Aanwezigheid standkachel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Little feat
2nd Gear member

Beste kenners,

Ik ben me aan het orienteren op een volgende auto.
Ben gecharmeerd van V70 en XC70.
Gezien budget zal dat de jaren 2003-05 gaan zijn. Zal ook wrsl. diesel gaan zijn.

Heb daarbij al wat moois voorbij zien komen.
Wat me opvalt in de discussie rondom standkachels is de verwarring die er bestaat( of na discussie ontstaat ;-)) over het al dan niet aanwezig zijn van deze voorziening in de verschillende volvomodellen.

Na verschillende topics hierover afgegraasd te hebben kom ik voor mij tot de volgende samenvatting.

Op originele NL/BE V70 en XC70 standaard geen bijverwarming/ standkachel.
Op originele DU V70 een bijverwarming aanwezig die middels software om te zetten is in standkachel.
Op NL XC70 D5 Prestigeline tot MY05 standkachel inbegrepen.
Vanaf MY 05 standaard standkachel aanwezig bij SUMMUM-uitvoering.

Mijn vraag aan jullie.
Op DU XC70 ook standaard bijverwarming aanwezig die middels software om te zetten is in standkachel? (maakt de keuze bij de buren wel REUZE!! :D
Klopt bovenstaand?? Nog aanvullingen/verbeteringen?

Greetz LF
martinuz
1st Gear member

Als ik de topics zo eens voor de geest haal, is het in Duitsland niet standaard, maar zit het er wel heel vaak in. Ondanks de aanschaf van onze MY05 vorig jaar kijk ik regelmatig op autoscout, meeste Duitsers hebben er eentje. Zijn tevens stukken goedkoper....
ivoandriessen
5th Gear member

Heb al diverse topics hierover ademloos gelezen door mijn eigen interesse in een standkachel (momenteel enigszins verzadigd door de inbouw van de elecktrische variant).

Ik heb nog geen patroon gezien waarbij het standaard is. Komt er eigenlijk vrij vaak op neer, je hebt mazzel als het erin zit. Zoals hierboven al gemeld, in de ocassions van de oosterburen zitten ze vrij vaak, maar je hebt altijd uitzonderingen, net zoals bij alle andere opties die je zelf al noemde. Ze zijn er, maar niet altijd.

Dan toch maar bij het kijken naar een auto fysiek even voelen/kijken achter de bumper aan de linker voorzijde, bestuurderskant. Als er eentje opzit dan is de ruimte hier geheel gevuld en steekt er een uitlaat onder de bumper uit. Anders heb je pech en moet je een aftermarket oplossing zoeken...
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Jers3n
5th Gear member

Volgens mij was het in NL op geen een uitvoering standaard, ook niet op de Summum. (standkachel was onderdeel van Seasons-line, kijk ook in de oude prijslijst op de Volvocars.nl). Hoe het in DU was weet ik niet, ik heb, geloof ik, wel eens ergens gelezen dat't op de Duitse XC70 (D5) standaard was.

Als ik het goed begrepen heb zit er op de (laatste) diesel uitvoeringen inderdaad een bijverwarming voor de interieurverwarming omdat deze motoren te langzaam op temperatuur komen cq. te weinig warmte afgeven. Ik heb ook begrepen dat dmv. het instaleren van software door de dealer deze als standkachel geactiveerd zou kunnen worden. Maar zeker weten doe ik dit allemaal niet, wellicht kunnen anderen dit bevestigen of ontkrachtigen? Ook of dit enkel geldt voor DU of ook voor NL

Bij ons werkt de standkachel iig ook als bijverwarming onder de (ik meen) 5 graden.

In ieder geval succes met de zoektocht!
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Little feat
2nd Gear member

Hoy Hoy,

Heb e.e.a. n.a.v. jullie opmerkingen nog een keer nageplozen.

Info uit de volvoprijslijsten via volvo-cars:
Prestigeline vanaf benaming XC70 standaard standkachel in pakket.
Summum uitvoering in 2005 standaard standkachel in pakket, daarna niet meer
Vanaf 2006 Seasonline voorzien van standkachel.

Dit is in NL.

Wat ik nog niet met zekerheid terugzie is wat dat betekent voor de modellen in DL :-(. Ik zie wel wat educated guesses (Jers#n).
Net zoals Martinuz aangeeft weet ik dat er de nodige volvo's zijn die het hebben. Aangezien er een Volvodealer in Venlo zit die het systeeem voor E200 wil wakker maken is mijn idee dat er meer mensen met een standkachel in de dop rondrijden in DL dan die het weten ;-)
En dat is wat ik nou nog wil weten; hoe zit het met de V70 en XC70 bij onze Oosterburen?

Greetz LF.
VolvoRob
5th Gear member

Als je op de 2e hands markt in DL gaat kijken, en rekening houdt met het feit dat het een gewilde optie, mag je er vanuit gaan dat de standkachel er wel bij vermeldt staat.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
MN-NL
5th Gear member

De optie Standkachel activeren was in NL beduidend goedkoper dan in D. Paar jaar geleden betaalde je 90 Euro of zoiets voor de SW, ervan uitgaande dat de bijverwarming al in de auto zat. In Duitsland betaalde je voor hetzelfde grapje ergens tussen de 800 en 1000 Euro.

Vandaar dat de Duitsers en masse de grens overkwamen om de standkachel te activeren (en gelijk wat pakken koffie in te slaan :-)) . En je weet meteen waarom de Duitse auto's lang niet allemaal die optie vanaf uitlevering geactiveerd hadden: veel geld namelijk.....
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”