automaat i.c.m. turbomotor

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Hans Beekman
1st Gear member

Sinds een paar maanden heb ik een S80 2.5T met Geartronic. De turbomotor heeft in het middengebied van het toerental het meeste vermogen. Bij een kick-down, schakelt de bak echter terug tot een toerental rond de 6000 toeren. In dat gebied heeft de turbo nauwelijks effect en de acceleratie is dan ook minimaal. Als je zelf met de geartronic de versnelling kiest en je accelereert bij 4500 toeren is de auto vele malen sneller. Bij een inhaalactie is dit noodzakelijk!
De automaat past prima bij een D5/3.2 (steile kopelcurves) maar past slecht bij een 2.5T. Is de bak bij alle motorvarianten gelijk? Is de bak middels andere software niet veel beter af te stemmen op een turbomotor??? De auto maakt veel te veel toeren, verbruikt meer dan nodig en accelereert matig gezien de 209 pk's.

Wellicht heeft iemand een uitleg/tip??
Of moet je bij een turbomotor gewoon een handgeschakelde bak willen......
740 GL '87, 940 polar '97, V70 2,4 '02,
NU:
S80 2,5D exclusive/mobility line '99
S80 2,5T tuned summum '06
asta
5th Gear member

Beste Hans,

Ik weet niet zo goed hoe ik op je bericht moet reageren?
Maar een ding kan ik wel met je delen en dat is dat een kickdown uberhaupt bij de auto's die ik gereden heb erg weinig effect heeft op het te leveren vermogen wat je vraagt.
Bijna allemaal vliegen naar het einde van het toerengebied van de gekozen versnelling en schakelen dan ook direct door.
Nu twijfel ik dan ook aan de bedoelde functie ervan.
Wat ik vaak doe is het gas half indrukken waardoor bij mij de Geartronic 1 versnelling terugschakelt en ik bijna altijd het maximale koppel tot mijn beschikking heb en dit is meer dan voldoende om vlot in te halen.
Ik ken je rijstijl niet maar volgens mij is het niet nodig om bij het inhalen het pedaal door de bodem te drukken en de rpm meter in het rood te drukken!?

Ik lees onder je berichtje dat de 2.5T ook nog eens beurtje gehad heeft om er extra pit uit te halen gezien het formaat van de auto kan de motor tam aanvoelen, maar ik ga niet geloven dat deze onvoldoende levert om niet makkelijk mee te komen met het verkeer, integendeel je behoort met deze motor dan wel niet tot de snelste maar toch zeker wel tot de de gemiddelde bovenklasse.
Het zal ook een beetje een kwestie van gevoel zijn.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Quota
6th Gear member

Vraag de dealer eens om een reset van de GT, opnieuw inleren zou veel kunnen schelen...

Ik heb dezelfde ervaring met een V70D5 GT uit 06 waarmee ik een proefrit gemaakt heb, die schakelde bij 90 ook terug naar de 3e versnelling als ik naar het gaspedaal keek. Deze auto was echter (gezien de hoeveelheid steenslag) "sportief" bereden.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Hans Beekman
1st Gear member

Hallo Asta,

Thanks, auto komt inderdaad wel mee hoor (-;
Het verbaast me alleen zo dat bak en type motor zo slecht op elkaar zjn afgesteld....
Net rug uit Oostenrijk. Op de snelweg vaak tussen de 120 en 180. Beetje te veel gas geven en de bak schakelt veel te ver terug. Heel nerveus rijden is dat. Lastig te doseren hoor! Het rijdt dan zo veel rustiger als je handmatig schakelt en je hebt nog meer koppel ook... Bij lagere snelheden is het inderdaad beter te doseren. De bak schakelt dan maar 1 versnelling terug.
Ben misschien nog te veel de 2,5D gewend...
Hen een Saab 900 Turbo Cabrio gehad. Het was heerlijk om na het schakelen op de 3000 toeren uit te komen. Had je maximale turbodruk en won ik het van elke Benz/Beamer.....

Hallo Quota,
Ik geef het toe, ben een sportieve rijder (wel hekel aan steenslag trouwens)
Ga de bak inderdaad eens resetten. Misschien helpt het (even...)
Thanks!
NU:
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik herken hier wel iets in.

Bij mijn vorige auto, een 940 met 2 liter turbo en automaat, had ik hier ook last van. Je gaat er redelijk zenuwachtig door rijden. Maar er komt een moment dat je gaat "oefenen" hoe de auto reageert op de manier van gas geven. En zolang je niet te veel gas geeft reageert de automaat niet maar de turbo wel.

Gewoon oefenen met de auto en je merkt vanzelf wat de beste manier is om te versnellen zonder toptoerentallen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Hans Beekman
1st Gear member

Op de Saab T16 na, heb ik altijd lage toerenmotoren gehad. Zal dus wel wennen zijn. Morgen weer een ritje gepland. Kan ik de rechtervoet weer trainen....
NU:
asta
5th Gear member

De geartronic kan je inderdaad laten resetten zodat deze weer neutraal staat en opnieuw zijn schakelgedrag moet "aanleren".
Wellicht dat dit net voldoende is dat de auto ineens heel anders rijd voor jou?
Maar turbomotoren rijden over het algemeen een stukje feller gezien "het duw in de rug" effect wat je krijgt als je een klein beetje teveel gas geeft.
Het is naar mijn mening ook niet mijn meest ideale versnellingsbak, daar ik van een bak ben die je niet voelt schakelen, voor mijn gevoel hadden ze deze bak dan eerder op een tractor kunnen zetten misschien voel je hem dan niet als hij schakelt? :D

Trouwens, mijn v50 heeft een geartronic met 5 versnellingen, als hij bij mij terugschakelt dan zit ik in zijn 4 op een mooi toerental waar ik het maximale koppel gelijk heb.
Wellicht zit daar ook nog verschil in met jou?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
EVV
5th Gear member

Als je gas geeft, geef je dan ineens snel gas, of geleidelijker? Als je het gaspendaal ineens snel intrapt gaat de automaat in sport mode, doe je het wat geleidelijker dan blijft hij in economy, misschien kan je daarmee zorgen dat de automaat niet zoverr terug schakeld?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Hans Beekman
1st Gear member

@ Asta, Bij de s80 is het een 6-bak. Die duw, is idd de maximale turbodruk. In vergelijking met de Saab ligt dit punt best bij een hoog toerental, In de buurt van de 5000 toeren. Als je het gas iets loslaat schakelt de bak wel op, maar de snelheid is er dan wel uit. De nieuwe S80 is veel sportiever en nodigt meer uit om snel te rijden. Had ik bij de vorige niet zo.....

@EVV, Helpt wel iets inderdaad, maar iets te veel gas en daar gaatieweer.....
Ik ga de bak maar eens resetten. Misschien helpt dat. Het zou mooi zijn als je die sportieve/economy mode zelf zou kunnen instellen. Is bij veel automaten toch wel het geval? Bij mijn oude model S80 zit ook een winterstand. Heeft de nieuwe bak niet meer.
NU:
Hans Beekman
1st Gear member

Wat een mooi gemiddelde trouwens EVV, 8,8. Ik zit op de 12,4.....;-)
Ik wilde naar Oostenrijk met de nieuwe S80. 5,5 x tank leeggereden versus 2x met de 2,5D. Dat scheelt meer dan 300 Euro apres-ski.....
NU:
EVV
5th Gear member

Ik heb het vrijdag nog even uitgeprobeerd wat mijn automaat doet: Als ik rustig het gas steeds verder intrap bij invoegen op een snelweg blijft de automaat gewoon in z'n 4 rijden terwijl ik uiteindelijk bijna volgas geef. Geef ik snel gas gaat hij inderdaad gelijk een versnelling terug.
Hans Beekman schreef:Wat een mooi gemiddelde trouwens EVV, 8,8. Ik zit op de 12,4.....;-)
Ik wilde naar Oostenrijk met de nieuwe S80. 5,5 x tank leeggereden versus 2x met de 2,5D. Dat scheelt meer dan 300 Euro apres-ski.....
Ben ik zelf soms ook wel verbaast over. Bij 120 verbruikt hij meestal maximaal 7l/100 km, 6,6 of lager komt ook wel vaak langs. Ik rijd veel snelweg, zonder files, dat helpt natuurlijk enorm het verbruik te drukken. Meestal kan ik na het tanken volgens de BC meer dan 800 kilometer rijden, hoewel dat maar één keer gelukt is, meestal tank ik tussen de 650 en 750 km. Maar goed, dingen als tot 6000 rpm doortrekken doe ik eigenlijk nooit.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Hans Beekman
1st Gear member

Scheelt idd wel als je langzaam gaspedaal intrapt. Maar bijna vol gas in zijn 4 lukt van geen kanten..... Gisteren een aantal auto's ingehaald op de prov. weg. Dan geef je vol gas om dat zo snel mogelijk te doen. Niet eens kick-down maar bak schakelt terug naar 6000 toeren. Pas als de bak weer opschakelt heb je optimale turbohulp en accelereert de auto heel snel.... Je moet er echt even op wachten.

Idd bij constant rijden is de auto best zuinig. Eergisteren in Den Haag geweest. Veel 100km. en geen file. Zag het gemiddelde op 7,2 per 100 km. Het kan dus wel. Helaas meestal korte afstanden en veel file dus krijg het gemiddelde niet onder de 11 liter op de 100 km... Maarja wel veel plezier met die heerlijke 5 cyl. roffel ;-)
NU:
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”