Olielekkage zijde distributieriem nav aankoopkeuring

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Bram_Tijdelijk
Starter

Ik heb vrijdag een V50 gekocht, bouwjaar eind 2005, een 2.0D, 160k op de teller. Omdat ik de auto bij een particulier heb gekocht heb ik een aankoopkeuring laten doen. De vorige eigenaar heeft alle beurten prima gedaan en de auto was (/is) ook in prima staat. Geen reden tot zorgen voor de aankoopkeuring, maar 'just in case' toch even checken.

Bij de aankoopkeuring werd aangegeven dat er wat olie-lekkage was aan de kant van de distributieriem. De lekkage was niet ernstig (nooit olie bij te hoeven vullen / nooit lage oliestand gehad), maar hij raadde aan om er "toch even naar te laten kijken". Het zou aan de keerring kunnen liggen gaf hij aan, arbeids/vervangkosten rond de 250-300.

De oud eigenaar gaf aan dat hij bij het wisselen van de winter- voor zomerbanden (een week voor de koop) de auto ook nog kort had laten nakijken en de monteur dit toen ook had gezien maar had gezegd "dat dit normaal is, ze zweten altijd een beetje".

Nu ben ik net even langs Niham in Den Haag geweest en die geven dan een verhaal van "Ja olie en een distributieriem samen is einde oefening". Daar kan je dan ook heel weinig mee.....

Ik ga voor volgende week wel even een afspraak maken, maar wat zou er aan de hand kunnen zijn? Danwel is het een bekend probleem? Kan het inderdaad het zweten zijn? Of is het een lekkende koppakking / keerring?

Plus..is het met 160k op de teller rendabel om, als die distributiezijde open ligt, meteen de distributieriem te vervangen, ook al moet dat normaal pas bij 220-240k?

Any help appreciated!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”