Bij hoeveel toeren schakelen jullie?

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Hallo, Roffelaars.

Ik was benieuwd bij hoeveel toeren jullie opschakelen.

Mijn vader schakelt altijd bij 2500 toeren op (2000 als ie koud is) en een heel enkel keertje bij 3000. Hoogste toerental wat ie met deze auto gehaald heeft is 4500 toeren... :? En als ie dat doet gaat het echt niet vol gas, maar kruipend ernaartoe. M'n moeder schakelt iets later op, zo rond 2750 toeren, en regelmatig 3000/3250 toeren.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat doe ik niet zelf... dat doet de auto voor mij.. :)
Kom praktisch nooit boven 3000 rpm.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10702
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Niet, doet ie ook zelf. Ik kan het alleen beinvloeden met de hvh gas dat ik geef. En dat ligt weer aan mijn stemming, drukte op de weg en waar ik rij, en wat ik eventueel achter aan de haak heb hangen..
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

945i schreef:Dat doe ik niet zelf... dat doet de auto voor mij.. :)
Kom praktisch nooit boven 3000 rpm.
jij schakeld toch met je rechtervoet? :razz:
geen glans zonder wrijving
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Jaaaja, indirect wel ja.... ben een rustige jongen, vandaar. 8)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Als m'n olietemperatuurwijzer op 90 graden staat, wil ik nog wel eens doortrappen tot aan de toerenbegrenzer, hoor O:)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Ik schakel ook rustig bij de 2000 a 2500 toeren en met half gas rijden. Daarnaast alleen als ie goed warm is trap ik hem wel eens incidenteel door naar de 6000 toeren. Heerlijk! In de 2e naar de 100!
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

The Volvoboy schreef:Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Dat denk ik ook, en als het water 90 graden is, dan is de olie dat nog lang niet.
Sterker nog, olie die warm is wordt al snel 250 graden, pas dan is de auto op temperatuur (volgens mij)
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

jan weemering schreef:
The Volvoboy schreef:Is dat niet de koelvloeistoftemperatuurwijzer? Of heb je een olietemperauurmeter erin gemaakt?
Dat denk ik ook, en als het water 90 graden is, dan is de olie dat nog lang niet.
Sterker nog, olie die warm is wordt al snel 250 graden, pas dan is de auto op temperatuur (volgens mij)
Klopt.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Wil vaak het liefst @ 2500 toeren schakelen alleen klimt de mijne dan erg snel in de toeren. Vaak dus met 3000 toeren en als ik 's ochtends op wil schieten met 4000 toeren.

Is dat beetje de bovengrens van een motor die niet helemaal warm is? Ik heb dan misschien 10 min gereden als ik naar 4000 toeren ga.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de olie op bedrijfstemperatuur is na een kwartier. Dus ik denk dat 4000 toeren na 10 min. wel kan.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

In 10 minuten moet de motor wel warm zijn volgens mij!
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ik denk dat elianmars wel een olietemp. meter heeft. En 250 graden? Never.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Geen idee... gaat op het geluid van de motor en gevoel. Ik heb goede oren en voel precies aan wanneer er (terug-) geschakeld moet worden. Als ik chagrijnig ben wil het toerental wel eenns wat verder oplopen, maar dat gebeurt zeer zelden. Nu weet je nog niks én je weet alles.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Flipje14
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
Locatie: Laag-Keppel

250 graden lijkt me beter om friet in te bakken :P
Olie en water temp zit normaal niet ver van elkaar qua min/max.
Alleen heeft olie iets langer nodig warm te worden dan als koelwater dat doet plus koelsysteem staat volledig onder druk wat de temp ook al iets lager maakt dan hij bij buitenluchtdruk zou zijn.

Normaal is de olietemp bij stadsverkeer rond de 90 graden en op een warme dag op de snelweg misschien max 120 graden maar daarboven ben je volgens mij gewoon serieuze motorschade aan het creeeren.
Hete olie heeft minder moluculaire stabiliteit om de oliefilm te "dragen'' dus minder fijn voor je lagers. Daarbij word de olie er zelf ook niet beter van.
Ik mis hem eigenlijk wel in mijn auto, is beter om te rijden op olietemp dan watertemp.
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

Schakelen dat is toch zo 2000!
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

945i schreef:Ik denk dat elianmars wel een olietemp. meter heeft. En 250 graden? Never.
90-110 is bedrijfstemperatuur normaal gesproken, met planken of met iets erachter kan het weleens 150 graden worden (olie), maar dan heb je het wel gehad.
Ik heb inderdaad een olietemperatuurmeter ingebouwd.

En de olie wordt zelfs tijdens stevig doorrijden niet warmer dan ca. 95 graden.

Als ik wat rustiger rijdt, daalt de temperatuur naar ca. 80 graden.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, dat was bij mij ook zo toen ik een oiltemp. meter had, heb hem een keer boven de honderd gezien tijdens een warme dag en stevig doorrijden. maar dat was in een oude Saab.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bij mij heb ik de olietemp. wel eens op bijna 150gr gehad.
al was dat met een gekietelde Vw golf GTD bij langdurig hoge snelheid op
op de duitse snelweg.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”