Mijn XC90 heeft grote problemen bij het aanslaan als het koud is.
Met name als de temperatuur onder de nul is geweest in de nacht ervoor wil hij bijna niet starten. Start vaak mijn accu leeg en als ik hem dan koppel aan mijn A6 dan start hij meteen.
Het is een XC90 Diesel, AWD
Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen. (gloeibougies en brandstof toevoer is controleert en vernieuwd. )
XC90, niet en slecht starten bij kou
- Dieselaar
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01
denk toch iets met de gloeibougies omdat die juist bij kou moeten werken, zijn de zekeringen ervan goed, staat er echt spanning op de gloeibougies? Is er niet per ongeluk ooit benzine getankt, ook niet een beetje?
De accu moet ook genoeg stroom kunnen leveren voor de gloeibougies, startmotor e.d. dus je kan de accustroom testen, heeft de accu de vereiste capaciteit? Omdat hij het wel doet als je aan andere accu koppelt lijkt mij dat?
De accu moet ook genoeg stroom kunnen leveren voor de gloeibougies, startmotor e.d. dus je kan de accustroom testen, heeft de accu de vereiste capaciteit? Omdat hij het wel doet als je aan andere accu koppelt lijkt mij dat?
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
nieuwe accu proberen?
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03.04.2010 - 16:23
Accu is reeds vervangen.
Benzine getankt, zou ik niet weten, heb hem pas een jaar, dan zou dat voor mijn tijd zijn geweest. afgelopen jaar geen start problemen gehad.
Wat wel opvalt is dat hij bij koud starten er langer over doet om aan te slaan dan wanneer auto op temperatuur is.
Benzine getankt, zou ik niet weten, heb hem pas een jaar, dan zou dat voor mijn tijd zijn geweest. afgelopen jaar geen start problemen gehad.
Wat wel opvalt is dat hij bij koud starten er langer over doet om aan te slaan dan wanneer auto op temperatuur is.
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
(voor-) gloeipluggen
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- Dieselaar
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01
ja het lijkt echt iets te maken hebben met de gloeibougies omdat het alleen bij koude is.
Je zegt dat ze vervangen zijn, maar is ook gecontroleerd of ze het doen, dus of er spanning op staat tijdens het starten? er zijn aparte zekeringen voor de gloeipluggen, check die, omdat ze zoveel stroom gebruiken is iedere beknelling van de dikke draden genoeg om ze minder of niet te laten werken. Als eentje het niet doet zouden de andere de motor wel aan moeten krijgen, maar nu lijkt geen het te doen, dus eerder een storing in de relaiskast+schakellogica die ze aanstuurt. Er is ook een opnemer in het blok die temperatuur meet dacht ik.
Brandt het lampje op dashboard van voorgloeien als je de contactsleutel in stand II zet? zou na ong. 2 sec uit moeten gaan, waarna je kan doordraaien naar starten. Wacht je met starten tot het lampje uit is? hoe lang duurt dat? Bij mij met ong 0 graden duurt dat 1-2 sec.
denk dat je garagist(e) wel de spanning op en stroom door de gloeipluggen kan meten
Je zegt dat ze vervangen zijn, maar is ook gecontroleerd of ze het doen, dus of er spanning op staat tijdens het starten? er zijn aparte zekeringen voor de gloeipluggen, check die, omdat ze zoveel stroom gebruiken is iedere beknelling van de dikke draden genoeg om ze minder of niet te laten werken. Als eentje het niet doet zouden de andere de motor wel aan moeten krijgen, maar nu lijkt geen het te doen, dus eerder een storing in de relaiskast+schakellogica die ze aanstuurt. Er is ook een opnemer in het blok die temperatuur meet dacht ik.
Brandt het lampje op dashboard van voorgloeien als je de contactsleutel in stand II zet? zou na ong. 2 sec uit moeten gaan, waarna je kan doordraaien naar starten. Wacht je met starten tot het lampje uit is? hoe lang duurt dat? Bij mij met ong 0 graden duurt dat 1-2 sec.
denk dat je garagist(e) wel de spanning op en stroom door de gloeipluggen kan meten
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

- Dieselaar
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01
zag dit linkje nog http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=20191
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

- awedzing
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
- Locatie: Edebäck, Zweden
- Contacteer:
Wanneer de auto direct start als de A6 wordt aangesloten dan zou ik toch eerst aan de accu denken. Het enige wat blijkbaar nodig is om de XC90 direct te laten starten is voldoende startstroom.
Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.
Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 03.04.2010 - 16:23
in de afgelopen tijd zijn al gedaan:
nieuwe accu
een verstuiver vervangen
nieuwe gloeibougies.
relaiskaostje, schakel logica klink aannemelijk omdat ook vaak de parkassist in storig schiet. eerst dacht ik dat dit te maken had met vocht, maar zou het met elkaar te maken hebben?
nieuwe accu
een verstuiver vervangen
nieuwe gloeibougies.
relaiskaostje, schakel logica klink aannemelijk omdat ook vaak de parkassist in storig schiet. eerst dacht ik dat dit te maken had met vocht, maar zou het met elkaar te maken hebben?
- black smoke
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 17.10.2010 - 20:35
- Locatie: oost-brabant
't zal niet de eerste zijn !!
is de nieuwe accu wel zwaar genoeg voor je diesel ?
is de nieuwe accu wel zwaar genoeg voor je diesel ?
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
nokkenassensor?
Volvo for life
- Dieselaar
- 2nd Gear member
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01
duidelijk een elektrisch probleem lijkt mij...omdat ook vaak de parkassist in storig schiet. eerst dacht ik dat dit te maken had met vocht, maar zou het met elkaar te maken hebben?
de relais kasten zitten op verschillende plaatsen in de auto, eentje links onder dashboard, eentje onder de motorkap en eentje achterin bij de achterlichten. Ik zou alle zekeringen controleren, in het boekje staat waar de zekeringen van de gloeipluggen zitten, die voor de gloeipluggen zitten in de motorruimte, maar er zijn ook zekeringen voor motomanagement, sensoren.
In zekeringkast achterin zit zekering voor parkassist en 'verwarming dieselfilter' geen idee wat dat is maar kan gen kwaad te checken
V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD
