Nieuwe veerpootlagers?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Aangezien ik me al langere tijd tegen het gekletter van mijn voortrein zit te ergeren heb ik besloten de oorzaak aan te pakken.

Nu zie ik dat er meestal nieuwe rubbers worden geplaatst, deze dus:

Afbeelding

Vraag ik me af als de boel uit elkaar ligt om maar meteen de veerpootlagers mee te nemen:

Afbeelding

Iemand ervaring met een dergelijke klus?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Jazeker, je moet de veerpoot in zijn geheel er onder vandaan halen, de veer inklemmen en het geheel uit elkaar halen. Kun je die rubber veerschotel vervangen en dat lager heb je dan toch al los in je handen.

Een (2 koloms) brug is wel erg makkelijk bij dit klusje, evenals een 2e set handen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ok, bedankt Frank.......ervaring met Scantech produkten? Of zeg je koop maar de originele? (Scheelt behoorlijk in de portemonnee)
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

So far so good met scantech, mijn vrienden die ook volvo rijden kopen er ook wel eens wat.EDIT: Oeps, Skandix is dat!

Echter, afhankelijk van je rijstijl en het gebruik van de auto zou ik voor sommige spullen wel origineel kopen of bijvoorbeeld een IPD verstevigde versie.

Je bent een kleine dag bezig met die voorkant uit elkaar te halen als je het nog nooit gedaan hebt en het zou zonde zijn als je over 30.000 weer aan de beurt bent. Wat is het prijsverschil?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Aanzienlijk klusje, ik heb het zelf ook gedaan vanwege bijgeluiden (en die zijn nu nog niet weg :oops: )

Ga nu ook maar mijn schokbrekers en veren vervangen.......


Succes.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Maar dan wel met goed gereedschap, waaronder in ieder geval een veerspanner. Anders kan het wel eens heel lang gaan duren :D
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

stoere jongen als je het zonder veerspanners doet
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

iksee90 schreef:stoere jongen als je het zonder veerspanners doet
Niet verder vertellen, maar ik heb jaren geleden een 850 verlaagd met behulp van ratelspanbanden :-$


Nu doe ik het maar met echt gereedschap. Gaat toch wat makkelijker en is minder gevaarlijk :lol:
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Ik heb het ook een keer gedaan, veerpoot onder de brug gezet, en laten zakken. Maar dat was noodgedwongen. Ging gelukkig goed, maar doe het nooit meer.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Doe het even voor hem dan, is voor jou toch een peuleschil!

Als iemand vraagt om ervaringen omdat hij het nog nooit los heeft gemaakt, ga ik geen "monteurs" tijden roepen. Het kan vast in nog minder dan een uur per kant maar daar heeft de TS niks aan. Als je het allemaal nog nooit los hebt gehad dan kun je zomaar een paar uur bezig zijn met de 1e kant. Beter een dag er voor uittrekken en vroeg klaar dan een middag en met stress iets opkloten met het monteren.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

FrankS60 schreef:
toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Doe het even voor hem dan, is voor jou toch een peuleschil!

Als iemand vraagt om ervaringen omdat hij het nog nooit los heeft gemaakt, ga ik geen "monteurs" tijden roepen. Het kan vast in nog minder dan een uur per kant maar daar heeft de TS niks aan. Als je het allemaal nog nooit los hebt gehad dan kun je zomaar een paar uur bezig zijn met de 1e kant. Beter een dag er voor uittrekken en vroeg klaar dan een middag en met stress iets opkloten met het monteren.
je hoeft niet direct zo lelijk te doen hoor!
de veerpoot zit met 5bouten vast,dan de veer inklemmen met veerspanners
lager +rubber vernieuwen en er weer onder.
je hoeft hier geen monteur voor te zijn,en een dag sleutelen
is het zeker niet,maar goed,iedereen kijkt naar zijn eigen sleutel ervaring.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Is prima zelf te doen, mits je fatsoenlijke verenspanners hebt. Het is geen super spannend werk en gaat redelijk snel allemaal. Wel even uitlijnen als je de veerpoten losgehaald hebt of je moet met een schuifmaat exact opmeten hoe deze nu staat.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Hoezo uitlijnen? Je stuurstangen gaan toch niet los? Die zitten toch aan de bracket waar je wiellager in zit?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Sporing zal niet veranderen, maar camber kan wel degelijk veranderen als je de veerpoot hebt los gehad.

Afbeelding
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

toppertje schreef:
FrankS60 schreef:
toppertje schreef:een kleine dag bezig?
klein uurtje per kant,en dan heb je ook nog tijd voor
een bakkie tussentijds.
Doe het even voor hem dan, is voor jou toch een peuleschil!

Als iemand vraagt om ervaringen omdat hij het nog nooit los heeft gemaakt, ga ik geen "monteurs" tijden roepen. Het kan vast in nog minder dan een uur per kant maar daar heeft de TS niks aan. Als je het allemaal nog nooit los hebt gehad dan kun je zomaar een paar uur bezig zijn met de 1e kant. Beter een dag er voor uittrekken en vroeg klaar dan een middag en met stress iets opkloten met het monteren.
je hoeft niet direct zo lelijk te doen hoor!
de veerpoot zit met 5bouten vast,dan de veer inklemmen met veerspanners
lager +rubber vernieuwen en er weer onder.
je hoeft hier geen monteur voor te zijn,en een dag sleutelen
is het zeker niet,maar goed,iedereen kijkt naar zijn eigen sleutel ervaring.
Zo lelijk was het niet bedoeld, ik doelde meer op hoe jij het voorstelde, alsof het zo simpel is als een wiel wisselen. Dat is het namelijk zeker niet voor iemand die het allemaal nog nooit uit elkaar heeft gehad. Laten we het maar op het gebrek aan intonatie bij geschreven berichten houden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ok heren, bedankt voor jullie reacties maar ik ga dit klusje echt niet zelf doen hoor!
Ik ben gewoon wat info aan het verzamelen. Ik weet nml niet in hoeverre de rubbers het geluid veroorzaken of de lagers.

Eigenlijk heb ik er nog nooit van gehoord dat de veerpootlagers herrie kunnen maken. In dat geval laat ik ze dus mooi zitten.
Als ik er ben met alleen het vervangen van de rubbers.........

Ik heb echter wel eens vaker een "diagnose" laten stellen bij een beroemde dealer die na het vervangen van 1000-en Euro's het nog steeds niet had opgelost. Vandaar dat ik hier nu mijn zaak aan het voorbereiden ben.... :wink:
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
v70 2000
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 26.09.2009 - 17:35

heeft een van jullie een foto van vadis hoe heel de demper in elkaar zit. ik heb laatst de rubber en veerpootlager vervangen maar het geluid wat ik eerst hoorde komt weer terug.
nu weet ik niet zeker of de moer die de veerpootrubber opsluit nu goed zit.
dat is de moer met het kruisje
moet het busje van de moer naar beneden of naar boven wijzen?
bij mij wijst het busje naar beneden en het kruisje naarboven
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Bij mijn weten klopt dat, het kruis "zweeft" er boven. Dus inderdaad het busje naar beneden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”