Koppelingsplaat vervangen bij een 1.9 diesel

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
PA3EQR
Starter

Hallo,

We wonen inmiddels al 5 jaar in Noorwegen, en hebben nu voor de kinderen een les auto gekocht. Je mag hier namelijk in Noorwegen je kind zelf rijles geven, zodra hij 16 jaar is.
Wel nu, ik heb een dochter van 18 en zoonlief is bijna 16. Dus op zoek geweest naar een auto op leeftijd. :-) op de Noorse MP.
Het lot is gevallen op een Volvo V40 1.9 Diesel uit 1999.
Er zijn vele dingen vernieuwd, maar niet de koppelingsplaat.
Het pedaal zit helemaal bovenin en ook schiet hij af en toe uit de versnelling.
Nu heb ik hier het één en ander gelezen, maar dat ging over een benzine motor. En dat er bij een diesel iets raars is met het druklager, waarbij je speciaal gereedschap nodig hebt. Klopt dit, en zijn er hier mensen die ervaring mee hebben.
groeten,
Jacco
Iroll
6th Gear member

Als hij tijdens het rijden uit zijn versnelling schiet ben ik bang dat ook de bak aan zijn eind is. Dat lijkt me los te staan van de koppeling. Hoeveel km's staan er op de klok?
PA3EQR
Starter

Heeft 189 000 km gereden.
Iroll
6th Gear member

De koppeling gaat meestal zo rond de 2ton. De bak moet langer meekunnen. Maar deze Renault bakken lekken meestal iets olie via de oliekeerring waar de schakelstang de bak ingaat. Als er dan niet op het oliepeil gelet is dan ben je aan de beurt. Schiet hij alleen uit zijn 5e versnelling toevallig? Dan kan het zijn dat de moer waarmee het 5e versn. tandwiel vastzit losgelopen is, bekent kwaaltje. Dat is op zich simpel optelossen door het zwarte deksel op de bak lostehalen en de moer weer vastzetten en opnieuw zekeren. Hoeft de bak er niet voor onderuit. Zie blz 8 om te zien hoe het zit. Blijft natuurlijk een risico of er al niet schade aan is ontstaan, te herkennen aan metaal slijpsel in de olie.
edwinopzolder
1st Gear member

Wij hebben ook dit model met dezelfde bak/motor. Het hoeft niet het einde van de bak te betekenen, bij ons schiet hij soms uit de eerste versnelling wanneer je heuvel op en af rijd en dit is al 5 jaar zo.
V40 1.9 D 1999
Iroll
6th Gear member

edwinopzolder schreef:Wij hebben ook dit model met dezelfde bak/motor. Het hoeft niet het einde van de bak te betekenen, bij ons schiet hij soms uit de eerste versnelling wanneer je heuvel op en af rijd en dit is al 5 jaar zo.
Kan misschien nog 5 jaar meegaan, maar kan ook een week zijn. Je weet 't niet he? En bij koop zou ik er vanuit gaan dat het dat laatste is.
Bart Giesen
5th Gear member

Ben het niet vaak met je eens Iroll, maar ik heb onlangs een Stilo gereden die haast niet in de versnelling ging, maar er ook eruit schoot... Pedaal lag onderin... Bak eraf getrokken, was de koppelingsplaat stuk.

Als het pedaal onderin blijft liggen kan het het lager zijn of de hydraulische bekrachtiging. Maar als die ook uit de versnelling schiet...

Tevens de bak die jij beschrijft Iroll, is dat niet een benzine bak? Diesel is volgens mij niet meer met schakelstangen e.d.
Iroll
6th Gear member

Ben het niet vaak met je eens Iroll,
Ik hoop dat je bedoelt oneens :D

Tevens de bak die jij beschrijft Iroll, is dat niet een benzine bak? Diesel is volgens mij niet meer met schakelstangen e.d.
Ik dacht dat dat pas vanaf MY 2001 phase 2 was, tenminste daar ben ik vanuit gegaan.
edwinopzolder
1st Gear member

klopt voor die tijd is met schakelstangen.
V40 1.9 D 1999
Iroll
6th Gear member

Dank voor deze bevestiging!
PA3EQR
Starter

Iroll schreef:
edwinopzolder schreef:Wij hebben ook dit model met dezelfde bak/motor. Het hoeft niet het einde van de bak te betekenen, bij ons schiet hij soms uit de eerste versnelling wanneer je heuvel op en af rijd en dit is al 5 jaar zo.
Kan misschien nog 5 jaar meegaan, maar kan ook een week zijn. Je weet 't niet he? En bij koop zou ik er vanuit gaan dat het dat laatste is.

Nou, das in ieder geval positief. Het gaat inderdaad om de éérste versnelling. Ik zal morgen kijken naar de olie in de bak.
Maar ga er nog niet aan sleutelen, moet eerst wat warmer worden.

Maar om die koppelingsplaten te vervangen, zit daar nog een trucje bij, of is het gewoon los schroeven vervangen, en weer monteren?
Iroll
6th Gear member

Ik heb geen ervaring met de diesel. Dus ik kan je daar helaas geen zinnige tips voor geven.
PA3EQR
Starter

Vandaag olie gepeild, en gelijk een 1/2 liter er bij gedaan.
Is nog niet uit de versnelling geknald.

Koppelingsplaten ben ik nog info aan het garen. Kan zijn dat het om een trek druklager gaat.
kom er nog op terug.
Bart Giesen
5th Gear member

Iroll schreef:
Ben het niet vaak met je eens Iroll,
Ik hoop dat je bedoelt oneens :D
lol
eouwehand
2nd Gear member

PA3EQR schreef:Vandaag olie gepeild, en gelijk een 1/2 liter er bij gedaan.
Is nog niet uit de versnelling geknald.

Koppelingsplaten ben ik nog info aan het garen. Kan zijn dat het om een trek druklager gaat.
kom er nog op terug.
Is het veel werk om te peilen? Ik weet dat er een "peilbout" op de bak zit. Kwestie van de bout eruit draaien en bijvullen totdat ie vol is???
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
Iroll
6th Gear member

Ja, gewoon vullen tot het randje. Kan een flinke knoeiboel worden als je even niet oplet, dus hou een stel lappen bij de hand!
eouwehand
2nd Gear member

Iroll schreef:Ja, gewoon vullen tot het randje. Kan een flinke knoeiboel worden als je even niet oplet, dus hou een stel lappen bij de hand!
Vadis zegt dat er om de 105.000 km ververst moet worden. Dus dat gaan we gelijk maar doen. Bedankt voor de info.
PA3EQR
Starter

Is het veel werk om te peilen? Ik weet dat er een "peilbout" op de bak zit. Kwestie van de bout eruit draaien en bijvullen totdat ie vol is???[/quote]

Vuldop los gedraaid, knip een smal stukje karton en buig het naar beneden.
Dan kun je zien hoeveel er bij moet.
Vervolgens leg ik een lekbakje onder de versnellingsbak.
En steek een doorzichtige (lucht ) slang door het vulgat, dus kan ik vullen boven de motor met behulp van een trechter. Tot dat je ziet dat het er uitloopt. Hoeft niet echt te smeren.
eouwehand
2nd Gear member

Duidelijker kan het niet, bedankt voor de info.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”