Pagina 1 van 1

Zonder reden wordt ABS ingeschakeld

Geplaatst: 16.03.2011 - 15:26
door BDJ
Beste forumleden,

Bij het maken van zowel scherpe als flauwe bochten naar rechts op lage snelheid wordt regelmatig de ABS ingeschakeld, tevens gaat het slipgevaar-lampje branden.
Daarnaast komt het regelmatig voor dat bij het nemen van een drempel het slipgevaar-lampje gaat branden.
Bij het nemen van een drempel met vervolgens een scherpe bocht naar rechts dan resulteert dit eerst in het schrapende geluid van de ABS en vervolgens wordt rechtvoor bijgeremd.

Wanneer ik de STC uitschakel heb ik nergens last van.

Ik ben zojuist met dit probleem bij Volvo geweest. Bij het uitlezen worden geen storingen aangegeven.
Ze hebben de wielen eraf gehaald en gecontroleerd of er iets loszat, dit bleek niet het geval te zijn.
De monteur heeft dit probleem nog niet eerder meegemaakt.

Is iemand bekend met dit probleem?

Bij voorbaat dank voor uw reactie(s).

Geplaatst: 16.03.2011 - 15:52
door EVV
Waarom verdenk je het ABS systeem? Mij lijkt dit eerder dat de STC ingrijpt, vooral ook omdat het lampje gaat branden. STC maakt ongeveer hetzelfde geluid als ABS, namelijk pulserend remmen.

Hoeveel gas geef je in de bocht? Wat voor auto gaat het om?

Geplaatst: 16.03.2011 - 15:56
door bart simpson
als je niet remt doet abs zondermeer niets

Geplaatst: 16.03.2011 - 16:41
door BDJ
Dit vermoed ik puur op basis van het geluid, het geluid is vergelijkbaar met het geluid van zelftest van de ABS die even kort hoorbaar is bij het optrekken na het starten van de auto. Daarnaast gaf de monteur van Volvo aan voor 90% zeker te zijn dat het de ABS is die het geluid veroorzaakt. Waar de monteur dit op baseerde is me niet duidelijk. Ook wist de monteur me niet te vertellen waarom dit bij het uitschakelen van STC dan niet het geval is.

Het is zowel bij het rustig als sneller nemen van bochten bij in- en uitparkeren. Pas als ik echt stapvoets een bocht neem dan gaat het goed, mits ik niet te snel terugstuur.

Wanneer ik zo scherp mogelijk rechtsom een rondje rijdt dan is het schrapende geluid nagenoeg continue hoorbaar.

Het gaat om een S60 T5, modeljaar 2001.

Geplaatst: 16.03.2011 - 16:55
door diesel01
Is het niet één van de banden die zich in de wielkast graaft omdat de stuurafstandhouder versleten is???

Geplaatst: 16.03.2011 - 20:58
door Johan s60
Probeer het eens met iets minder gas te geven

Geplaatst: 17.03.2011 - 15:05
door BDJ
Heeft de STC aparte sensoren of baseert hij de snelheid op wat de ABS-sensor doorgeeft?

Als de STC aparte sensoren heeft waar zitten deze dan en waarop lezen zij de snelheid af? Net als de ABS-sensor van de ring in de wiellager?

Wat betreft de overige opmerkingen:
> de uitslagbegrenzers zijn nog goed, de wielen raken de wielkasten niet.
> stapvoets elke bocht door lijkt me niet de bedoeling.

Geplaatst: 17.03.2011 - 15:53
door EVV
STC maakt gebruik van dezelfde sensoren en dezelfde controller als ABS. Heb je de bedrading naar de sensoren al gecontroleerd of ze niet door zijn? En dan ook links nakijken.

Geplaatst: 17.03.2011 - 23:49
door Ramon&Ramon
probleem zit waarschijnlijk in de gyrosensor,of beter gezegd,daar zit het probleem!
komt dus vaker voor,begrijp niet dat de dealer dat niet weet..

Geplaatst: 18.03.2011 - 07:38
door EVV
Heeft STC wel een gyrosensor, zit die er niet alleen bij DSTC in?

Geplaatst: 18.03.2011 - 13:05
door Rippie V70
probleem zit waarschijnlijk in de gyrosensor,of beter gezegd,daar zit het probleem!
komt dus vaker voor,begrijp niet dat de dealer dat niet weet..
Gierhoeksensor zit onder de bijrijderstoel. Pas vervangen (THX Ramon)
Als deze het niet doet krijg je een melding in je BC.

Is een prijzig dingetje. Makkelijk te vervangen.

Geplaatst: 18.03.2011 - 13:21
door BDJ
Heb je STC of DSTC?
En wat is prijzig?

Geplaatst: 18.03.2011 - 16:28
door Rippie V70
DSTC, en € 382,- excl, = 455 incl. BTW, zonder montage.....