Slechte koudstart

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij kan/wil helpen met het volgende
probleem;
mijn v40 1.9D (95pk) uit '99 vertoont sinds de vrieskou het probleem dat hij bij temperaturen rond het vriespunt niet goed aanslaat. Ben eerst zelf gaan kijken wat het was maar kon weinig ontdekken behalve dat het getik/geratel
bij de brandstofpomp weg was. Dit was iets wat hij ervoor wel deed en wat volgens mij bij de TD motoren een koudstartvervroeger heet. Heb toen alle stekkertjes ingespoten met contactspray en waarempel op een gegeven moment ratelde hij weer even :) om vervolgens weer stil te blijven :? .
Het leek me nu tijd om te bellen met de Volvo dealer in Goes. Deze vertelde mij dat het de kleppen wel zouden zijn, hetgeen mij onwaarschijnlijk leek omdat als ie eenmaal 1 keer gestart was perfect liep maar toch... en van een koudstartvervroeger / advance solenoid hadden ze nog nooit gehoord (" hoe bedoelt u , uw branstofpomp moet knetteren?") Ik ben vervolgens ben vervolgens naar de dealer gereden en deze heeft em uitgelezen maar kon niets vinden. En kleppen waren het ook niet, dus ga ik hem maar weer ophalen zonder iets wijzer te zijn.

Wat mij in dit geheel een beetje dwars zit is dat ik niet bij de officiele dealer terechtkan voor mijn probleem en het nmin of meer zelf uit moet gaan zoeken.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen?
btw: gloeibougies zijn pas door mijzelf al vervangen.....

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag,

Marijn
Remco M
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.02.2006 - 12:20

Hoi Marijn,

Net zoasl jij, nieuw hier en sinds enige maanden de trotse bezitter van een V 40 uit 2003 met slechts 32000 op de teller. 1 van de kleine problemen die ik tot dusver gehad heb, is een slechte (af en toe) koude start. Het viel mij op dat het lampje van de immobilizer langer bleef branden (soms zelfs continu) ten tijde van zo'n slechte start. Dit heb ik aan m'n dealer doorgegeven, en bleek een bekend probleem te zijn. Ze hebben een relais "ergens" vervangen, en hij start sinds dien ok!

Ook zou je kunnen proberen eerst wat brandstofdruk op te bouwen door de contactsleutel eerst voor de helft om te draaien, even te wachten, en vervolgens te starten. Dit staat bij mij in het Volvo boekje. Daarentegen heb ik een 1.8 benzine en geen diesel, maar toch.....

Succes,

Remco.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20769
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

V40Marijn. Nu ken ik de door jou genoemde dealer redelijk goed. En ik weet dat ze niet een van de snelste zijn. Maar dat even terzijde.

Hebben ze de klepspeling echt gecontroleerd? Dat doe je niet even in een kwartiertje, of via de telefoon.
Lees daarnaast even via de zoekfunctie dat wat er al over slechte koude starts bij de TD motoren is geschreven. (oa. bij de 400 serie maar ook bij de S/V40 serie.)
Verkeerd gestelde kleppen is wel vaker een oorzaak van slecht starten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Vriendelijk bedankt voor de antwoorden,

Wat betreft de kleppen; dealer heeft het uitgelezen met de computer en omdat er niets in het scherm verscheen kon het volgens hem niet aan de kleppen liggen.

Waar ik nu nog even mee zit is het volgende; de dealer`kon mij ook niet vertellen wat het snelle getik/klik in de brandstofpomp is, ik heb namelijk het vermoeden dat het hier in zit en zoals gezegd vind ik het heel storend dat een dealer niet weet wat de functie hiervan is, deze hoort toch te kunnen vertellen wat het is want ik weet nu niet waar ik met mijn auto heen moet.....

Kan toevallig iemand mij vertellen of dit getik in de brandstofpomp ook bij een 1.9 D de koudstartvervroeger is?

Het zal er wel op neer komen dat ik dit weekend de pomp uit elkaar ga halen.

Mocht iemand mij iets kunnen vertellen over bovenstaande hoor ik het graag.

Alvast bedankt :wink: ,

Marijn
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

V40marijn schreef:Wat betreft de kleppen; dealer heeft het uitgelezen met de computer en omdat er niets in het scherm verscheen kon het volgens hem niet aan de kleppen liggen.
De klepspeling kun je niet op de computer aflezen. Misschien dat je het aan iets anders zou kunnen afmeten dat er iets met de kleppen niet goed is, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk of iig onbetrouwbaar.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20769
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja, je hebt op Walcheren wel een probleem als je niet naar die Dealer wilt. Dat is de enige.

Maar in Kapelle zit een Bosch garage (universeel), gaat mijn vader nu ook heen met z'n 460, goede kundige monteur/eigenaar. Probeer die eens.

Anders zou je eens in Roosendaal of Breda kunnen kijjken. (Wel veel km's)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klepspeling controleren via de computer?????????
hahahahahahha:):):)
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Ok kleppen controleren via de computer kan dus blijkbaar niet....
maar wat is dan het getik / geratel bij de brandstofpomp en moet het dit geluid altijd maken wanneer de sleutel in voorgloeistand staat :?:

Hoor het graag (dit is namelijk een vraag waar niemand antwoord op schijnt te hebben)

Alvast bedankt,

Marijn
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb geen idee wat dat geluid zou kunnen zijn, dat niemand schijnt te weten wat het is wijst erop dat het waarschijnlijk niet normaal is (was).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat geluid wordt veroorzaakt door het inspuitregelventiel op de brandstofpomp!
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Fantastisch! eindelijk het geluidsraadsel opgelost, bedankt!
En kan dit wanneer het niet tikt ook de oorzaak zijn van een slchte koude start? omdat het met inspuiting te maken heeft en zo ja is dit onderdeel indien defect los te bestellen?

Hoor het graag,

Marijn
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als hij stuk is komt dat er met uitlezen uit,Hij is erg duur ook die klep.
Dat geluidje maken ze wel vaker.
Het probleem bij jouw is echt dat de klepspeling te strak is.
Laat ze controleren doormiddel van het demonteren van het klepdeksel.
Je mag gerust een keer langsrijden om uit te lezen en de speling te controleren zoals het hoort.
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Ramon en Ramon,

bedankt voor je antwoordt hier ben ik enorm mee geholpen.

Waar zit jou bedrijf? ik woon namelijk in Zeeland...

Gr,

Marijn
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zit in Utrecht.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Ik heb tegelijkertijd mijn klep op de pomp stuk gehad EN veel te
strakke kleppen.
En starten was een enorm probleem bij koud weer :evil:

Ook het gewone rijden gaat verre van lekker, ook al is ie warm.
Maar dat verschil zul je wel merken als je de kleppen hebt laten
stellen en de klep hebt vervangen!!
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

Das dus de grap,

als ie gestart is rijd ie perfect....... maar misschien trekt ie beter
nadat de kleppen gesteld zijn.....

Gr,

Marijn
Gebruikersavatar
V40marijn
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16.02.2006 - 19:09
Locatie: Westdorpe ZLD

De ontknoping:

Heb vorige week de kleppen laten stellen en ben direct daarna op wintersport gegaan, heb dit inderdaad bij de garage in Kapelle laten doen gezien de weinige tijd die er beschikbaar was.

In Oostenrijk temperaturen van -23 C. Tik en lopen....

Iedereen enorm bedankt voor de tips.

Kosten incl. montage / nieuwe stoters Eur 420,- (valt mee dus)

Nogmaals bedankt iedereen voor de goede raad

Marijn
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Vindt je dat meevallen 420 euro?
Bij mij is het de helft.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Nou, da´s lekker... achteraf! :lol:

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

is niet achteraf,dat staat meermalen aan gegeven!
Hebben ze de distributie riem ook gelijk vervangen?
En voor de duidelijkheid,ik heb je zelf de tip gegeven de kleppen te controleren!:)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”