Waarom herrie vanaf 2600 toeren

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Fullspeed
1st Gear member

Mijn S40 T5 Geartronics maakt sinds een paar maanden veel herrie vanaf 2600 toeren bij het accelereren. Er zijn de afgelopen 4 maanden wat olielekkages gerepareerd (pakkingen en oliefilterhuis vervangen) en de turboklepmagneet (?) is uiteindelijk vervangen om het oorspronkelijk probleem op te lossen, nl: het vermogen viel steeds plots weg bij accelereren. Ik dacht zelf turboprobleem, maar Volvo ging eerst alle lekkages verhelpen. ;-(

Maar nu dus dat kabaal alsof alle kleppen wagenwijd opengaan bij accelereren. Ik vind het nogal ordinair klinken, want ik ben niet aan het planken, ik rij gewoon vlotjes.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Een monteur heeft meegereden en die vond het eigenlijk wel leuk en zeker niet verkeerd. Tja, ik weet zelf toch heus wel hoe die klonk voor al die reparaties.
Volvo S40 T5 Geartronics Exclusive 220pk (my04) - Black - Dynamic Chassis - Premium Sound - Sagitta 17"; - Not tuned anymore
asta
5th Gear member

Ik mag toch wel aannemen dat de auto uitgelezen is bij de dealer?
Als je turbo defect zou zijn dan zouden ze daar een melding over kunnen terugvinden.
Maar mijn vermoeden gaat niet uit naar de turbo zelf.
Als hij wegviel ging de auto wellicht in noodloop?
Bleef het vermogen dan ook weg als je weer gas gaf nadat hij weggevallen was?
Het klinkt eerder als een lekkage.
Wellicht de turboslang niet goed vastgezet of een scheurtje in, je krijgt dan een soort blazend geluid te horen als je vermorgen vraagt wat overeen kan komen met wat je omschrijft en je zal geen vol vermogen hebben zoals je ook omschrijft.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Fullspeed
1st Gear member

De dealer heeft regelmatig uitgelezen, maar er waren geen meldingen die het probleem konden veroorzaken. Het vermogen is sinds de reparatie van de turboklep niet meer weggevallen, maar hij maakt gewoon veel kabaal boven de 2600 toeren tijdens accelereren, niet tijdens constant rijden.

Het geluid klinkt dan (in de auto) alsof er een sportuitlaat op zit, wat dus niet het geval is. De toeren lopen bij accelereren flink op, soms wel naar 6000 toeren voordat opgeschakeld wordt. De monteur dacht nog aan de software van de bak te upgraden, maar dat was gewoon puur wat roepen, omdat die niet ineens anders gaat schakelen na een reparatie en alle software steeds bijgewerkt is.

Normaalgesproken hoort de motor alleen bij planken wat herrie te maken, maar toch niet als je geleidelijk gas verhoogt ?! Ik denk dan ook "schakelen kreng". Ik vind het geen prettige auto op deze manier, want hij reed altijd zo lekker rustig bij normaal rijden.
Volvo S40 T5 Geartronics Exclusive 220pk (my04) - Black - Dynamic Chassis - Premium Sound - Sagitta 17"; - Not tuned anymore
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”