen waar je een schakelaar draait en er dus ook direct reactie komt ook al zijn ze net 1 sec. ingeklapt).

Conclusie is dus dat bepaalde accessoires door middel van activeren (neem aan dat je hiervoor naar de dealer moet?) kunt installeren? Is daar ergens een overzicht van? Zodat je wat makkelijker kunt zien wat wel en niet eenvoudig is te 'upgraden'?
LPGLE
1st Gear member

Rick H schreef: Ow ja, heb trouwens wel een probleempje, de handrem en/of remschoenen :roll:
Klopt !
Vrijdag de S60 opgehaald , en zaterdag merkte ik tijdens het achteruit rollen dat de handrem aangreep , terwijl deze niet werd bediend.
vandaag nieuwe voering segmenten erop gezet , onderste voering was losgekomen van de schoen.
sju_art
4th Gear member

Ik geloof dat van handmatig stoelen naar electrische stoelen ombouwen wel wat haken en ogen heeft, daar is inderdaad wel eens eerder wat over geschreven hier. Als de voorbereidingen er niet voor zijn, dan dien je kabels te leggen.

Ik ben van handmatig bedienbare velours stoelen naar vol lederen handmatig bedienbare stoelen gegaan. Dat was zo gedaan.

Tenzij je echt vaak wisselt van bestuurder, zijn electrische bedienbare stoelen een vrij nutteloze optie. Echter hebben ze wel vaak stoelverwarming, dus als je dan toch kabels moet leggen.....

Wat betreft de motoren, ik zou een goede 170 pk versie niet laten staan, maar zeker geen extra geld uitgeven. De 170 pk versie voegt nauwelijks wat toe. Zoek daar maar eens op... Leuk als het toevallig zo is, maar gaan geen geld uitgeven voor die 30 pk extra :P
RicoK
3rd Gear member

sju_art schreef:Wat betreft de motoren, ik zou een goede 170 pk versie niet laten staan, maar zeker geen extra geld uitgeven. De 170 pk versie voegt nauwelijks wat toe. Zoek daar maar eens op... Leuk als het toevallig zo is, maar gaan geen geld uitgeven voor die 30 pk extra :P
Ik heb wél bewust voor de 170 PK gekozen na een proefrit in zowel de 140 PK als de 170 PK variant en ik vind het verschil wél heel erg groot. Het gemak waarmee de 170 PK in de toeren klimt en trekt is zeer verslavend. Het effect na terugschakelen op een 80-km weg om even in te halen is fantastisch.
Maar, let wel, ik heb dan natuurlijk geen 2.4T als vergelijk.........
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
sju_art
4th Gear member

En zo is ieder z'n beleving weer anders :D.

Als je een 2.4T had proefgereden waren we het nu met elkaar eens geweest :P. Je kan je vast een beeld vormen wat een 200 pk turbo motor presteert als ie terugschakelt.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”