Pagina 1 van 1

motor draait precies niet echt vlot

Geplaatst: 13.03.2011 - 21:58
door den toerist
Hallo,

Sinds gisteren valt het mij op dat de wagen niet vlot wegrijd zoals hij voorheen wel deed. Bij het optrekken vanuit stilstand lijkt dat de motor eventjes inhoud en dan loskomt. Alsof hij maar op 4 cilinders draait in de plaats van op 5 cilinders.
Bij andere snelheden, evenals op de snelweg rijd hij niet echt fijn aan één stuk door, je voelt steeds heel lichte schokjes.
Zou er een gloeikaars gesneuveld kunnen zijn? (ontsteking?)
Het betreft een V70 2.5 TDI (oktober 1998) met 348.498km op de teller.

Geplaatst: 14.03.2011 - 00:03
door gsx750r
Een gloeikaars ook wel gloeibougie of gloeispraal genoemd werkt alleen tijdens het starten van een dieselmotor om hem makkelijk te laten starten bij een koude motor. Als de motor eenmaal loopt doet hij niets meer ! Dus daar kan het niet aan liggen.
En een een ontsteking heeft een dieselmotor niet tenzij je met ontsteking in dit geval iets geheel anders bedoelt.

Maar omdat je het gevoel hebt dat hij maar op 4 cilinders loopt of in ieder geval schokt waardoor het lijkt alsof er steeds een cilinder uitvalt zou je om te beginnen de verstuivers (injectoren) eens kunnen laten testen.

Rob

Geplaatst: 14.03.2011 - 08:58
door den toerist
gsx750r schreef:Een gloeikaars ook wel gloeibougie of gloeispraal genoemd werkt alleen tijdens het starten van een dieselmotor om hem makkelijk te laten starten bij een koude motor. Als de motor eenmaal loopt doet hij niets meer ! Dus daar kan het niet aan liggen.
En een een ontsteking heeft een dieselmotor niet tenzij je met ontsteking in dit geval iets geheel anders bedoelt.
Rob
:D Ja sorry hé, ik kon er eventjes niet opkomen. 'k Zat met de bougies van een benzine motor in m'n hoofd en legde meteen zo' ongeveer de link met dat het dan kaarsen waren voor een diesel. :oops:
Maar als je het volledige verhaal gelezen hebt, lees je dat het inderdaad iets anders zou moeten zijn hé dan een gloeispiraal die maar eventjes werkt.
Het zou aan een injector kunnen liggen. Hoe kun je zien of testen dat deze goed werkt?

Geplaatst: 14.03.2011 - 09:47
door gsx750r
den toerist schreef: Het zou aan een injector kunnen liggen. Hoe kun je zien of testen dat deze goed werkt?
Ik denk dat zoiets alleen door een garage of een specialist kan worden gedaan.
Er is n.l. speciale apparatuur voor nodig. Hier een voorbeeld van hoe dat in zijn werk gaat.

Rob

Geplaatst: 15.03.2011 - 15:24
door den toerist
Bedankt voor de info, Rob.
Ik hoor de motor ook precies een " Tsjoek.... Tsjoek" geluid produceren. precies een cilinder of zo?
Ik heb al het water van de brandstoffilter afgelaten, zekering nr 12 gecontroleerd ( hoofd fuse unit ) zoals voorgeschreven in de handleiding maar het fenomeen blijft aanhouden. Ik zal vandaag of morgen eens langs mijn dealer gaan.

Geplaatst: 19.03.2011 - 19:06
door den toerist
Hallo,

Ik heb intussen ook al de brandstoffilter vervangen wat echter niks beters opleverde.
Een mecanicien vermoedde afgelopen vrijdag, dat het ofwel een laaddrukbuis is die vacuum trekt, waar door de motor geen zuurstof genoeg krijgt of mogelijk een temperatuur sonde die defect is.
Ik ben vandaag terug bij de dealer geweest, die heeft eventjes geluisterd en hij vermoed dat er een injector niet werkt.
Intussen is het "Tsjoek.. Tsjoek geluid helemaal verdwenen.... maar hoor je iets tikken..
Maandag gaat hij binnen om een diagnose te stellen.

Geplaatst: 21.03.2011 - 18:13
door den toerist
Probleem gevonden:
De pompriem was de boosdoener, er ontbraken al wat tanden van.
De kans bestond erin dat hij vroeg of laat eens voor motorschade zou kunnen gezorgd hebben.
Dus wordt de pompriem vervangen, tevens ook de distributieriem en ook de waterpomp zelf. Dus krijgt hij zijn groot onderhoud wat vroeger.