Mijn vriendin heeft vorig jaar een 1,6D - S40 gekocht en van bij het begin was het dieselverbruik rond de 8L/100 km.
Zeker niet zuinig bij normale rijstijl.
In de volvo garage gaven ze de opmerking dat de motor nog los moest komen en dat het verbruik zou dalen.
Na echter 12.000 km is het verbruik nog steeds 8L
De reden om een 1,6D te kopen en niet de 2,0D was de fabrieksopgave van zuiniger rijden met de 1,6D.
Ik lees hier dat de 2,0D minder verbruikt dan de 1,6D.
Bij volvo krijg ik geen echte reden .....
Iemand raad ?
Of soortgelijke gevallen ?
Blijvend groot verbruik bij 1,6D , S40 - 2010
- interceptor
- 2nd Gear member
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo V70 - 25D - classic 1998
Volvo 740 GL 1992
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
- interceptor
- 2nd Gear member
De 1.6D zou inderdaad moeten zuiniger zijn maar is het in praktijk zeker niet.
Mijn V70 2.4D verbruikt ongeveer 6l/100 km
Als ik de 1.6D rij dan is mijn verbruik 2 l meer per 100 km
Niet erg zuinig voor een nieuwe wagen !
Mijn V70 2.4D verbruikt ongeveer 6l/100 km
Als ik de 1.6D rij dan is mijn verbruik 2 l meer per 100 km
Niet erg zuinig voor een nieuwe wagen !
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Hoe zien haar dagelijkse trajecten eruit? Graag vrij concrete afstanden en soort wegen.
En zijn die 12.000km's op 12 maanden?
En zijn die 12.000km's op 12 maanden?
-
- 2nd Gear member
Dat lijkt me redelijk uit de lucht gegrepen. Als je op de volgende 2 pagina's gaat kijken, zal je zien dat de 1.6D gemiddeld 5,7 l / 100 km verbruikt, terwijl de 2.0D gemiddeld op 6,7 l / 100 km zit:interceptor schreef:Ik lees hier dat de 2,0D minder verbruikt dan de 1,6D
- BillyBob
- 5th Gear member
Is deze s40 een drivE met start/stop systeem? 8 km is dan inderderdaad hoog maar niet onhaalbaar afhankelijk van rijstijl en trajecten. In ieder geval heb ik altijd gehoord dat je een dieselmotor 20000 km moet geven om echt 'los' te zijn. Zomer en winter maakt ook veel uit voor het verbruik. Ter vergelijking: mijn verbruik in de winter is 6,1 l/100 km, in de zomer rond de 5,5l. Doe vooral snelweg, veel stadsverkeer is trouwens nefast voor het verbruik.
Misschien eens de boordcomputer resetten en het verbruik manueel berekenen?
Misschien eens de boordcomputer resetten en het verbruik manueel berekenen?
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Of als je met de roetfilter-diesels weinig km's en korte afstanden doet dan krijgt die nooit de tijd om volledig te regenereren.
Als die ibj mij met dat proces bezig is dan zit mijn verbruik voor korte tijd rond de 7.5-8L.
Daarom dat'k vroeg of die 12.000km op 12maanden tijd was.
Als die ibj mij met dat proces bezig is dan zit mijn verbruik voor korte tijd rond de 7.5-8L.
Daarom dat'k vroeg of die 12.000km op 12maanden tijd was.
- Jeroen82
- 2nd Gear member
Ik heb een C30 D2, dus ook met de 1.6d en deze was in het begin ook erg onzuinig, ik zat op een gemiddelde van 7,6L. Nu na bijna 18.000km is dat wel gedaald tot ongeveer 6.7. Nog steeds niet geweldig maar het wordt wel beter naarmate de kilometers erbij komen.
Mijn vorige C30 met een 2.0D deed trouwens gemiddeld 6.0L.
Mijn vorige C30 met een 2.0D deed trouwens gemiddeld 6.0L.
- Live
- 4th Gear member
Switch de boordcomputer van gemiddeld naar huidig verbuik of reset de boordcomputer (reset lang inhouden) waardoor een nieuwe meting begint.
Of idd een keer manueel bijhouden.
Zet de kilometer stand op nul, tank de auto helemaal vol..
als je weer gaat tanken kijk je naar de km stand, en deel je het aantal kilometers door het aantal liters en krijg je het echte verbruik.
8l op 100 km voor de 1.6D lijkt me nl echt apart, me 1.6 benzine rijdt dan zuiniger
Of idd een keer manueel bijhouden.
Zet de kilometer stand op nul, tank de auto helemaal vol..
als je weer gaat tanken kijk je naar de km stand, en deel je het aantal kilometers door het aantal liters en krijg je het echte verbruik.
8l op 100 km voor de 1.6D lijkt me nl echt apart, me 1.6 benzine rijdt dan zuiniger

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- interceptor
- 2nd Gear member
Laat duidelijk zijn .
Mijn V70 - 2.4D verbruikt 6l/100 km op een woon-werk afstand.
Neem ik de S40 - 1.6D dan verbruik ik voor dezelfde woon-werk afstand , zelfde rijstijl , zelfde chauffeur , zelfde seizoen 2 liter meer.
Dit is niet normaal. Mede dat we de 1.6D kozen voor de zuinigheid.
Ik hoorde dat er een software update is voor deze motor van 2010 maar dat er specifiek om gevraagd moet worden.
Ik kreeg inmiddels een mail van volvo terug !
Standaard mail waar je niets wijzer uit kan worden.
Verkopen die 1.6D ?
Geachte heer
Ik heb uw e-mail over het verbruik van de wagen van uw vrouw aandachtig gelezen.
Verbruikscijfers van een wagen vergelijken met een andere wagen is niet mogelijk.
Het verbruik van een wagen in werkelijkheid is voor elke wagen anders. Iedere bestuurder heeft een ander rijgedrag, rijpatroon en omstandigheden.
Daarom worden de testen voor het verbruik van wagens vastgelegd in Europese normen. Deze testen gebeuren in labo's in uiterst gunstige omstandigheden die men op de weg niet kan nabootsen.
Bijgevolg zijn deze cijfers altijd lager dan het werkelijke verbruik op de weg. Dit is geen uitzondering voor uw wagen, het is altijd zo geweest.
Komt er nog bij dat het hoger verbruik van uw wagen aan vele factoren kan liggen. Deze kan verhogen door allerlei elementen zoals daar zijn, het seizoen winter of zomer, het juist schakelen en gas geven, het vooruitzien van de verkeerssituatie, de windrichting, de bandenspanning en bandenslijtage, gewicht dat vervoerd wordt, energievreters zoals airco, rijden met ramen open, filerijden, korte afstanden rijden, rijden met verwarmde zetels, skibox op het dak, e.a.,
Bovendien is de wagen van uw vrouw ook uitgerust met een partikelfilter hetgeen een meerverbruik heeft. Uw Volvo V70 bijvoorbeeld nog niet.
Verder zou het altijd kunnen dat een technisch of elektronisch defect aan de basis ligt van een meerverbruik.
Wat u kan doen is de wagen laten controleren bij uw verdeler op eventuele defecten die een oorzaak zouden kunnen vormen voor het meerverbrijk.
Mocht blijken dat na een grondige diagnose er geen mankementen worden vastgesteld dan ga ik ervan uit dat het verbruik niet abnormaal is.
Ik hoop u hiermee te hebben geïnformeerd en breng uw Volvo verdeler hiervast van op de hoogte.
Met vriendelijke groeten.
Jan Peeters
customer consultant
CUSTOMER SUPPORT
Avenue du Hunderenveldlaan 10
1082 Brussels
Belgium
Telephone +32-2-4827289
Fax +32-2-4653892
jpeeter6@volvocars.com
www.volvocars.be
Mijn V70 - 2.4D verbruikt 6l/100 km op een woon-werk afstand.
Neem ik de S40 - 1.6D dan verbruik ik voor dezelfde woon-werk afstand , zelfde rijstijl , zelfde chauffeur , zelfde seizoen 2 liter meer.
Dit is niet normaal. Mede dat we de 1.6D kozen voor de zuinigheid.
Ik hoorde dat er een software update is voor deze motor van 2010 maar dat er specifiek om gevraagd moet worden.
Ik kreeg inmiddels een mail van volvo terug !
Standaard mail waar je niets wijzer uit kan worden.
Verkopen die 1.6D ?
Geachte heer
Ik heb uw e-mail over het verbruik van de wagen van uw vrouw aandachtig gelezen.
Verbruikscijfers van een wagen vergelijken met een andere wagen is niet mogelijk.
Het verbruik van een wagen in werkelijkheid is voor elke wagen anders. Iedere bestuurder heeft een ander rijgedrag, rijpatroon en omstandigheden.
Daarom worden de testen voor het verbruik van wagens vastgelegd in Europese normen. Deze testen gebeuren in labo's in uiterst gunstige omstandigheden die men op de weg niet kan nabootsen.
Bijgevolg zijn deze cijfers altijd lager dan het werkelijke verbruik op de weg. Dit is geen uitzondering voor uw wagen, het is altijd zo geweest.
Komt er nog bij dat het hoger verbruik van uw wagen aan vele factoren kan liggen. Deze kan verhogen door allerlei elementen zoals daar zijn, het seizoen winter of zomer, het juist schakelen en gas geven, het vooruitzien van de verkeerssituatie, de windrichting, de bandenspanning en bandenslijtage, gewicht dat vervoerd wordt, energievreters zoals airco, rijden met ramen open, filerijden, korte afstanden rijden, rijden met verwarmde zetels, skibox op het dak, e.a.,
Bovendien is de wagen van uw vrouw ook uitgerust met een partikelfilter hetgeen een meerverbruik heeft. Uw Volvo V70 bijvoorbeeld nog niet.
Verder zou het altijd kunnen dat een technisch of elektronisch defect aan de basis ligt van een meerverbruik.
Wat u kan doen is de wagen laten controleren bij uw verdeler op eventuele defecten die een oorzaak zouden kunnen vormen voor het meerverbrijk.
Mocht blijken dat na een grondige diagnose er geen mankementen worden vastgesteld dan ga ik ervan uit dat het verbruik niet abnormaal is.
Ik hoop u hiermee te hebben geïnformeerd en breng uw Volvo verdeler hiervast van op de hoogte.
Jan Peeters
customer consultant
CUSTOMER SUPPORT
1082 Brussels
Belgium
Telephone +32-2-4827289
Fax +32-2-4653892
jpeeter6@volvocars.com
www.volvocars.be
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Zoals ik al gevraagd heb, wat bedraagt de afstand woon-werk?
Want je V70 is van 2004 en die heeft nog geen roetfilter.
Want je V70 is van 2004 en die heeft nog geen roetfilter.
- interceptor
- 2nd Gear member
Afstand woon -werk is 70 km , dus 140 km per dag.
De V70 heeft inderdaad nog geen roetfilter.
Inmiddels een mail terug van Volvo.
Ze houden blijkbaar geen rekening met internetforums.
raar......
En het lijkt er steeds meer op dat dit afschuifgedrag is zonder een structurele oplossing aan te bieden die voor veel mensen een oplossing zou zijn.
De wagen was reeds binnen bij een volvogarage en daar hebben ze niets gevonden. Dit was reeds in de mail naar Volvo doorgegeven. Hun raad is nogmaals afschuiven naar de garage die een tijdje geleden niets kon vinden.
Geachte heer
U zal begrijpen dat ik helaas niet kan verder gaan op hetgeen er op internetforums geplaatst wordt.
Zoals gezegd zijn de omstandigheden waarmee iedere wagen bestuurd wordt anders.
Een vergelijking maken met informatie over verbruik dat u terugvindt op interntforums is dus niet objectief.
U zal eveneens begrijpen dat ik van hieruit niet kan oordelen over de wagen van uw vrouw.
Daarom dat ik u heb verwezen naar een officiêle Volvo verdeler.
Indien u van mening bent dat de wagen van uw vrouw een defect zou vertonen waardoor het verbruik te hoog oploopt, stel ik voor dat de technici van de garage de wagen testen en tot een besluit komen.
Alleen zo kan een objectief oordeel gegeven worden overde staat en het verbruik van de wagen.
Ik vertrouw erop dat u op mijn verzoek ingaat.
Graag had ik dan ook van u vernomen bij welke verdeler u een afspraak zal maken zodat ik de verdeler kan inlichten.
Jan Peeters
customer consultant
CUSTOMER SUPPORT
1082 Brussels
Belgium
Telephone +32-2-4827289
Fax +32-2-4653892
jpeeter6@volvocars.com
www.volvocars.be
De V70 heeft inderdaad nog geen roetfilter.
Inmiddels een mail terug van Volvo.
Ze houden blijkbaar geen rekening met internetforums.
raar......
En het lijkt er steeds meer op dat dit afschuifgedrag is zonder een structurele oplossing aan te bieden die voor veel mensen een oplossing zou zijn.
De wagen was reeds binnen bij een volvogarage en daar hebben ze niets gevonden. Dit was reeds in de mail naar Volvo doorgegeven. Hun raad is nogmaals afschuiven naar de garage die een tijdje geleden niets kon vinden.
Geachte heer
U zal begrijpen dat ik helaas niet kan verder gaan op hetgeen er op internetforums geplaatst wordt.
Zoals gezegd zijn de omstandigheden waarmee iedere wagen bestuurd wordt anders.
Een vergelijking maken met informatie over verbruik dat u terugvindt op interntforums is dus niet objectief.
U zal eveneens begrijpen dat ik van hieruit niet kan oordelen over de wagen van uw vrouw.
Daarom dat ik u heb verwezen naar een officiêle Volvo verdeler.
Indien u van mening bent dat de wagen van uw vrouw een defect zou vertonen waardoor het verbruik te hoog oploopt, stel ik voor dat de technici van de garage de wagen testen en tot een besluit komen.
Alleen zo kan een objectief oordeel gegeven worden overde staat en het verbruik van de wagen.
Ik vertrouw erop dat u op mijn verzoek ingaat.
Graag had ik dan ook van u vernomen bij welke verdeler u een afspraak zal maken zodat ik de verdeler kan inlichten.
Jan Peeters
customer consultant
CUSTOMER SUPPORT
1082 Brussels
Belgium
Telephone +32-2-4827289
Fax +32-2-4653892
jpeeter6@volvocars.com
www.volvocars.be
Volvo V70 - 2.4D - 2004
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
Volvo V70 - 2.4D - 2002
Volvo 740 GL 1992
-
- 1st Gear member
Tja vind wel dat ze gelijk hebben in verband met die internetforums , daar wordt wel soms veel geluld 
Maar ik zou met u auto terug gaan naar de garage en hun er mee laten rijden , al moesten ze een volledige bak diesel erdoorjagen , dat zou ik er voor over hebben .
En dat ze dan maar eens rekenen he
Dan zie je het zwart op wit en kunnen ze het niet meer ontkennen of rond de pot draaien he
En dan kun je verder praten he

Maar ik zou met u auto terug gaan naar de garage en hun er mee laten rijden , al moesten ze een volledige bak diesel erdoorjagen , dat zou ik er voor over hebben .
En dat ze dan maar eens rekenen he
Dan zie je het zwart op wit en kunnen ze het niet meer ontkennen of rond de pot draaien he
En dan kun je verder praten he
- volvonew
- 1st Gear member
Heb ook een 1.6D eco en mijn verbruik is minder dan 5,5l op 100 km
Zou het mogelijk zijn dat je vrouw geen rekening houd met het juist schakelen volgens de aangegeven toerental.
Dit kan ook de aanleiding zijn tot hoog verbruik
Zou het mogelijk zijn dat je vrouw geen rekening houd met het juist schakelen volgens de aangegeven toerental.
Dit kan ook de aanleiding zijn tot hoog verbruik
-
- 2nd Gear member
ik suggereer volgende regeling met dealer/invoerder :
* start een demo rit waarbij je bij de eerst aan een bepaald benzine (dieselstation) je tank vult.
* reset de boordcomputer
* je echtgenote legt het parcours heen/terug af wat zij dagelijks doet
*je tankt terug vol aan dezelfde pomp
* je reset opnieuw de boordcomputer
* laat de dealer of liever nog een vertegenwoordiger van de invoerder hetzelfde parcours afleggen
* tank terug af aan dezelfde pomp
Op basis van het dan verkregen resultaat kan je verder. (werkelijk verbruik ifv de echte getankte liters eveneens narekenen gezien de foutmarge van de volvo electronica op dit vlak).
Misschien een vrij omvanrijke opgave die wat tijd kost, maar aan de huidige dieselprijs op lange termijn wel het overwegen waard.
Ofwel ligt het aan de rijstijl van je echtgenote ofwel is er iets niet pluis.
Indien Volvo-medewerkers hier niet willen op ingaan zou ik dit niet accepteren.
Hou ons alleszins op de hoogte van het vervolg van je verhaal, want de reactie van de invoerder is op zijn minst nogal "hautain".
*PS : had 20 jaar geleden hetzelfde probleem met een (ja sorry) Toyota Corolla, nieuw aangekocht, en medewerker van invoerder heeft dan uiteindelijk toegegeven dat er een en ander niet normaal was qua verbruik. Nu, het kreng bleef nadien verder benzine zuipen, ondanks diverse vervangingen (carburator edm)
Alvast succes ermee!
Dirk
* start een demo rit waarbij je bij de eerst aan een bepaald benzine (dieselstation) je tank vult.
* reset de boordcomputer
* je echtgenote legt het parcours heen/terug af wat zij dagelijks doet
*je tankt terug vol aan dezelfde pomp
* je reset opnieuw de boordcomputer
* laat de dealer of liever nog een vertegenwoordiger van de invoerder hetzelfde parcours afleggen
* tank terug af aan dezelfde pomp
Op basis van het dan verkregen resultaat kan je verder. (werkelijk verbruik ifv de echte getankte liters eveneens narekenen gezien de foutmarge van de volvo electronica op dit vlak).
Misschien een vrij omvanrijke opgave die wat tijd kost, maar aan de huidige dieselprijs op lange termijn wel het overwegen waard.
Ofwel ligt het aan de rijstijl van je echtgenote ofwel is er iets niet pluis.
Indien Volvo-medewerkers hier niet willen op ingaan zou ik dit niet accepteren.
Hou ons alleszins op de hoogte van het vervolg van je verhaal, want de reactie van de invoerder is op zijn minst nogal "hautain".
*PS : had 20 jaar geleden hetzelfde probleem met een (ja sorry) Toyota Corolla, nieuw aangekocht, en medewerker van invoerder heeft dan uiteindelijk toegegeven dat er een en ander niet normaal was qua verbruik. Nu, het kreng bleef nadien verder benzine zuipen, ondanks diverse vervangingen (carburator edm)
Alvast succes ermee!
Dirk
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH