Hallo allemaal,
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om makkelijk een turbo (b.v. een LPT) in een V70 benzine 2.4 170 pk uit 2004 te knutselen zonder dat het verbruik stijgt naar dat van een Leopard2 tank... ;o)
Zo ja, zou dit qua prestaties kunnen evenaren met een V70R?
Turbo op een V70 2.4 benzine met 170pk zetten; mogelijk?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Een turbo eraan moet opzich wel kunnen, enige wat die immers doet is meer lucht de motor in blazen. Prestaties van een V70R halen wordt duur, dat blok is helemaal aangepast om tegen een turbo bestand te zijn, lagere compressie e.d. Meer vermogen betekend een hogere belasting van alle onderdelen.
Misschien dat je in de buurt komt van een normale 2.4T. Voor de 850 en S/V70 waren er speciale turbo kits voor de 2.5s van Mosselman, je zou kunnen kijken of je die op een V70 2.4 kunt bouwen (als je er nog eentje vind).
Vergeet niet dat je de rest van de auto ook moet aanpassen aan hogere vermogens (banden, remmen etc.)
Misschien dat je in de buurt komt van een normale 2.4T. Voor de 850 en S/V70 waren er speciale turbo kits voor de 2.5s van Mosselman, je zou kunnen kijken of je die op een V70 2.4 kunt bouwen (als je er nog eentje vind).
Vergeet niet dat je de rest van de auto ook moet aanpassen aan hogere vermogens (banden, remmen etc.)
- Anna
- 2nd Gear member
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
- Locatie: Breda
Aha, dat van die overige inrichtingseisen was mij even ontschoten maar is wel logisch natuurlijk. 
Voel nu al dat dit geen optie gaat worden maar wel bedankt voor het duidelijke antwoord.

Voel nu al dat dit geen optie gaat worden maar wel bedankt voor het duidelijke antwoord.
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik zou wel even navragen of je dan ook niet andere verstuivrs en software update niodig hebt. Dit is op elkaar afgestemd nu.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Het kan wel hoor, maar moet een en ander aangepast worden. Alleen de Turbo gaat je niet helpen.
constatering zonder verdere 'hard feelings':
Vraag me alleen af of mensen ook gewoon je vraag kunnen beantwoorden zonder verder zinloos commentaar.
constatering zonder verdere 'hard feelings':
Vraag me alleen af of mensen ook gewoon je vraag kunnen beantwoorden zonder verder zinloos commentaar.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik ben doorgaans van "nee"
Volvo for life
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8523
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Een dergelijke verbouwing aan een auto van 7 jaar oud....
Ik zou zeggen als je een turbo wil, verkoop deze en ga opzoek naar een jonge turbo V70.
Ik zou zeggen als je een turbo wil, verkoop deze en ga opzoek naar een jonge turbo V70.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De enige haalbare methode om er ee turbo van te maken is een turbo schade wagen als donor. Dan kan je het blok met subframe en aandrijflijn er onderuit halen en de donor set er weer onder rijden. Verder heb je dan ook alle electronica en bijbehorende kableboom erbij. Een turbo op een niet turboblok zetten is geen haalbare zaak.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Niets is onmogelijk, als je echt het budget en de tijd hebt...
Maar het zal niet op 1-2-3 kunnen... Turbo en intercooler erop schroeven is 1 ding, software aanpassen kan je bij een tuner laten doen (zal ook niet goedkoop zijn om een custom build helemaal te herprogrammeren)
Dan moet je nog de hele aandrijflijn vervangen, want die is niet berekend op zoveel vermogen, uiteraard ook zwaardere remmen steken, ...
En uiteindelijk zit je met een unieke Volvo met waarschijnlijk een bom aan vermogen, maar die zo onbetrouwbaar is als wat, en waar geen enkele deftige garage nog onderhoud of herstellingen aan kan of wil doen...
Nee, als je echt turbo wil rijden, en prestaties van een V70R wil evenaren ga je op zoek naar een V70 2.4T of T5 (die vindt je tegenwoordig voor niet zo heel veel geld) en laat die chippen ofzo. Veel gemakkelijker
Maar het zal niet op 1-2-3 kunnen... Turbo en intercooler erop schroeven is 1 ding, software aanpassen kan je bij een tuner laten doen (zal ook niet goedkoop zijn om een custom build helemaal te herprogrammeren)
Dan moet je nog de hele aandrijflijn vervangen, want die is niet berekend op zoveel vermogen, uiteraard ook zwaardere remmen steken, ...
En uiteindelijk zit je met een unieke Volvo met waarschijnlijk een bom aan vermogen, maar die zo onbetrouwbaar is als wat, en waar geen enkele deftige garage nog onderhoud of herstellingen aan kan of wil doen...
Nee, als je echt turbo wil rijden, en prestaties van een V70R wil evenaren ga je op zoek naar een V70 2.4T of T5 (die vindt je tegenwoordig voor niet zo heel veel geld) en laat die chippen ofzo. Veel gemakkelijker

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Of gewoon een R kopen.
Bij de projecten heeft iemand een oude 740 opgeknapt en er een turbo aan gehangen. Lees dat topic maar eens door. Kijken of je het dan nog wil
(Heel gaaf project trouwens!)
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Maar gezien je vraag of het kan zie ik dit niet gebeuren..
Bij de projecten heeft iemand een oude 740 opgeknapt en er een turbo aan gehangen. Lees dat topic maar eens door. Kijken of je het dan nog wil

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
Maar gezien je vraag of het kan zie ik dit niet gebeuren..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Anna
- 2nd Gear member
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 18.11.2006 - 00:59
- Locatie: Breda
...okay okay mensen. Het is mij duidelijk. Het was meer een interesse vraag dan dat ik het daadwerkelijk zou gaan uitvoeren want ik nam aan dat het inderdaad niet zo makkelijk zou zijn als bij een golfje 1 van destijds.
Slotje op deze discussie zou ik zo zeggen.
Slotje op deze discussie zou ik zo zeggen.
XC90 Black Sapphire D5 Euro IV met 240K en motorschade...grrrrrr