Velgen vol met lood na bandenwissel

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
v70 185PK D5 2006
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.04.2010 - 20:40

Ik heb gisteren 4 nieuwe Michelin Premacy 215/55/16 93V laten monteren + balanceren + uitlijnen.

Nu heb ik 3 vragen:

1. Is al dat lood op alle velgen normaal? Voor de wissel zat er niets op.
Is het onkunde van de "monteur", of misschien gewoon nodig?

2. Nu vertelt iemand me dat uitlijnen totaal onnodig is wanneer er 4 nieuwe banden opgekomen zijn. Is dit waar en zonde van m'n 47,50?

3. Bandenspanning achter is op 2.4 gezet en voor 2.2, ik vraag me af of dat goed is.

Alvast bedankt voor reactie's :)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Om met vraag twee te beginnen.

De meest voorkomende redenen om je wielen te laten uitlijnen zijn:

- als de banden schuin/scheef afslijten
- als je auto niet 'lekker'stuurt. Bijv. het stuur komt na de bocht niet automatisch terug.
- de auto trekt naar een kant
- het stuur staat scheef in de auto
- er is een stuurkogel, draagarm of veerpoot vervangen of gerepareerd of andere ingrijpende reparaties aan de stuurinrichting en/of wielophanging.
- je heeft met een wiel of met de onderkant van de auto iets stevig geraakt.

Nieuwe banden monteren hoeft geen reden om uit te lijnen te zijn maar wel wordt vaak geadviseerd om eenmaal per jaar of bijv. na 20.000 km de uitlijning te laten controleren. Baat het niet dan schaadt het niet.

V.w.b. vraag 1.

Als je nu helemaal geen trilling/onbalans voelt tijdens het rijden dan is het waarschijnlijk nodig geweest. Lood zal het wel niet zijn want dat is niet meer toegestaan maar 'al dat lood' , over hoeveel gram hebben we het dan ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

dat ligt er helemaal aan hoe je vorige banden afgesleten waren ... als die niet gelijkmatig afgesleten waren is uitlijnen zeker een goede zaak geweest ... beter 47.50€ uitgeven dan dat je over 4000km weer nieuwe bandjes te moeten kopen.

vanwege "al dat lood": hoeveel zit er op dan? ook bij nieuwe banden kan lood noodzakelijk zijn ... door de tegenwoordige plakstrookjes lood lijkt het altijd veel meer dan de oude stukjes die erop gehamerd werden
Gebruikersavatar
Bombina
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 13.01.2008 - 15:06
Locatie: Utrecht

tegenwoordige plakstrookjes lood lijkt het altijd veel meer dan de oude stukjes die erop gehamerd werden
Het is te hopen dat ze idd strookjes geplakt hebben, te vaak zie ik nog gehamerde stukjes op de buitenzijde van LM-velgen...
Volvo P120 Amazon B18A 1965 mét stuurversnelling
Volvo V70 2.4 Comfort Europa V & Plus Line 1999 LPi
[vroeger: Volvo 240 DL 2.3 Estate 1992, Airco-ABS-Airbag; ex-diplomaten auto van de Nederlandse Antillen]
Gast

tegenwoordig is het geen lood meer, maar zink.
Soortelijk gewicht van zink is lager, dus moet er in vergelijking met lood ook meer geplakt worden.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

af fabriek is het altijd "gehamerd"
Volvo for life
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

Af fabriek zijn er volgens mij bij Volvo ook lichtmetalen wielen waar je het helemaal niet op kúnt hameren omdat er geen randje aan zit. Daarnaast is de kans op dynamische onbalans kleiner bij het plakken van het lood in het midden van de velg.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

De mijne heeft ook zink aan de buitenkant, het stoort mij niet eerlijk gezegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:af fabriek is het altijd "gehamerd"
is daar een achterliggende gedachte voor?
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

geen idee, ik zie nw auto's waar het opgehamerd zit
Volvo for life
v70 185PK D5 2006
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.04.2010 - 20:40

http://img94.imageshack.us/i/loodjes1.jpg

http://img851.imageshack.us/i/loodjes2.jpg/


het ziet er niet uit vind ik eigenlijk, kan dit niet anders???

En het lijkt erop alsof m'n velgen beschadigd zijn.
Gast

volgens mij niet abnormaal met zink.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik tel snel 14 * 5 gram zink ... 70 gram ... da's best wel heel erg veel --- ik dacht dat bij 55 gram de band anders op de velg gezet zou moeten worden (tenminste dat heeft een bandenboer mij eens gezegt)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, het is een beste plak wat daar op zit...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

liquid_force schreef:ik tel snel 14 * 5 gram zink ... 70 gram ..
Pff, lijkt me onkunde, de band op de velg verplaatsen is meer werk maar dit ziet er niet uit. Vraag me ook af of het op zo'n lechte wel tot z'n recht komt.
Tenslotte zou je onkunde nog kunnen verbergen door te zeggen dat de velg een klap heeft gehad en in onbalans is...

Als de velg ok is,een bandverplaatsing niets oplost zou ik de banden ook niet meer willen...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
v70 185PK D5 2006
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.04.2010 - 20:40

En waar ligt dat aan? Onkunde, of hoe moet ik dat zien?

Moet ik hier wat aan laten doen, ik heb dit nog nooit gezien.

Dacht dat kwikfit een bandenspecialist was :D

Ik meende al een jong knulletje bezig te zien, daar heb ik nooit zo'n vertrouwen in.

Als ik terug zou willen, hoe moet ik het dan brengen? Heb er te weinig verstand van.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Denk dat ze liever iets lood erbij plakten als idd de band er nog eens af en verdraaien. Dat zou fraaier zijn geweest. Maar als ze nu trillingsvrij zijn zou ik ze lekker zo laten!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Kwikfit een specialist??? *grapjas*
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Mijn ervaring is (wordt ook aangegeven door de bandenboer) dat de banden initieel los op het balanceerapparaat worden gebalanceerd en daarna, na enige honderden km's, heel precies aan de auto worden nagebalanceerd.

En het aantal gram's dat je moet plakken aan de binnenkant van een velg is altijd meer voor hetzelfde 'effect' als het aantal aan de buitenzijde m.b.v. slaglood.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

mijn nieuwe falken banden heb ik er vorige week om laten leggen
en de velg met het minste zink was 10 gram,en de velg met
het meeste zink was ong. 40 gram.
met zoveel plakkers als jij erop hebt,zou ik terug gaan en vragen:mag het een
onsje minder zijn? :D
idd,is de band draaien op de velg mischien een oplossing.
waar ook op gelet moet worden,is de stip op de band,dit moet bij het ventiel
gemonteerd worden.
deze stip is een gekleurde markering vwb. het zwaartepunt.

zie hieronder wat ik bedoel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”