motor draait precies niet echt vlot

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Hallo,

Sinds gisteren valt het mij op dat de wagen niet vlot wegrijd zoals hij voorheen wel deed. Bij het optrekken vanuit stilstand lijkt dat de motor eventjes inhoud en dan loskomt. Alsof hij maar op 4 cilinders draait in de plaats van op 5 cilinders.
Bij andere snelheden, evenals op de snelweg rijd hij niet echt fijn aan één stuk door, je voelt steeds heel lichte schokjes.
Zou er een gloeikaars gesneuveld kunnen zijn? (ontsteking?)
Het betreft een V70 2.5 TDI (oktober 1998) met 348.498km op de teller.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Een gloeikaars ook wel gloeibougie of gloeispraal genoemd werkt alleen tijdens het starten van een dieselmotor om hem makkelijk te laten starten bij een koude motor. Als de motor eenmaal loopt doet hij niets meer ! Dus daar kan het niet aan liggen.
En een een ontsteking heeft een dieselmotor niet tenzij je met ontsteking in dit geval iets geheel anders bedoelt.

Maar omdat je het gevoel hebt dat hij maar op 4 cilinders loopt of in ieder geval schokt waardoor het lijkt alsof er steeds een cilinder uitvalt zou je om te beginnen de verstuivers (injectoren) eens kunnen laten testen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

gsx750r schreef:Een gloeikaars ook wel gloeibougie of gloeispraal genoemd werkt alleen tijdens het starten van een dieselmotor om hem makkelijk te laten starten bij een koude motor. Als de motor eenmaal loopt doet hij niets meer ! Dus daar kan het niet aan liggen.
En een een ontsteking heeft een dieselmotor niet tenzij je met ontsteking in dit geval iets geheel anders bedoelt.
Rob
:D Ja sorry hé, ik kon er eventjes niet opkomen. 'k Zat met de bougies van een benzine motor in m'n hoofd en legde meteen zo' ongeveer de link met dat het dan kaarsen waren voor een diesel. :oops:
Maar als je het volledige verhaal gelezen hebt, lees je dat het inderdaad iets anders zou moeten zijn hé dan een gloeispiraal die maar eventjes werkt.
Het zou aan een injector kunnen liggen. Hoe kun je zien of testen dat deze goed werkt?
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

den toerist schreef: Het zou aan een injector kunnen liggen. Hoe kun je zien of testen dat deze goed werkt?
Ik denk dat zoiets alleen door een garage of een specialist kan worden gedaan.
Er is n.l. speciale apparatuur voor nodig. Hier een voorbeeld van hoe dat in zijn werk gaat.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Bedankt voor de info, Rob.
Ik hoor de motor ook precies een " Tsjoek.... Tsjoek" geluid produceren. precies een cilinder of zo?
Ik heb al het water van de brandstoffilter afgelaten, zekering nr 12 gecontroleerd ( hoofd fuse unit ) zoals voorgeschreven in de handleiding maar het fenomeen blijft aanhouden. Ik zal vandaag of morgen eens langs mijn dealer gaan.
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Hallo,

Ik heb intussen ook al de brandstoffilter vervangen wat echter niks beters opleverde.
Een mecanicien vermoedde afgelopen vrijdag, dat het ofwel een laaddrukbuis is die vacuum trekt, waar door de motor geen zuurstof genoeg krijgt of mogelijk een temperatuur sonde die defect is.
Ik ben vandaag terug bij de dealer geweest, die heeft eventjes geluisterd en hij vermoed dat er een injector niet werkt.
Intussen is het "Tsjoek.. Tsjoek geluid helemaal verdwenen.... maar hoor je iets tikken..
Maandag gaat hij binnen om een diagnose te stellen.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Probleem gevonden:
De pompriem was de boosdoener, er ontbraken al wat tanden van.
De kans bestond erin dat hij vroeg of laat eens voor motorschade zou kunnen gezorgd hebben.
Dus wordt de pompriem vervangen, tevens ook de distributieriem en ook de waterpomp zelf. Dus krijgt hij zijn groot onderhoud wat vroeger.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”