Pagina 1 van 2
Bij hoeveel toeren schakelen jullie?
Geplaatst: 15.03.2011 - 16:39
door The Volvoboy
Hallo, Roffelaars.
Ik was benieuwd bij hoeveel toeren jullie opschakelen.
Mijn vader schakelt altijd bij 2500 toeren op (2000 als ie koud is) en een heel enkel keertje bij 3000. Hoogste toerental wat ie met deze auto gehaald heeft is 4500 toeren... :? En als ie dat doet gaat het echt niet vol gas, maar kruipend ernaartoe. M'n moeder schakelt iets later op, zo rond 2750 toeren, en regelmatig 3000/3250 toeren.
Geplaatst: 15.03.2011 - 16:43
door 945i
Dat doe ik niet zelf... dat doet de auto voor mij..

Kom praktisch nooit boven 3000 rpm.
Geplaatst: 15.03.2011 - 16:51
door Hans oet Twent
Niet, doet ie ook zelf. Ik kan het alleen beinvloeden met de hvh gas dat ik geef. En dat ligt weer aan mijn stemming, drukte op de weg en waar ik rij, en wat ik eventueel achter aan de haak heb hangen..
Geplaatst: 15.03.2011 - 17:19
door toppertje
945i schreef:Dat doe ik niet zelf... dat doet de auto voor mij..

Kom praktisch nooit boven 3000 rpm.
jij schakeld toch met je rechtervoet? :razz:
Geplaatst: 15.03.2011 - 17:44
door 945i
Jaaaja, indirect wel ja.... ben een rustige jongen, vandaar.

Geplaatst: 16.03.2011 - 00:23
door elianmars
Als m'n olietemperatuurwijzer op 90 graden staat, wil ik nog wel eens doortrappen tot aan de toerenbegrenzer, hoor O:)
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:05
door The Volvoboy
Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:19
door blastaway
Ik schakel ook rustig bij de 2000 a 2500 toeren en met half gas rijden. Daarnaast alleen als ie goed warm is trap ik hem wel eens incidenteel door naar de 6000 toeren. Heerlijk! In de 2e naar de 100!
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:20
door jan weemering
The Volvoboy schreef:Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Dat denk ik ook, en als het water 90 graden is, dan is de olie dat nog lang niet.
Sterker nog, olie die warm is wordt al snel 250 graden, pas dan is de auto op temperatuur (volgens mij)
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:21
door The Volvoboy
jan weemering schreef:The Volvoboy schreef:Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Dat denk ik ook, en als het water 90 graden is, dan is de olie dat nog lang niet.
Sterker nog, olie die warm is wordt al snel 250 graden, pas dan is de auto op temperatuur (volgens mij)
Klopt.
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:39
door t5power
Wil vaak het liefst @ 2500 toeren schakelen alleen klimt de mijne dan erg snel in de toeren. Vaak dus met 3000 toeren en als ik 's ochtends op wil schieten met 4000 toeren.
Is dat beetje de bovengrens van een motor die niet helemaal warm is? Ik heb dan misschien 10 min gereden als ik naar 4000 toeren ga.
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:42
door The Volvoboy
Ik meende ergens gelezen te hebben dat de olie op bedrijfstemperatuur is na een kwartier. Dus ik denk dat 4000 toeren na 10 min. wel kan.
Geplaatst: 16.03.2011 - 08:43
door jan weemering
In 10 minuten moet de motor wel warm zijn volgens mij!
Geplaatst: 16.03.2011 - 09:56
door 945i
Ik denk dat elianmars wel een olietemp. meter heeft. En 250 graden? Never.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
Geplaatst: 16.03.2011 - 15:00
door mad
Geen idee... gaat op het geluid van de motor en gevoel. Ik heb goede oren en voel precies aan wanneer er (terug-) geschakeld moet worden. Als ik chagrijnig ben wil het toerental wel eenns wat verder oplopen, maar dat gebeurt zeer zelden. Nu weet je nog niks én je weet alles.
Geplaatst: 16.03.2011 - 16:46
door Flipje14
250 graden lijkt me beter om friet in te bakken

Olie en water temp zit normaal niet ver van elkaar qua min/max.
Alleen heeft olie iets langer nodig warm te worden dan als koelwater dat doet plus koelsysteem staat volledig onder druk wat de temp ook al iets lager maakt dan hij bij buitenluchtdruk zou zijn.
Normaal is de olietemp bij stadsverkeer rond de 90 graden en op een warme dag op de snelweg misschien max 120 graden maar daarboven ben je volgens mij gewoon serieuze motorschade aan het creeeren.
Hete olie heeft minder moluculaire stabiliteit om de oliefilm te "dragen'' dus minder fijn voor je lagers. Daarbij word de olie er zelf ook niet beter van.
Ik mis hem eigenlijk wel in mijn auto, is beter om te rijden op olietemp dan watertemp.
Geplaatst: 16.03.2011 - 22:11
door ALF
Schakelen dat is toch zo 2000!
Geplaatst: 16.03.2011 - 22:14
door elianmars
945i schreef:Ik denk dat elianmars wel een olietemp. meter heeft. En 250 graden? Never.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
Ik heb inderdaad een olietemperatuurmeter ingebouwd.
En de olie wordt zelfs tijdens stevig doorrijden niet warmer dan ca. 95 graden.
Als ik wat rustiger rijdt, daalt de temperatuur naar ca. 80 graden.
Geplaatst: 16.03.2011 - 22:42
door 945i
Ja, dat was bij mij ook zo toen ik een oiltemp. meter had, heb hem een keer boven de honderd gezien tijdens een warme dag en stevig doorrijden. maar dat was in een oude Saab.
Geplaatst: 16.03.2011 - 22:55
door toppertje
bij mij heb ik de olietemp. wel eens op bijna 150gr gehad.
al was dat met een gekietelde Vw golf GTD bij langdurig hoge snelheid op
op de duitse snelweg.