Pagina 1 van 3

Velgen vol met lood na bandenwissel

Geplaatst: 20.03.2011 - 16:49
door v70 185PK D5 2006
Ik heb gisteren 4 nieuwe Michelin Premacy 215/55/16 93V laten monteren + balanceren + uitlijnen.

Nu heb ik 3 vragen:

1. Is al dat lood op alle velgen normaal? Voor de wissel zat er niets op.
Is het onkunde van de "monteur", of misschien gewoon nodig?

2. Nu vertelt iemand me dat uitlijnen totaal onnodig is wanneer er 4 nieuwe banden opgekomen zijn. Is dit waar en zonde van m'n 47,50?

3. Bandenspanning achter is op 2.4 gezet en voor 2.2, ik vraag me af of dat goed is.

Alvast bedankt voor reactie's :)

Geplaatst: 20.03.2011 - 17:04
door gsx750r
Om met vraag twee te beginnen.

De meest voorkomende redenen om je wielen te laten uitlijnen zijn:

- als de banden schuin/scheef afslijten
- als je auto niet 'lekker'stuurt. Bijv. het stuur komt na de bocht niet automatisch terug.
- de auto trekt naar een kant
- het stuur staat scheef in de auto
- er is een stuurkogel, draagarm of veerpoot vervangen of gerepareerd of andere ingrijpende reparaties aan de stuurinrichting en/of wielophanging.
- je heeft met een wiel of met de onderkant van de auto iets stevig geraakt.

Nieuwe banden monteren hoeft geen reden om uit te lijnen te zijn maar wel wordt vaak geadviseerd om eenmaal per jaar of bijv. na 20.000 km de uitlijning te laten controleren. Baat het niet dan schaadt het niet.

V.w.b. vraag 1.

Als je nu helemaal geen trilling/onbalans voelt tijdens het rijden dan is het waarschijnlijk nodig geweest. Lood zal het wel niet zijn want dat is niet meer toegestaan maar 'al dat lood' , over hoeveel gram hebben we het dan ?

Rob

Geplaatst: 20.03.2011 - 17:05
door liquid_force
dat ligt er helemaal aan hoe je vorige banden afgesleten waren ... als die niet gelijkmatig afgesleten waren is uitlijnen zeker een goede zaak geweest ... beter 47.50€ uitgeven dan dat je over 4000km weer nieuwe bandjes te moeten kopen.

vanwege "al dat lood": hoeveel zit er op dan? ook bij nieuwe banden kan lood noodzakelijk zijn ... door de tegenwoordige plakstrookjes lood lijkt het altijd veel meer dan de oude stukjes die erop gehamerd werden

Geplaatst: 20.03.2011 - 17:33
door Bombina
tegenwoordige plakstrookjes lood lijkt het altijd veel meer dan de oude stukjes die erop gehamerd werden
Het is te hopen dat ze idd strookjes geplakt hebben, te vaak zie ik nog gehamerde stukjes op de buitenzijde van LM-velgen...

Geplaatst: 20.03.2011 - 17:47
door Gast
tegenwoordig is het geen lood meer, maar zink.
Soortelijk gewicht van zink is lager, dus moet er in vergelijking met lood ook meer geplakt worden.

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:30
door bart simpson
af fabriek is het altijd "gehamerd"

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:35
door Skollie
Af fabriek zijn er volgens mij bij Volvo ook lichtmetalen wielen waar je het helemaal niet op kúnt hameren omdat er geen randje aan zit. Daarnaast is de kans op dynamische onbalans kleiner bij het plakken van het lood in het midden van de velg.

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:46
door 945i
De mijne heeft ook zink aan de buitenkant, het stoort mij niet eerlijk gezegd.

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:52
door toppertje
bart simpson schreef:af fabriek is het altijd "gehamerd"
is daar een achterliggende gedachte voor?

Geplaatst: 20.03.2011 - 18:53
door bart simpson
geen idee, ik zie nw auto's waar het opgehamerd zit

Geplaatst: 20.03.2011 - 19:21
door v70 185PK D5 2006
http://img94.imageshack.us/i/loodjes1.jpg

http://img851.imageshack.us/i/loodjes2.jpg/


het ziet er niet uit vind ik eigenlijk, kan dit niet anders???

En het lijkt erop alsof m'n velgen beschadigd zijn.

Geplaatst: 20.03.2011 - 19:28
door Gast
volgens mij niet abnormaal met zink.

Geplaatst: 20.03.2011 - 19:32
door liquid_force
ik tel snel 14 * 5 gram zink ... 70 gram ... da's best wel heel erg veel --- ik dacht dat bij 55 gram de band anders op de velg gezet zou moeten worden (tenminste dat heeft een bandenboer mij eens gezegt)

Geplaatst: 20.03.2011 - 19:35
door 945i
Ja, het is een beste plak wat daar op zit...

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:01
door abbabak1
liquid_force schreef:ik tel snel 14 * 5 gram zink ... 70 gram ..
Pff, lijkt me onkunde, de band op de velg verplaatsen is meer werk maar dit ziet er niet uit. Vraag me ook af of het op zo'n lechte wel tot z'n recht komt.
Tenslotte zou je onkunde nog kunnen verbergen door te zeggen dat de velg een klap heeft gehad en in onbalans is...

Als de velg ok is,een bandverplaatsing niets oplost zou ik de banden ook niet meer willen...

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:02
door v70 185PK D5 2006
En waar ligt dat aan? Onkunde, of hoe moet ik dat zien?

Moet ik hier wat aan laten doen, ik heb dit nog nooit gezien.

Dacht dat kwikfit een bandenspecialist was :D

Ik meende al een jong knulletje bezig te zien, daar heb ik nooit zo'n vertrouwen in.

Als ik terug zou willen, hoe moet ik het dan brengen? Heb er te weinig verstand van.

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:02
door Thijs
Denk dat ze liever iets lood erbij plakten als idd de band er nog eens af en verdraaien. Dat zou fraaier zijn geweest. Maar als ze nu trillingsvrij zijn zou ik ze lekker zo laten!

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:07
door liquid_force
Kwikfit een specialist??? *grapjas*

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:11
door Rob2u
Mijn ervaring is (wordt ook aangegeven door de bandenboer) dat de banden initieel los op het balanceerapparaat worden gebalanceerd en daarna, na enige honderden km's, heel precies aan de auto worden nagebalanceerd.

En het aantal gram's dat je moet plakken aan de binnenkant van een velg is altijd meer voor hetzelfde 'effect' als het aantal aan de buitenzijde m.b.v. slaglood.

Geplaatst: 20.03.2011 - 20:46
door toppertje
mijn nieuwe falken banden heb ik er vorige week om laten leggen
en de velg met het minste zink was 10 gram,en de velg met
het meeste zink was ong. 40 gram.
met zoveel plakkers als jij erop hebt,zou ik terug gaan en vragen:mag het een
onsje minder zijn? :D
idd,is de band draaien op de velg mischien een oplossing.
waar ook op gelet moet worden,is de stip op de band,dit moet bij het ventiel
gemonteerd worden.
deze stip is een gekleurde markering vwb. het zwaartepunt.

zie hieronder wat ik bedoel.