Piepend/schurend geluid bij optrekken vanuit stilstand

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Wanneer ik de S60 s'ochtens start en ik de koppeling laat opkomen (1e versnelling) dan hoor ik soms een luide toon, een soort schurend geluid. Hij doet alleen vanuit stilstand (en daarmee dus heeeel soms in de 2e versnelling). Eenmaal rijdend is er niks aan de hand en na een half uur rijden heb ik er ook geen last meer van.

Ook in z'n achteruit kan hij dit doen. Een collega die mee reed had het over een druk lager (van de koopeling?).

Iemand enig idee wat het kan zijn? Ik ga zowieso bij de garage langs deze week, maar om alvast de nieuwsgierigheid te drukken :p
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

De verkopende partij gaf aan dat toen ik het geluid hoorde, dat het kon liggen aan het verwisselen van de banden. Het zou een rubbertje kunnen zijn of iets dergelijks.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Gillende mulitriem die versleten is, of niet strak genoeg ligt"?
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Volgens mij klinkt dat anders en houd dat geluid langer aan. Bovendien heb ik dat wel eens gehoord en klinkt dat hoger, meer gierend zeg maar.

Omdat de auto dit niet deed toen ik proef reed hoop ik dat het aan de bandenwissel ligt (voor zover dat zo'n gevolg kan hebben). Alleen staat me niet bij of de motor geheel koud was toen ik ermee ging rijden.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Als je een krijsend geluid hoort bij het intrappen van het koppelingspedaal en dit geluid verdwijnt weer bij het loslaten van het koppelingspedaal dan is dat in de regel het koppelingsdruklager. :(

Een slippende snaar klinkt ongeveer net zo maar treed op op een ander moment, vaak het eerst bij het op toeren brengen van de motor.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Waneer de koppeling van helemaal ingedrukt weer omhoog gaat en ik gas bij geef dan en de auto begint te rijden hoor je hem eventjes. Dit kan in z'n 1e, 2e of achteruit maar meestal vanuit stilstand of echt heeeel langzaam rijdend.

Eenmaal rijdend komt het niet meer voor. Als de motor warm is komt ie helemaal niet meer voor.

@dawnblueed; bedoel jij hetzelfde? Ik neem aan dat het sneue gezichtje een dure reparatie betekent....
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Haha, dat weet ik niet. Ik bedoel gewoon wat ik opgeschreven heb :twisted:

Ik zou even afwachten wat de garage zegt, ik hoop dat het niet je druklager is dat is een dure reparatie.

Had jij niet laatst je koppeling laten vervangen?
Als je de koppelingsplaat + drukgroep vervangt maar niet het druklager dan kan je er in de regel op wachten dat het druklager stuk gaat.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Nee volgens mij niet (heb de S60 nog niet zo lang).

Denk dat het nu eerder andersom is; ik ga het druk lager vervangen dus dan gelijk maar de koppeling en drukgroep :p.

Maar ik hoop nog steeds dat het wat anders is.... iets, minder tragisch.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Net even met de specialist gebeld; Die zei meteen, het is je koppelingsdruklager. Reparatie ongeveer 800-900 euro (1 dag werk + onderdelen en volgens mij met koppelingsplaat ofzo).

Maar als alles verder goed functioneert, dan gewoon niks doen en mee leren leven. Hij heeft klanten die S60 in onderhoudhebben met al 4-5 jaar een druk lager die geluid maakt.

Dat stemt mij in ieder geval dan weer een beetje positief.... Binnen een paar jaar zal vast wel eens de koppeling worden vervangen en dan pak ik hem wel mee.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Neem dan ook gelijk een nieuw tweemassa-vliegwiel in overweging...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Oceanracer schreef:Neem dan ook gelijk een nieuw tweemassa-vliegwiel in overweging...
Dat word wel flink aftikken dan, de auto genoemd in zijn sign is van 2001
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Reden temeer dat serieus in overweging te nemen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Kijk eens op marktplaats waar een S60 van 2001 voor wordt aangeboden.

Niet dat je een defect DMF moet laten zitten als de koppeling er toch uit gaat, maar voor het preventief vervangen van een zo duur onderdeel zou de waarde van de auto wel eens te laag kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het is slechts een advies. Ik laat aan TS over wat ie er mee doet. Wanneer er naast het piepende geluid absoluut geen trillingen waarneembaar zijn bij het voor- en achteruit wegrijden, zowel met als zonder gas bijgeven, dan zou ik hem er ook lekker in laten zitten. Maar het zou natuurlijk spijtig zijn om na het vernieuwen van de koppeling, drukgroep & lager vast te stellen dat het geluid er nog altijd in zit...

Wat een auto op MP kost, is niet interessant voor je onderhoud. Kapot is kapot. Bovendien heb je op je eigen auto geen afschrijving meer. Geloof mij, dan is een vliegwiel vervangen stukken voordeliger dan een nieuwe(re) S60 kopen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen en het is inderdaad aan de TS om te bepalen wat hij met welk advies dan ook doet.

Toch is de waarde van de auto wel degelijk een factor om rekening mee te houden bij zo een dure reparatie, net als bij een schade zit je op een gegeven moment namelijk tegen een economisch total loss aan te kijken.

Nu weet ik helemaal niet hoe de auto van de TS er bij staat, ik geef alleen aan dat naast het door jouw gegeven advies om indien nodig het DMF te vervangen je de waarde van de auto ook niet uit het oog moet verliezen.
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Waarschijnlijk ga ik de boel laten vervangen en dat zelf met hulp van vrienden doen. Omdat het niet meteen nodig lijkt hebben we even de tijd ons in te lezen. Los in onderdelen kost het namelijk niet zo heel veel; de hoge rekening zit hem in de uren van de specialist.

Zijn er ook forummers aanwezig die de koppeling hebben vervangen van een S60 (+drukgroep)? Is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

weet je zeker dat dit geluid niet veroorzaakt wordt door
de beschermplaat achter je remschijven?
je had het over een banden wissel....
het kan zijn dat hierbij deze beschermplaat iets verbogen is,en lichtjes tegen de schijf aan schuurt.
geen glans zonder wrijving
sju_art
4th Gear member
Berichten: 931
Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41

Bedankt voor het meedenken trouwens. Ik heb het inruilen wel even overwogen, maarja van een koppeling vervangen leer je ook veel en een andere S60 halen kost ook geld.

Als ie vervangen is dan kan ie er ook weer heel lang tegen aan. Plus dan is de bak er ook afgeweest, als die in de toekomst moet weten we ook hoe we die demonteren :D.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je het zelf gaat doen, kan dat vliegwiel ook later nog een keertje. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ok, maar zoals toppertje hierboven ook al aangeeft, sluit eerst even alle andere zaken uit. Soms denk je meteen het ergste en is het toch iets simpels.

In ieder geval succes en wijsheid gewenst :)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”