xc90 geartronic schakelt aantal versnellingen terug

Plaats reactie
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Als ik op de snelweg rij ( XC90 D5 195 pk, geartronic 2006) en met bv 100 km/uur een auto snel wil inhalen en ik trap het gas wat forser in, dan schakelt de geattronic zover terug, dat de toerenteller helemaal in het rood slaat, en is er dus geen vermogen meer. Als ik het gas loslaat, dan schakelt de bak weer naar de 6de versnelling. Als ik manual naar de 5 terugschakel, dan levert bak + motor wel extra vermogen. Wat kan dit zijn?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gast

Hoe is de olie, mooi rood?
Hoer ruikt de olie, niet verbrand?
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Het gas wat langzamer intrappen. Dus niet minder diep, maar langzamer. En niet de kickdown gebruiken natuurlijk. Zelfbeheersing is de truc.

Als ik echt snel wil inhalen, dan schakel ik handmatig terug vlak voor de inhaalaktie. De automaat kan de inhaalaktie niet zien aankomen en kan dus pas terugschakelen als de aktie begint. Ik kan anticiperen en daardoor eerder terugschakelen.

In de pdf vind je nog wat meer info over de shift-modes van de Volvo bak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Marcel, dank voor de uitleg. Hiervoor had ik echter een V70 D5 185 PK ook met geartronic, ook uiot 2006. Deze had dit probleem niet, die schakelde niet een aantal versnellingen terug, terwijl motor + versnelloingsbak identiek zijn aan die van de XC 90?
En inderdaad, als ik wat rustiger het gaspedaal intrap, dan schakelt die volgens mij maar 1 versnelling terug.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Even puur speculeren:
Het gewicht van de XC90 is een stuk hoger dan van de V70. Ik kan me voorstellen dat het schakel-algoritme daar op aangepast is. Zodat als je het gas op dezelfde wijze intrapt bij de V70 als bij de XC90 (= even snel), dat de software dan denkt dat je dezelfde mate van acceleratie verlangt en, omdat de XC90 een stuk zwaarder is, dit bij de XC90 een extra stap terug betekent.
Gebruikersavatar
awedzing
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 12.03.2010 - 16:08
Locatie: Edebäck, Zweden
Contacteer:

Die van mij gaat bij 100 ook minimaal 2 stappen terug maar gaat vervolgens wel als de brandweer en schakeld vrij vlot door naar 5
Onze belevenissen in Zweden zijn hier: http://www.prive.route62.nu te volgen.

Volvo XC90 D5 R-Design II - 200pk -7 zits MY2010 - xeon, geartronic, lightforce zonder E-merk, 220V
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ben jij de eerste eigenaar? Ik zou persoonlijk de auto adaptie van de bak laten resetten. Dit maakte voor mijn gt een wereld van verschil met schakelgedrag
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik ben niet de eerste eigenaar. Ik zal de bak laten resetten en kijken of daarmee het schakelgedrag normaler wordt
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

bak ondertussen al laten resetten?
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1942
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ja, Bak gereset, maar nog steeds geen verbetering.
Ik ga de bak laten flushen, dat zou het probleem kunnen verhelpen aldus de dealer.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”