Pagina 1 van 2

Nieuwe veerpootlagers?

Geplaatst: 01.03.2011 - 15:17
door BarnOwl
Aangezien ik me al langere tijd tegen het gekletter van mijn voortrein zit te ergeren heb ik besloten de oorzaak aan te pakken.

Nu zie ik dat er meestal nieuwe rubbers worden geplaatst, deze dus:

Afbeelding

Vraag ik me af als de boel uit elkaar ligt om maar meteen de veerpootlagers mee te nemen:

Afbeelding

Iemand ervaring met een dergelijke klus?

Geplaatst: 01.03.2011 - 15:23
door FrankS60
Jazeker, je moet de veerpoot in zijn geheel er onder vandaan halen, de veer inklemmen en het geheel uit elkaar halen. Kun je die rubber veerschotel vervangen en dat lager heb je dan toch al los in je handen.

Een (2 koloms) brug is wel erg makkelijk bij dit klusje, evenals een 2e set handen.

Geplaatst: 01.03.2011 - 15:38
door BarnOwl
Ok, bedankt Frank.......ervaring met Scantech produkten? Of zeg je koop maar de originele? (Scheelt behoorlijk in de portemonnee)

Geplaatst: 01.03.2011 - 15:49
door FrankS60
So far so good met scantech, mijn vrienden die ook volvo rijden kopen er ook wel eens wat.EDIT: Oeps, Skandix is dat!

Echter, afhankelijk van je rijstijl en het gebruik van de auto zou ik voor sommige spullen wel origineel kopen of bijvoorbeeld een IPD verstevigde versie.

Je bent een kleine dag bezig met die voorkant uit elkaar te halen als je het nog nooit gedaan hebt en het zou zonde zijn als je over 30.000 weer aan de beurt bent. Wat is het prijsverschil?

Geplaatst: 01.03.2011 - 19:55
door SuperKnutsel
Aanzienlijk klusje, ik heb het zelf ook gedaan vanwege bijgeluiden (en die zijn nu nog niet weg :oops: )

Ga nu ook maar mijn schokbrekers en veren vervangen.......


Succes.

Geplaatst: 01.03.2011 - 22:24
door elianmars

Geplaatst: 01.03.2011 - 22:32
door toppertje
een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.

Geplaatst: 01.03.2011 - 22:33
door elianmars
toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Maar dan wel met goed gereedschap, waaronder in ieder geval een veerspanner. Anders kan het wel eens heel lang gaan duren :D

Geplaatst: 01.03.2011 - 22:38
door iksee90
stoere jongen als je het zonder veerspanners doet

Geplaatst: 01.03.2011 - 22:55
door elianmars
iksee90 schreef:stoere jongen als je het zonder veerspanners doet
Niet verder vertellen, maar ik heb jaren geleden een 850 verlaagd met behulp van ratelspanbanden :-$


Nu doe ik het maar met echt gereedschap. Gaat toch wat makkelijker en is minder gevaarlijk :lol:

Geplaatst: 01.03.2011 - 23:06
door iksee90
Ik heb het ook een keer gedaan, veerpoot onder de brug gezet, en laten zakken. Maar dat was noodgedwongen. Ging gelukkig goed, maar doe het nooit meer.

Geplaatst: 01.03.2011 - 23:11
door FrankS60
toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Doe het even voor hem dan, is voor jou toch een peuleschil!

Als iemand vraagt om ervaringen omdat hij het nog nooit los heeft gemaakt, ga ik geen "monteurs" tijden roepen. Het kan vast in nog minder dan een uur per kant maar daar heeft de TS niks aan. Als je het allemaal nog nooit los hebt gehad dan kun je zomaar een paar uur bezig zijn met de 1e kant. Beter een dag er voor uittrekken en vroeg klaar dan een middag en met stress iets opkloten met het monteren.

Geplaatst: 01.03.2011 - 23:20
door toppertje
FrankS60 schreef:
toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Doe het even voor hem dan, is voor jou toch een peuleschil!

Als iemand vraagt om ervaringen omdat hij het nog nooit los heeft gemaakt, ga ik geen "monteurs" tijden roepen. Het kan vast in nog minder dan een uur per kant maar daar heeft de TS niks aan. Als je het allemaal nog nooit los hebt gehad dan kun je zomaar een paar uur bezig zijn met de 1e kant. Beter een dag er voor uittrekken en vroeg klaar dan een middag en met stress iets opkloten met het monteren.
je hoeft niet direct zo lelijk te doen hoor!
de veerpoot zit met 5bouten vast,dan de veer inklemmen met veerspanners
lager +rubber vernieuwen en er weer onder.
je hoeft hier geen monteur voor te zijn,en een dag sleutelen
is het zeker niet,maar goed,iedereen kijkt naar zijn eigen sleutel ervaring.

Geplaatst: 01.03.2011 - 23:37
door sbv
Is prima zelf te doen, mits je fatsoenlijke verenspanners hebt. Het is geen super spannend werk en gaat redelijk snel allemaal. Wel even uitlijnen als je de veerpoten losgehaald hebt of je moet met een schuifmaat exact opmeten hoe deze nu staat.

Geplaatst: 02.03.2011 - 00:28
door Thijs
Hoezo uitlijnen? Je stuurstangen gaan toch niet los? Die zitten toch aan de bracket waar je wiellager in zit?

Geplaatst: 02.03.2011 - 09:29
door elianmars
Sporing zal niet veranderen, maar camber kan wel degelijk veranderen als je de veerpoot hebt los gehad.

Afbeelding

Geplaatst: 02.03.2011 - 15:01
door FrankS60
toppertje schreef:
FrankS60 schreef:
toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Doe het even voor hem dan, is voor jou toch een peuleschil!

Als iemand vraagt om ervaringen omdat hij het nog nooit los heeft gemaakt, ga ik geen "monteurs" tijden roepen. Het kan vast in nog minder dan een uur per kant maar daar heeft de TS niks aan. Als je het allemaal nog nooit los hebt gehad dan kun je zomaar een paar uur bezig zijn met de 1e kant. Beter een dag er voor uittrekken en vroeg klaar dan een middag en met stress iets opkloten met het monteren.
je hoeft niet direct zo lelijk te doen hoor!
de veerpoot zit met 5bouten vast,dan de veer inklemmen met veerspanners
lager +rubber vernieuwen en er weer onder.
je hoeft hier geen monteur voor te zijn,en een dag sleutelen
is het zeker niet,maar goed,iedereen kijkt naar zijn eigen sleutel ervaring.
Zo lelijk was het niet bedoeld, ik doelde meer op hoe jij het voorstelde, alsof het zo simpel is als een wiel wisselen. Dat is het namelijk zeker niet voor iemand die het allemaal nog nooit uit elkaar heeft gehad. Laten we het maar op het gebrek aan intonatie bij geschreven berichten houden.

Geplaatst: 07.03.2011 - 12:00
door BarnOwl
Ok heren, bedankt voor jullie reacties maar ik ga dit klusje echt niet zelf doen hoor!
Ik ben gewoon wat info aan het verzamelen. Ik weet nml niet in hoeverre de rubbers het geluid veroorzaken of de lagers.

Eigenlijk heb ik er nog nooit van gehoord dat de veerpootlagers herrie kunnen maken. In dat geval laat ik ze dus mooi zitten.
Als ik er ben met alleen het vervangen van de rubbers.........

Ik heb echter wel eens vaker een "diagnose" laten stellen bij een beroemde dealer die na het vervangen van 1000-en Euro's het nog steeds niet had opgelost. Vandaar dat ik hier nu mijn zaak aan het voorbereiden ben.... :wink:

Geplaatst: 10.03.2011 - 18:13
door v70 2000
heeft een van jullie een foto van vadis hoe heel de demper in elkaar zit. ik heb laatst de rubber en veerpootlager vervangen maar het geluid wat ik eerst hoorde komt weer terug.
nu weet ik niet zeker of de moer die de veerpootrubber opsluit nu goed zit.
dat is de moer met het kruisje
moet het busje van de moer naar beneden of naar boven wijzen?
bij mij wijst het busje naar beneden en het kruisje naarboven

Geplaatst: 10.03.2011 - 18:37
door FrankS60
Bij mijn weten klopt dat, het kruis "zweeft" er boven. Dus inderdaad het busje naar beneden.