mijn schoonbroer en ik zullen ons binnenkort maar eens wagen aan het vervangen van zowel de schokbrekers als de veren van mijn V70 door Koni's en Heico/ Eibach veren, anders dan de standaard Volvo/ Sachs- ophanging dus.
Aan een veerspanner + materieel & liftbrug kan ik geraken, maar de koni schokbrekers hebben geen veerschotels wat ons wat extra werk oplevert. Niet bepaald om naar uit te zien naar 't schijnt :x
Ik wil de klus in een dag kunnen klaren, dus wil ik ook goed voorbereid zijn en zeker geen onderdelen tekort komen als het er op aankomt.
Vraag is welke onderdelen ik dus nog nodig zal hebben om de veren aan de schokbrekers vast en 'ready-to-install' te maken?
- veerschotels
- ... :roll:
thanks
De schokbrekers zien er zo uit:
Geplaatst: 11.03.2011 - 18:59
door Zenith
Dit heb ik ook nog liggen, meegeleverd bij de Koni's:
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:01
door Gast
Voor komen ze toch in de oude veerpoot?
Geplaatst: 11.03.2011 - 19:23
door toppertje
idd, de koni,s zijn "inserts"
dus de veerpoot doorzagen en de koni demper erin.
ik denk dat @edraket nog wel reageert,die heeft dit volgens mij kort geleden
bij de hand gehad.
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:00
door Zenith
Ok, da's al nieuw voor mij
er is een verwant topic hier waar de TS de veerpootlagers- en rubbers wilt vervangen, mijn V70 heeft +- 130'000km.. tijd voor vernieuwing of gaan die wel langer mee dan dat? In het omgekeerde geval zou ik niet durven zeggen of ze al vervangen geweest zijn.
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:29
door Oceanracer
toppertje schreef:
ik denk dat @edraket nog wel reageert,die heeft dit volgens mij kort geleden
bij de hand gehad.
Wellicht wel een goed idee om dan de titel van het topic aan te passen, zodat ook opvalt wat de vraag concreet is.
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:40
door Zenith
toppertje schreef:idd, de koni,s zijn "inserts"
dus de veerpoot doorzagen en de koni demper erin.
ik denk dat @edraket nog wel reageert,die heeft dit volgens mij kort geleden
bij de hand gehad.
dit geldt zowel voor voor- als achterkant? Allebei inserts en zelfde manier van werken?
Oceanracer schreef:Wellicht wel een goed idee om dan de titel van het topic aan te passen, zodat ook opvalt wat de vraag concreet is.
is gebeurd!
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:42
door Oceanracer
Beter!
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:50
door toppertje
de "inserts" zijn alleen voor de voorkant,aan de achterkant
zijn het normale schokdempers die je zo kan vervangen.
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:59
door Gast
Zenith schreef:dit geldt zowel voor voor- als achterkant? Allebei inserts en zelfde manier van werken?
Ik hoop dat je zwager wel weet waar die aan begint. :roll:
Geplaatst: 11.03.2011 - 22:59
door FrankS60
Als je toch alles los hebt zou ik overwegen om de rubber "veerschotels" aan de bovenkant van de voorveren ook te vervangen. Die gaan regelmatig stuk (door snelle slijtage) en dan krijg je allerlei onverklaarbare "klunk" geluiden e.d.
Kosten je misschien 40 euro/stuk maar alles er weer onder vandaan is een stuk meer werk. Grote kans ook dat de originele scheuren vertonen bij het deel waar de metalen bus in het rubber gegoten is.
Zorg ook voor een grote Bahco/verstelbare moersleutel, die zijn best handig om die rare kruismoeren los te krijgen bovenop de voorste schokbrekers. Wellicht zijn er nog andere handige manieren maar dit ging bij mij vrij gemakkelijk en zonder de moeren te beschadigen.
Geplaatst: 11.03.2011 - 23:00
door Zenith
ok, bedankt. Denk dat ik er nu wel ongeveer aan uit ben hoe het werkt, ook na het zien van dit filmpje. Kernwoord dat ik nodig had was 'inserts', anders zag ik niet in hoe die veerschotels ooit aan de schokbrekers konden bevestigd worden
thx
Geplaatst: 11.03.2011 - 23:04
door Zenith
AlexV70 schreef:
Zenith schreef:dit geldt zowel voor voor- als achterkant? Allebei inserts en zelfde manier van werken?
Ik hoop dat je zwager wel weet waar die aan begint. :roll:
:twisted: ik kijk toe en bied hulp wanneer nodig.
Geplaatst: 11.03.2011 - 23:11
door Gast
Een heel leuk filmpje. Dat wordt dus een eitje.
Geplaatst: 11.03.2011 - 23:17
door toppertje
ik hoop dat je iets sekuurder werkt dan die
rouwdouwers in het filmpje.
dit is niet echt mijn manier van werken.
maar zorg dat je alles goed schoon maakt,en op volgorde weglegt, dan
kan er niet zoveel mis gaan.
het is echt geen hogere wiskunde oid.
Geplaatst: 11.03.2011 - 23:51
door elianmars
toppertje schreef:ik hoop dat je iets sekuurder werkt dan die
rouwdouwers in het filmpje.
dit is niet echt mijn manier van werken.
maar zorg dat je alles goed schoon maakt,en op volgorde weglegt, dan
kan er niet zoveel mis gaan.
het is echt geen hogere wiskunde oid.
De verenspanners waren blijkbaar uitverkocht :shock:
Geplaatst: 12.03.2011 - 00:00
door Zenith
moet je dit dan eens zien:
Geplaatst: 12.03.2011 - 08:12
door toppertje
Zenith schreef:moet je dit dan eens zien:
dit zijn gewoon prutsers.
bij gebrek aan een veerspanner kan je ook 2 kleine spanbandjes
gebruiken.
als je dan de moer vd veerschotel draait,krijg je iig niet
deveer voor je kop.
Geplaatst: 14.03.2011 - 13:56
door edraket
Zoals in het eerste filmpje wordt aangegeven is geeft het inderdaad wel een goede indruk van hoe het moet. Waar je heel goed op moet letten is de hoogte waarop je de veerpoot afslijpt. Op de dempers zit namelijk een verdikking die net in de veerpoot moet komen zodat hij zichzelf klem zet. Als deze te kort wordt afgeslepen gaat de demper in de veerpoot rammelen en dat wil je uiteraard niet. Beter eerst iets te lang laten en er nog wat vanaf slijpen. Een mm tekort en het is bekeken.
Daarnaast moet je het gat heel secuur in het midden boren want anders past de bout er niet in. Koop ook even een busje tectiel of iets om de veerpoot tegen roest te beschermen. Het is nu wel blank staal en dat roest heel snel op deze plek.
Zonder spanners is het niet te doen, dus gewoon kopen die dingen. Kosten maar 3 tientjes ofzo voor 1 of 2 malig gebruik.
Al met al moet het met twee man makkelijk in een dag te doen zijn. Als je het vaker hebt gedaan kan het in je eentje binnen 4 uur gepiept zijn (V+A).
Achter is een ander verhaal. Je kunt daar namelijk de spanners niet gebruiken. Je moet de draagarm aan de binnenzijde loshalen waarna de veer eruit kan.